Genel Bilgi
Kod | SHS213 |
Ad | Sağlık Sosyolojisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Hemşire HAMİDE ŞİŞMAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Hemşire HAMİDE ŞİŞMAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Toplumsal yapıyı ve sağlık sosyolojisini öğrenerek yaşlı bakım alanıyla ilişkisini kurup daha iyi bir bakım süreci ve proğramı oluşturup yürütebilmeye katkı sağlamak.
Dersin İçeriği
Sosyoloji, sağlık sosyolojisi, sağlık kurumları, hasta, hekim ve sağlık kurumları kavramları. Ayrıca bunların hem birbiriyle hemde toplumla olan ilişkileri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Cirhinlioğlu, Zafer (2001). Sağlık Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayın.
Notlar
Sağlık Sosyolojisi. Sağlık Yönetimi Lisans Tamamlama. Erhan Tecim, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyoloji ve Sağlık sosyolojisi ile ilgili temel kavramlarını açıklar |
ÖÇ02 | Sağlık sosyolojisinin tarihsel gelişimini ve sağlığın sosyal belirleyicilerini açıklar. |
ÖÇ03 | Geleneksel ve modern tıbbın özelliklerini tanımlar |
ÖÇ04 | Hasta-hekim-hemşire, ve diğer sağlık çalışanlarının ilişkilerini ve bunların sosyolojik rollerini açklar. |
ÖÇ05 | Aile ve Aile çeşitlerini tanımlayıp açıklar. |
ÖÇ06 | Sosyal sistemde hastalık ve sağlığın yeriniv açıklar |
ÖÇ07 | Hasta statüsü ve rolünün bireyin toplumsal yaşamında oluşturduğu değişiklikleri açıklar |
ÖÇ08 | Siyaset, Kültür, sağlık-hastalık ilişkisini tanımllar |
ÖÇ09 | Sağlık Eğitimi ve Sağlık Sisteminin Sosyal Yapı İçerisindeki Yeri |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminolojiye uygun bir şekilde insan vücudunu yapısal ve fonksiyonel açıdan tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yerine, hastaya/ kazazedeye ve kendisine yönelik alınması gereken güvenlik önlemlerini tanımlar, hastayı/ kazazedeyi taşımak için gerekli ekipmanları ve uygun taşıma yöntemlerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görev-yetki-sorumlulukları dahilindeki ilaçları ve ilaç uygulama yöntemlerini belirtir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oksijen tedavisinin endikasyonlarını ve ekipmanlarını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endike olduğu durumlarda endotrakeal entübasyonu açıklar | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru ekipmanla kanama kontrol yöntemlerini tanımlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri yaşam desteği basamaklarını listeler | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ambulansın kullanımını, bakımını ve kontrolünü açıklar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olası meslek kazalarından korunabilmek için uygun vücut mekanik yöntemleri sıralar | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin durumunu fiziksel muayene ve diğer tanılama yöntemleriyle etkin bir şekilde açıklar | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otomatik ve manuel eksternal defibrilatörü kullanır | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin immobilizasyonun gerekli olduğu durumlarda uygun ekipmanları kullanır | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Multiple yaralanmalarda veya afetlerde triyajı veya triyaj tekniklerini yönetir | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel yaşam desteği basamaklarını ve yöntemlerini uygular | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin problemine yönelik çözüm pratiklerini uygulamada bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme dinamiklerini göz önünde bulundurarak alanına özgü bilgilere ulaştığında eleştirel bir yaklaşımla bilgileri analiz eder | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygun teknikleri ve yöntemleri kullanarak komuta kontrol merkezi, diğer kuruluşlar ve hasta/hasta yakınlarıyla iletişim kurar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip üyeleri ve diğer kuruluşlarla kooperasyonu sağlar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Haberleşmeyi sağlama ve veri aktarımı için bilgi iletişim teknolojilerini ve gerekli olduğu durumlarda en az bir yabancı dili kullanır | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Değişen çevre koşullarının ve teknolojik ilerlemenin sonuçlarını izler ve bu koşulların alana özgü dinamiklerini analiz eder | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sosyolojinin tanımı, özellikleri. Sosyolojinin diğer birimlerle ilişkisi | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bir bilim olarak sosyoloji nedi Sosyolojinin konusu ve alanı ve Sosyolojinin dalları nelerdir | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Toplum nedir Toplumsal yapıyı oluşturan ögeler nelerdir Rol, statü, grup, kurum gibi | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Sağlık açısından hasta ve hastalık . Sosyolojik açıdan hasta ve hastalık, Hasta statüsü ve rolü | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Türkiyede sağlık Türkiyenin toplumsal yapısı, sağlık politikaları | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Hastalıkların toplumun sosyal yapısıyla ilişkisi. Kültür, sağlık-hastalık ilişkisi | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Aile ve aile kavramı, Hasta ailesi, aile hekimliği, koruyucu hekimlik, halk sağlığı kavramları | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Sağlık eğitimi ve sisteminin sosyal yapı içerisindeki yeri | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Yoksulluk, işsizlik, boşanma, şiddet gibi sosyal olguların sağlık-hastalık ilişkisi Yaş ve cinsiyetin etkisi | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Hastane ve sağlık kuruluşlarının örgütsel yönetsel yapısı. Doktor, hemşire, diyetisyen vb. sağlık personelleri | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Sosyal etyoloji. Hastalığın sosyal ekolojisi. Klinik sosyoloji. Sosyal Epidemiyoloji. Medikal demografi | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Sağlık Bakım Sistemi Ulusal ve Uluslararası Sağlık Kuruluşları | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sosyal statüler ve sosyal roller. Kavram tanımı. Statülerin fonksiyonları ve kazanılması | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Engelli ve Sakat Bireylerin Sağlığı ve İzlenimleri. Günümüzde etkin olan başlıca kronik hastalıkların sosyal boyutları. | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |