İTS812 Osmanlıca II

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS812
Ad Osmanlıca II
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK


Dersin Amacı

Osmanlıca metinlerin okunması, anlaşılması ve Osmanlı paleografisi hakkında bilgi edinilmesi

Dersin İçeriği

Osmanlı tarihi ve edebiyatı araştırmalarında ilk dönem kaynaklarının tanıtımı, Kronikler Seyahatnameler, Arşiv belgeleri, Şeriyye sicilleri, Tarihi ve Edebi Klasik Kaynaklar

Dersin Ön Koşulu

Bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Dündar Günday, Arşiv Belgelerinde Siyakat Yazısı Özellikleri ve Divan Rakamları, TTK Yay. Ankara, 2013. İsmet Binark, Arşiv ve Arşivcilik Bilgileri, Ankara, 1980. Mübahat S. Kütükoğlu, Osmanlı Arşivlerinin Dili (Diplomatik), İstanbul, 1994. Osmanlı tarihi nasıl incelenir : kaynaklara giriş, Suraiya Faroqhi ; çev. Zeynep Altok, İstanbul.

Notlar

Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu II, Kesit Yayınları 2008.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Transkripsiyon alfabesini tanır ve çevriyazıda kullanabilir.
ÖÇ02 Osmanlı Türkçesi sözlüklerinden yararlanabilir.
ÖÇ03 İncelediği metnin Arapça, Türkçe, Farsça dillerinden hangisi olduğunu ayırt edebilir.
ÖÇ04 Osmanlı Türkçesinde el yazması ve matbu metinleri ayırt edebilir.
ÖÇ05 Osmanlı Türkçesi metinlerini okuyabilir.
ÖÇ06 Osmanlı Türkçesindeki kaynaklardan tarih, edebiyat çalışmalarında doğrudan yararlanabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Belirsiz Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 3
PÖÇ02 Belirsiz Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir.
PÖÇ03 Belirsiz Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 3
PÖÇ04 Belirsiz Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 3
PÖÇ05 Belirsiz Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. 2
PÖÇ06 Belirsiz Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur.
PÖÇ07 Belirsiz İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 2
PÖÇ08 Belirsiz İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 4
PÖÇ09 Belirsiz İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 4
PÖÇ10 Belirsiz İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 3
PÖÇ11 Belirsiz Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır.
PÖÇ12 Belirsiz İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 3
PÖÇ13 Belirsiz Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Osmanlı Paleogrfisi ve kullanıldığı Alanlar Derste kullanılacak kaynakların hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Rika harflerinin özellikleri 1 Arap Yazı stilleri hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Rika Harflerinin Özellikleri 2 Rika ile yazılmış örnek metin okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Divani harflerin özellikleri ve örnek metinler Ferman ve Berat örnekleri incelemesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Şeriye Sicili/Mahkeme kaydı örneği Örnek metinlerle hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Preparation with sample texts Örnek metinlerle hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Tarihi yapıların kitabe örnekleri Örnek metinlerle hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev
9 Tarihi mektupların okunması (rik'a yazı örnekleri) Örnek metinlerle hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Ferman örnekleri okuma çalışması 1 Örnek metinlerle hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Ferman Örnekleri okuma çalışması 2 Örnek metinlerle hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Tuğraların özellikleri Örnek metinlerle hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Tuğra örnekleri okuma çakışmaları 1 Örnek metinlerle hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Tuğra örnekleri okuma çakışmaları 2 Örnek metinlerle hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Arşiv Belgelerinde Siyakat yazısı özellikleri Dersin kaynaklarından hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Siyakat yazılı belge okuma alıştırmaları Ders kitaplarından örnek metin incelemeleri Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 10 6 60
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 148
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,92
AKTS 6 AKTS