İTS820 Mukayeseli İslam Mimarisi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS820
Ad Mukayeseli İslam Mimarisi
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR


Dersin Amacı

İlk İslam devletlerinde ve Türklerdeki mimari geleneği anlamak

Dersin İçeriği

Sanatla ilgili kavramlar, İslam'ın sanata bakışı, İslam sanatına etki eden faktörler, cami mimarisinin doğuşu ve gelişimi, mescid-i nebevi'nin ilk şeklinin mimari özellikleri, Emevi, Abbasi, Selçuklu dönemi cami, medrese, türbe ve kervansaray mimarisi ve özellikleri

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Oleg GRABAR, İslam Sanatının Oluşumu, İstanbul 1988; Suut Kemal YETKİN, İslam Sanatı Tarihi, Ankara 1954;Markus HATTSTEIN-Peter DELIUS, Islam Art and Architecture, Konemann Yayınları, Fransa 2000

Notlar

Özel Arşivim, Oleg GRABAR, İslam Sanatının Oluşumu, İstanbul 1988; Suut Kemal YETKİN, İslam Sanatı Tarihi, Ankara 1954;Markus HATTSTEIN-Peter DELIUS, Islam Art and Architecture, Konemann Yayınları, Fransa 2000


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslam tarihi ve sanatları alanında bilimsel bilgi niteliği taşıyan verileri toplama, kaynakları inceleme ve analiz yapma becerisi kazanır
ÖÇ02 Uzmanlık alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur
ÖÇ03 Uzmanlık alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel ve eleştirel bir düşünceye, değerlendirme ve sentez yapabilme yeterliliğine sahip olur
ÖÇ04 Uzmanlık alanıyla ilgili çalışmalarda yeni bilimsel görüş ve uygulamalar ile bilgi teknolojilerini yakından takip edebilme ve ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme yeteneği kazanır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Belirsiz Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 2
PÖÇ02 Belirsiz Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 2
PÖÇ03 Belirsiz Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 3
PÖÇ04 Belirsiz Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 2
PÖÇ05 Belirsiz Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. 3
PÖÇ06 Belirsiz Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. 3
PÖÇ07 Belirsiz İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 2
PÖÇ08 Belirsiz İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 3
PÖÇ09 Belirsiz İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 2
PÖÇ10 Belirsiz İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 2
PÖÇ11 Belirsiz Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır. 2
PÖÇ12 Belirsiz İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 3
PÖÇ13 Belirsiz Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İslam mimarisinde eğitim yapıları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Selçuklu ve Osmanlı medreselerinin karşılaştırılması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Selçuklu ve Osmanlı Han Mimarisi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Selçuklu ve Osmanlı Anıtsal Kapı Geleneği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Selçuklu ve Osmanlı dönemi dini ve sivil yapı tezyinatının karşılaştırılması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Dönemlere göre su yapıları mimarisi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 İslam kültüründe mezar geleneği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Selçuklu ve Osmanlı dönemi anıtsal mezarları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9 İslam mimarisinde sıbyan mektepleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Dinlerde Mabed anlayışı ve Cami-kilise birimlerinin karşılaştırılması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Dönemlerine göre minare karşılaştırılması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Selçuklu ve Osmanlı mimarisinde mihrap ve kubbe karşılaştırmaları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Selçuklu ve Osmanlı dini mimarisinde tezyinat ve çini kullanımı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Konuların Genel Değerlendirmesi I Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel Değerlendirme II Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 İslam yapılarının değerlendirilmesi Okuma Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS