Genel Bilgi
Kod | TİB765 |
Ad | İlk Dönem İktidar Mücadelesinde Alternatif Yaklaşımlar |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YUSUF GÖKALP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Hicri 4. asra kadar yaşanan iktidar mücadelesi hakkında bilimsel, tarafsız ve çözümleyici bir bakış açısı kazanılması.
Dersin İçeriği
Din-siyaset ilişkisi; Kur’an’ın siyasi konulardaki yaklaşımı; Kabilecilik zihniyeti ve İslam Siyaset düşüncesine yansımaları; Hilafet ve İmamet kavramları; Peygamber sonrası toplumsal değişim, doğurduğu sorunlar ve çözümlenme biçimleri; Emevi-Haşimi ilişkileri ve iktidar mücadelesindeki yeri; Tepkisel yaklaşımlar ve Haricilik zihniyeti; Mevali-Arap ilişkileri ve Mevali’nin tutumu; Mürci, Mu’tezili, Şii ve Sünni yaklaşımlar.
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir önkoşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Şii Gelenekte Alternatif Bir İktidar Mücadelesi Erken Dönem Zeydilik, GÖKALP Y., Araştırma Yayınları, Ankara, 2014
Notlar
İslam Siyasi Düşüncesinde Muhalefet, Nevin A. Mustafa, İZ YAYINCILIK, İstanbul 1990.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam'ın ilk dönemlerinde ortaya çıkan siyasi-itikadi hadiseleri tasnif eder. |
ÖÇ02 | İslam'ın ilk dönemlerinde ortaya çıkan siyasi-itikadi hadiseler arasındaki benzerlikleri karşılaştır. |
ÖÇ03 | İslam'ın ilk döneminde ortaya çıkan tarihsel tecrübe ve birikimi sorgular. |
ÖÇ04 | Tarihsel tecrübeden yola çıkarak güncel problemlere çözüm üretir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Din-siyaset ilişkisi | Şii Gelenekte Alternatif Bir İktidar Mücadelesi Erken Dönem Zeydilik, GÖKALP Y., Araştırma Yayınları, Ankara, 2014 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kur’an’ın siyasi konulardaki yaklaşımı | Şii Gelenekte Alternatif Bir İktidar Mücadelesi Erken Dönem Zeydilik, GÖKALP Y., Araştırma Yayınları, Ankara, 2014 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Hilafet ve İmamet kavramları | Şii Gelenekte Alternatif Bir İktidar Mücadelesi Erken Dönem Zeydilik, GÖKALP Y., Araştırma Yayınları, Ankara, 2014 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Peygamber sonrası toplumsal değişim, doğurduğu sorunlar ve çözümlenme biçimleri | Şii Gelenekte Alternatif Bir İktidar Mücadelesi Erken Dönem Zeydilik, GÖKALP Y., Araştırma Yayınları, Ankara, 2014 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Emevi-Haşimi ilişkileri ve iktidar mücadelesindeki yeri | Şii Gelenekte Alternatif Bir İktidar Mücadelesi Erken Dönem Zeydilik, GÖKALP Y., Araştırma Yayınları, Ankara, 2014 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Tepkisel yaklaşımlar ve Haricilik zihniyeti | Şii Gelenekte Alternatif Bir İktidar Mücadelesi Erken Dönem Zeydilik, GÖKALP Y., Araştırma Yayınları, Ankara, 2014 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Mevali-Arap ilişkileri ve Mevali’nin tutumu | Şii Gelenekte Alternatif Bir İktidar Mücadelesi Erken Dönem Zeydilik, GÖKALP Y., Araştırma Yayınları, Ankara, 2014 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Mürcii Yaklaşım | Şii Gelenekte Alternatif Bir İktidar Mücadelesi Erken Dönem Zeydilik, GÖKALP Y., Araştırma Yayınları, Ankara, 2014 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Mutezili yaklaşım | Şii Gelenekte Alternatif Bir İktidar Mücadelesi Erken Dönem Zeydilik, GÖKALP Y., Araştırma Yayınları, Ankara, 2014 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Şii yaklaşım | Şii Gelenekte Alternatif Bir İktidar Mücadelesi Erken Dönem Zeydilik, GÖKALP Y., Araştırma Yayınları, Ankara, 2014 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Sünni yaklaşım | Şii Gelenekte Alternatif Bir İktidar Mücadelesi Erken Dönem Zeydilik, GÖKALP Y., Araştırma Yayınları, Ankara, 2014 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | İktidarın Mezheplerin Teşekkülü Üzerindeki Etkisi | Şii Gelenekte Alternatif Bir İktidar Mücadelesi Erken Dönem Zeydilik, GÖKALP Y., Araştırma Yayınları, Ankara, 2014 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | İktidar Mücadelesi ve Ötekileştirme | Şii Gelenekte Alternatif Bir İktidar Mücadelesi Erken Dönem Zeydilik, GÖKALP Y., Araştırma Yayınları, Ankara, 2014 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Şiddet Yanlısı Yaklaşımlar | Şii Gelenekte Alternatif Bir İktidar Mücadelesi Erken Dönem Zeydilik, GÖKALP Y., Araştırma Yayınları, Ankara, 2014 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |