İTS804 Bütün Yönleriyle Memlûk Devleti Tarihi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS804
Ad Bütün Yönleriyle Memlûk Devleti Tarihi
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FATİH YAHYA AYAZ


Dersin Amacı / Hedefi

Memlûkler dönemi siyasi, askeri, dini ve sosyal yapısı hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak ve bilimsel, kapsayıcı, bir bakış açısı kazanmak.

Dersin İçeriği

Memlûk sistemi, kavramsal ve tarihî boyutları, Memlûk Devleti’nin kuruluşu, Moğol istilası, devletin gelişimi, teşkilat ve müesseseleri, ilmî, sosyal ve kültürel hayat, diğer devletlerle münasebetleri, Memlûk Devleti tarihiyle ilgili kaynak ve araştırmalar

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur

Kaynaklar

Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler Döneminde Vezirlik 1250-1517, İstanbul: İsam Yayınları, 2009. Yiğit, İsmail, Memlükler 648-923/1250-1517, İstanbul: Kayıhan Yayınları, 2015. Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler’de Tarih ve Tarihçiler, Ankara: TTK Yayınları, 2020. Düzenli, Aygül, Memlükler Döneminde İktidar-Ulemâ İlişkisi, 2021.

Notlar

el-Abbâdî, Ahmed Muhtâr, Kıyâmu Devleti’l-Memâlîki’l-ûlâ fî Mısr ve’ş-Şâm, Beyrut 1986. Abdülmün‘im Macid, Nüzumu Devleti selâtîni’l-Memâlîk ve rüsûmühüm fî Mısr, I-II, Kahire 1979-1967. Ahmed Abdürrazık, “el-‘Alâkâtü’l-üseriyye fi’l-mustalahi’l-Memlûkî”, el-Mecelletü’t-Târîhiyyetü’l-Mısriyye, XXIII (1976), s. 155-181. Âşûr, Saîd A., el-‘Asru’l-Memâlîkî fî Mısr ve’ş-Şâm, Kahire 1976. ———, el-Müctema‘u’l-Mısrî fî ‘asri Selâtîni’l-Memâlîk, Kahire 1992. Ayalon, David, “Memlûk Devletinde Kölelik Sistemi” (çev. Samira Kortantamer), Tarih İncelemeleri Dergisi, IV (1989), s. 211-247. ———, “Memlûklü Ordusunda Bahriye Alayı”, çev. Ali Aktan, Türk Kültürü, XXVIII/326 (1990), s. 350-356. ———, “Studies on the Structure of the Mamluk Army-I”, BSOAS, XV (1953), s. 202-228; aynı makale II, a.e., XV (1953), s. 448-476; aynı makale III, a.e. XVI (1954), s. 57-90. ———, “The Circassians in the Mamluk Kingdom”, Journal of the American Oriental Society, LXIX/3 (1949), s. 135-147. ———, “The end of the Mamlûk Sultanate”, Studia Islamica, LXV (1987), s. 125-148. Ayaz, Fatih Yahya, “Memlük Sultanlarından Seyfeddin Ebûbekir ve Alaeddin Küçük Dönemlerinde (741-742/1341) Büyük Emîrler Arasındaki Mücadeleler”, Dinî Araştırmalar Dergisi, IX/27 (2007), s. 247-273. ———, Memlükler (1250-1517), İstanbul 2015. ———, Türk Memlükler Döneminde Saray Ağalığı Üstâdârlık (1250-1382), İstanbul 2008. Berkey, Jonathan, The Transmission of Knowledge in Medieval Cairo, New Jersey 1992. Eruz, A. Fulya, “Memlükler (Sanat)”, DİA, 2004, XXIX, 97-100. Hakîm Emin Abdüsseyyid, Kıyâmü Devleti’l-Memâlîki’s-sâniye, Kahire 1966. Homerin, Th. Emil, “Memlûklar Dönemi Mısır’ında Sûfiler ve Tasavvuf Aleyhtarları”, çev. Salih Çift, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XI/1 (2002), s. 243-264. İzzeddin, Muhammed Kemaleddin, el-Hareketü’l-‘ilmiyye fî Mısr fî devleti’l-Memâlîki’l-Çerâkise, Beyrut 1990. Kanat, Cüneyt, “Memlûkler’in Baybars Zamanındaki (1360-1377) Suriye-Çukurova Siyaseti ve bu Siyasetin Çukurova’nın Türkleşmesindeki Rolü”, III. Çukurova Halk Kültürü Bilgi Şöleni Sempozyumu, Bildiriler, Adana 1999, s. 423-434. Kâsım Abduh Kâsım, Dirâsât fî târîhi Mısri’l-ictimâî, Kahire 1983. Kızıltoprak, Süleyman, “Memlûk Sistemi”, Türkler, V, 320-336. King, David A., “The Astronomy of the Mamluks”, Isis, LXXIV/4 (1983), s. 531-555. Kopraman, Kazım Yaşar, “Memlûkler Döneminde Mısır’da Sosyal Hayat”, DGBİT, VII (1992), s. 17-48. ———, “Mısır Memlûkleri (1250-1517)” a.g.e., VI (1992), s. 433-543. ———, “Mısır Memlûkleri (1250-1517)”, Türkler, V, 99-126. Kortantamer, Samira, Bahrî Memlûklar’da Üst Yönetim Mensupları ve Aralarındaki İlişkiler, İzmir 1993. Muslu, Emire Cihan, Ottoman-Mamluk Relations: Diplomacy and Perceptions, (doktora tezi), Harward University History and Middle Eastern Studies, Cambridge, Massachusetts 2007. Tekindağ, M. C. Şehabeddin, Berkuk Devrinde Memlûk Sultanlığı, İstanbul 1961. ———, “II. Bayezid Devrinde Çukur-ova’da Nüfuz Mücâdelesi, İlk Osmanlı-Memlûklu Savaşları (1485-1491)”, Belleten, XXXI/123 (1967), s. 345-373. ———, “Fâtih Devrinde Osmanlı-Memlûklu Münasebetleri”, İÜEFTD, XXX (1976), s. 73-98. ———, “Memlûk Sultanlığı Tarihine Toplu Bir Bakış”, a.g.e., XXV (1971), s. 1-38. Tomar, Cengiz, Memluk Devleti’nin Kuruluşu (1240-1260) (yüksek lisans tezi), Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, İstanbul 1996. Uzunçarşılı, İsmail Hakkı, Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilâtı, Ankara 1988. ———, Osmanlı Devleti Teşkilâtına Medhal, Ankara 1988. Yiğit, İsmail, “Aynî’yi Yetiştiren Memlukler İlmî Hareketine Genel Bir Bakış”, Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, S. 11-12 (1997), s. 27-45. ———, “Memlükler”, DİA, XXIX, 90-97. ———, “Memlûkler Dönemi (1250-1517) İlmî Hareketine Genel Bir Bakış”, Türkler, V, 748-756. ———, Siyasi-Dini-Kültürel-Sosyal İslâm Tarihi: Memlûkler, VII, İstanbul 1991.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Memlûk Devleti tarihi hakkında kapsamlı bilgi birikimine sahip olur.
ÖÇ02 Memlûklerin Müslüman Türk tarihi içerisindeki yerini kavrar.
ÖÇ03 Memlûk sistemini bütün yönleriyle bilir.
ÖÇ04 Memlûklerin diğer devletlerle ilişkisini açıklar.
ÖÇ05 Memlûklerin siyasi, dini ve askeri teşkilatını karşılaştırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Belirsiz Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 4
PÖÇ02 Belirsiz Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 2
PÖÇ03 Belirsiz Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 2
PÖÇ04 Belirsiz Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 2
PÖÇ05 Belirsiz Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder.
PÖÇ06 Belirsiz Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. 1
PÖÇ07 Belirsiz İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 2
PÖÇ08 Belirsiz İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 2
PÖÇ09 Belirsiz İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 5
PÖÇ10 Belirsiz İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 1
PÖÇ11 Belirsiz Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır.
PÖÇ12 Belirsiz İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 1
PÖÇ13 Belirsiz Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İslam Tarihinde Memlûk Sisteminin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bahrî (Türk) Memlûk Sultanları I (648-784 / 1250-1382) Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Bahrî (Türk) Memlûk Sultanları II (648-784 / 1250-1382) Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Burcî (Çerkez)Memlûk Sultanları I (784-923 / 1382-1517) Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Burcî (Çerkez)Memlûk Sultanları II (784-923 / 1382-1517) Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Memlûkler'de Dış Münasebetler I Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler, İstanbul: Ensar Yayınları, 2023 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Memlûkler'de Dış Münasebetler II Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler, İstanbul: Ensar Yayınları, 2023 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Mısır Abbasi Hilafeti I Banister Mustafa The Abbasid Caliphate of Cairo (1261-1517):History and Tradition in the Mamlūk Court, Basılmamış Doktora Tezi, University of Toronto, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Mısır Abbasi Hilafeti II Banister Mustafa The Abbasid Caliphate of Cairo (1261-1517):History and Tradition in the Mamlūk Court, Basılmamış Doktora Tezi, University of Toronto, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Memlûk İdari Müesseseleri Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler Döneminde Vezirlik 1250-1517, İstanbul: İsam, 2009; Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler, İstanbul: Ensar Yayınları, 2023. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Memlûklerde İktisadi Yapı Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler Döneminde Vezirlik 1250-1517, İstanbul: İsam, 2009; Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler, İstanbul: Ensar Yayınları, 2023. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Memlûklerde İlmi Yapı Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler’de Tarih ve Tarihçiler, Ankara: TTK Yayınları, 2020; Düzenli, Aygül, Memlükler Döneminde İktidar-Ulemâ İlişkisi, 2021; Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler, İstanbul: Ensar Yayınları, 2023. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Memlûklerde Kültürel Hayat Yiğit, İsmail, Memlükler 648-923/1250-1517, İstanbul: Kayıhan Yayınları, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Memlûklerde Sosyal Yapı Ayaz, Fatih Yahya, Türk Memlükler Döneminde Mısır Halkının Siyasî Olaylara Karşı Tutumu, Ç.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt.7, ss.45-94, 2007. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 30.01.2024 04:28