Genel Bilgi
Kod | MTH002 |
Ad | Deneysel Tasarım (Ford Otosan) |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. RIZVAN EROL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. RIZVAN EROL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, deneyleri verimli ve etkili bir şekilde planlama, tasarlama ve gerçekleştirme, elde edilen verileri analiz etme ve nesnel sonuçlar elde etme ve optimizasyon amaçları için istatistiksel yöntemleri kullanma üzerine odaklanacaktır. Hem tasarım hem de istatistiksel analiz konuları ele alınacaktır. Öğrenciler, hesaplama amaçları için Minitab yazılımını kullanacaklardır.
Dersin İçeriği
Bu ders, deneylerin tasarımı ve analizine odaklanacak ve deneycilikle ilişkilendirilen teorik ve pratik konuları inceleyen istatistiksel model tabanlı bir yaklaşımı içerecektir. Bu derste, öğrencilere deneysel tasarımın temel prensiplerini ve deneysel tasarım verileri için uygun analizleri tanıtılacaktır. Konular, Temel İstatistikler, Tek Faktörde Bir Yol, Hipotez Testi, ANOVA, Rasgele Seçim, Bloklama Tasarımları, Faktöriyel Tasarımlar, Kesirli Faktöriyel Tasarımlar, Yanıt Yüzey Metodolojisi, Taguchi, Optimizasyon ve diğerleri gibi konuları içermektedir. Ders boyunca Minitab aracı kullanılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Design and Analysis of Experiments by Douglas Montgomery Ders Sunumları
Notlar
Ders Sunumları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Minitabi kullanabilme |
ÖÇ02 | Veri analizi yapabilme |
ÖÇ03 | Mühendislik sorunlarının çözümü ve deneylerinde İstatistiksel Araçlar ve onların kullanımını öğrenme. |
ÖÇ04 | 4. Deney tasarımının aşamalarını ve uygun Deney Tasarımı Araçlarını seçme yeteneğini kazanma. |
ÖÇ05 | 5. Deneysel tasarımın ne olduğunu öğrenme ve karmaşık problem çözme ve araştırma çalışmalarında nasıl kullanılacağını ve ne zaman kullanılacağını anlama |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Deneysel Tasarıma Giriş | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Temel İstatistiksel Metodlar ve Minitab Bölüm 1 | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Temel İstatistiksel Metodlar ve Minitab Bölüm 2 | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Hipotez testi ve Güven aralıkları standartla karşılaştırma | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Hipotez testi ve diğer durumla karşılaştırma | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Hipotez testi ve çoklu karşılaştırma | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Varyans analizi | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tam faktöriyel deneysel tasarım | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Genel Faktöriyel deneysel tasarım | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kısmi Faktöriyel deneysel tasarım | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Tasarımlara merkezi nokta ekleme ve bloklama | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Regresyon | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Tepki Yüzeyleri Metodu | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Taguchi tasarımları | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |