Genel Bilgi
Kod | IAS203 |
Ad | Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stres Yönetimi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hastane öncesi alana özgü olarak ortaya çıkabilecek iletişim niteliklerini ve stress faktölerini bilmek, bunlara yönelik etkin iletişim ve stressi yönetme becerisi kazanmaktır.
Dersin İçeriği
1.İletişim ve Öğeleri 2.İletişim Çeşitleri ve Şekilleri 3. Sağlık Sorunu Olan Bireylerle İletişim 4.Hasta Yakını ile İletişim 5.Engelli Bireylerle İletişim 6.Özel Durumlarda İletişim 7. Stress Kavramı, Kapsamı, Belirtileri 8.Stress Faktörleri 9.Stresi Önleme ve Kontrol Etme Yöntemleri
Dersin Ön Koşulu
Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Halidi G. Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stres Yönetimi Dersi Notları, 2015.
Notlar
1-Losyk B. Sakin Ol, Sinirlerine Hâkim Ol. Çevirmen Engin G. İstanbul: MESS Yayınları, 2006. 2-Rowshan A. Stres Yönetimi. Çevirmen Cüceloğlu Ş. İstanbul: Sistem Yayıncılık, 2000. 3-Özcan A. Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim. Ankara: Sistem Ofset, 2006. 4- Ekşi A. Kitlesel Olaylarda Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri Yönetimi. İzmir: Kitapana, 2015: 48-64, 113. 5-Ekşi A. Nükleer Kaza ve Saldırılarda Bütünleşik Kriz Yönetimi. İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları Atatürk SHMYO Yayın No:5, 2014: 78-79. 6-Okutan M, Tengilimoğlu D. İş Ortamında Stres ve Stresle Başa Çıkma Yöntemleri: Bir Alan Uygulaması. G.Ü. İ.İ.B.F. Dergisi, 2002; 3: 15-42. 7-Sağlıkta İletişim. Erişim: (http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Sa%C4%9Fl%C4%B1kta%20Ileti%C5%9Fim.pdf) Erişim Tarihi: 20.07.2015
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İletişim ve iletişimle ilgili nitelikleri açıklar. |
ÖÇ02 | Bireysel, örgütsel ve toplumsal iletişime yönelik özellikleri belirtir. |
ÖÇ03 | Hastane öncesi alana özgü olarak hasta, hasta yakını ve sağlık profesyonelleri ile ilişkideki iletişimin ayırt edici özelliklerini tanımlar |
ÖÇ04 | Stress kavramını ve kaynaklarını tanımlar. |
ÖÇ05 | Stressle baş etme yöntemlerini belirtir. |
ÖÇ06 | Hastane öncesi alana özgü stress durumlarını açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminolojiye uygun bir şekilde insan vücudunu yapısal ve fonksiyonel açıdan tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yerine, hastaya/ kazazedeye ve kendisine yönelik alınması gereken güvenlik önlemlerini tanımlar, hastayı/ kazazedeyi taşımak için gerekli ekipmanları ve uygun taşıma yöntemlerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görev-yetki-sorumlulukları dahilindeki ilaçları ve ilaç uygulama yöntemlerini belirtir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oksijen tedavisinin endikasyonlarını ve ekipmanlarını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endike olduğu durumlarda endotrakeal entübasyonu açıklar | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru ekipmanla kanama kontrol yöntemlerini tanımlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri yaşam desteği basamaklarını listeler | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ambulansın kullanımını, bakımını ve kontrolünü açıklar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olası meslek kazalarından korunabilmek için uygun vücut mekanik yöntemleri sıralar | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin durumunu fiziksel muayene ve diğer tanılama yöntemleriyle etkin bir şekilde açıklar | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otomatik ve manuel eksternal defibrilatörü kullanır | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin immobilizasyonun gerekli olduğu durumlarda uygun ekipmanları kullanır | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Multiple yaralanmalarda veya afetlerde triyajı veya triyaj tekniklerini yönetir | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel yaşam desteği basamaklarını ve yöntemlerini uygular | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin problemine yönelik çözüm pratiklerini uygulamada bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme dinamiklerini göz önünde bulundurarak alanına özgü bilgilere ulaştığında eleştirel bir yaklaşımla bilgileri analiz eder | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygun teknikleri ve yöntemleri kullanarak komuta kontrol merkezi, diğer kuruluşlar ve hasta/hasta yakınlarıyla iletişim kurar | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip üyeleri ve diğer kuruluşlarla kooperasyonu sağlar | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Haberleşmeyi sağlama ve veri aktarımı için bilgi iletişim teknolojilerini ve gerekli olduğu durumlarda en az bir yabancı dili kullanır | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Değişen çevre koşullarının ve teknolojik ilerlemenin sonuçlarını izler ve bu koşulların alana özgü dinamiklerini analiz eder | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Ders Akışının Açıklanması | Halidi G. Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stres Yönetimi Dersi Notları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İletişim ve Öğeleri | Halidi G. Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stres Yönetimi Dersi Notları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
3 | İletişim Çeşitleri ve Şekilleri | Halidi G. Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stres Yönetimi Dersi Notları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
4 | Stress Kavramı, Kapsamı, Belirtileri | *Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stress Yönetimi Ders Sunumu Notları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | Stress Faktörleri | Halidi G. Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stres Yönetimi Dersi Notları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Stresi Önleme ve Kontrol Etme Yöntemleri | Halidi G. Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stres Yönetimi Dersi Notları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
7 | Sağlık Sorunu Olan ve Panik Yaşayan Bireylerle İletişim Vaka Çalışması | Halidi G. Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stres Yönetimi Dersi Notları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Halidi G. Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stres Yönetimi Dersi Notları, 2015. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Çocuk ve Yaşlı Hastayla İletişim Vaka Çalışması | Halidi G. Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stres Yönetimi Dersi Notları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma |
10 | Öfkeli ve Kayıp Yaşayan Hasta Yakını ile İletişim Vaka Çalışması | Halidi G. Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stres Yönetimi Dersi Notları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma |
11 | Görme ve Zihinsel Engelli Bireyle İletişim Vaka Çalışması | Halidi G. Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stres Yönetimi Dersi Notları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma |
12 | Konuşma ve İşitme Engelli Bireyle Vaka Çalışması | Halidi G. Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stres Yönetimi Dersi Notları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma |
13 | Afetlerde Stress Yönetimi Vaka Çalışması | Halidi G. Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stres Yönetimi Dersi Notları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma |
14 | Kaza ve Salgınlarda Stress Yönetimi Vaka Çalışması | Halidi G. Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stres Yönetimi Dersi Notları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma |
15 | Toplumsal Olaylarda Stress Yönetimi Vaka Çalışması, Dersin Değerlendirilmesi | Halidi G. Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stres Yönetimi Dersi Notları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Halidi G. Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stres Yönetimi Dersi Notları, 2015. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Halidi G. Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stres Yönetimi Dersi Notları, 2015. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |