HKU427 Deprem Hukuku Kliniği

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HKU427
Ad Deprem Hukuku Kliniği
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi OLCAY KARACAN
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi OLCAY KARACAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Depremle ilgili hukuki sorunları insan hakları perspektifinden değerlendirmek Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun'un insan haklarını bakımından eksiklerini fark etmek. Depremle ilgili hukuk okur yazarlığının gelişimine katkı sağlamak.

Dersin İçeriği

Deprem hukuku kliniği dersinin içeriği hukuk okuryazarlığının ülkemizde zayıf olmasından hareketle oluşturulmuştur. Bilindiği gibi hukuk okuryazarlığı sadece haklara ilişkin bilgi sahibi olmayıp sınırlı olmayıp hukuku yorumlama ile ilgili de bir beceridir. Ayrıca hukuki bilgi verilecek kişiler sadece bilgi yüklenici nesneler değil, kendi koşullarını güçlenerek değiştirebilecek kapasitede insanlar oldukları için hukuk okuryazarlığı sıradan vatandaşların sorumluluk almaları ile de ilgilidir. Bu nedenle deprem hukuku klinik çalışmamızda sadece devletlerden gelen hak ihlalerine karşı vatandaşları korumaya dayalı insan hakları anlayışı yerine İoanna Kuçuradi’nin sıradan insanlara da sorumluluk yükleyen insan hakları görüşü tercih edilmiştir. Zira Kuçuradi’nin insan hakları anlayışı devleti mücadele edilmesi gereken bir kurum olarak değil; devleti insan haklarını korucak biçimde dönüştürülme potansiyeli olan bir insan kurumu olarak görmeye dayalı olduğu için deprem hukuku kliniği çalışması için elverişlidir. Bu doğrultuda depremle ilgili insan hakları problemleri Kuçuradi'nin insan hakları görüşüne dayanılarak ele alınacaktır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun Deprem Hukuk rehber kitapçıkları Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun

Notlar

İoanna Kuçuradi; İnsan Hakları Kavram Çeşit ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hukukokuryazarlığının artmasının hak arayışlarını güçlendireceği
ÖÇ02 Depremle ilgili hukuki sorunları kavramayabilmek için insan hakları bilgisinin gerekliliği
ÖÇ03 Depremli ilgili mevzuatın insan hakları bakımından eksiklileri olduğu
ÖÇ04 Deprem doğal afet olsa da depremle ilgli adaletsizliklerin insanlar tarafından yapıldığı
ÖÇ05 Depremle ilgili hukuk okuryazarlığının hukukçular sorumluluk üstlendiği takdirde gelişebileceği
ÖÇ06 İnsan haklarının korunmasında yurttaş sorumluluğunu kvram
ÖÇ07 Depremle ilgili hukuk okur yazarlığa katkı sağlama


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hukuki problemleri teşhis eder. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kriz zamanlarında haklar makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Gösteri
2 Haklar ve Güçlenme ve Dayanışma makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
3 Depremde ihtiyaçlar ve haklar arasındaki ilişki makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
4 Deprem ve hukukokuryazarlığı makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Doğal afetlerin hukuki sonuçları ve insan hakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
6 Hukuki aklı yürütme ve yasa yapmada etik ilkeler olarak insan hakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Gösteri
7 Depremde kadınlar, kız çocukları, engelliler, yaşlılar gibi müşkül durumda olanların yaşadıkları hak yoksunlukları film izleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Gösteri
8 ödev makaleokuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Deprem sonrası sürecin aktif bileşeni olma ve hukukçuların sorumluluları okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
10 İnsan haklarının korunmasında yurttaş sorumluluğu film izleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
11 Depremde ve idarenin sorumluluğu okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
12 2769 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun’un incelenmesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun’un insan hakları bakımından eksiklikleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
14 ) 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun'un insan haklarının gereklerine uygun olarak yeniden yazma çalışmaları okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
15 Doğal afet kanun tsarısı taslağı hazırlama okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 öğrenci sunumları okuma Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Dönemin öğrencilerle birlikte değerlendirilmesi çalışmaları gözden geçirme Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 21.09.2023 02:38