İTS802 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Etik II

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS802
Ad Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Etik II
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK


Dersin Amacı / Hedefi

sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak, araştırma etik ilkelerini öğrenmek

Dersin İçeriği

sosyal bilimlerin tanımı, bilgi ve bilim tanımları, tarih, edebiyat ve sanat tanımları, araştırmacı kimliğinin temel özellikleri, genel araştırma yöntemleri ve mahiyeti, kaynak bilgisi, kaynak araştırma farkları, konu seçimi, araştırma evreni oluşturma, kaynak ve araştırmaların belirlenmesi,kaynak kritiği, katmanlı bilgi teorisi, çalışma/araştırmanın şekillendirilmesi, tasnif mantığı ve mahiyeti, içindekiler oluşturma, araştırmalarda giriş, bölümleme ve sonuç oluşturma teknikleri, bibliyografya hazırlama, dipnot bilgisi, araştırmalarda etik ilkeler

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Ömer Solak, Edebiyat Biliminde Kuram ve Yöntem (Bütün Alt Disiplinleriyle ve Çalışma Alanlarıyla) Ankara 2014, Nobel Yay. Réne Wellek-Austın Varren, Edebiyat Teorisi, Çev. Doç. Dr. Ömer Faruk Huyugüzel, İzmir 1993, Akademi Kitabevi Selçuk Çıkla, Dil ve Edebiyat Araştırmalarında Ahlak ve Yöntem, Ankara 2021, Akçağ yay. Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, İstanbul 1991. Aysel Aziz, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Ankara 2020.

Notlar

John Henry, Bilimsel Düşüncenin Kısa Tarihi, Çev. Ayşe Mine Çengel, Akılçelen Kitaplar, Ankara 2016.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilim ahlakının ne olduğunu bilir.
ÖÇ02 Yöntem bilgisinin yeterliliği ile araştırmanın niteliği arasındaki ilişkiyi kavrar.
ÖÇ03 Bir bilim adamının taşıması gereken vasıfları bilir.
ÖÇ04 Çalışma konusunu sınırlandırabilir.
ÖÇ05 Doğru biçimde kaynak taraması yapabilir.
ÖÇ06 Kaynaklardan doğru biçimde alıntı yapabilir.
ÖÇ07 Araştırmasını raporlaştırabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Belirsiz Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 3
PÖÇ02 Belirsiz Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 4
PÖÇ03 Belirsiz Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 5
PÖÇ04 Belirsiz Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 4
PÖÇ05 Belirsiz Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. 3
PÖÇ06 Belirsiz Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. 3
PÖÇ07 Belirsiz İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 3
PÖÇ08 Belirsiz İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 2
PÖÇ09 Belirsiz İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 4
PÖÇ10 Belirsiz İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir.
PÖÇ11 Belirsiz Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır. 3
PÖÇ12 Belirsiz İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 3
PÖÇ13 Belirsiz Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilim ahlakı ve araştırma ahlakındaki olumsuzluklar:ihmal, çarpıtma, gizleme, uydurma Etik konusu hakkında okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Yöntem ve yöntem bilgisi eksikliğinden kaynaklanan sorunlar Bilimsel yöntem hakkında okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Yöntem bilgisinin kazandırdıkları (terim, asıl kaynak, metin tamiri, metin kurma bilgisi) Bilimsel çalışmanın yönteminin belirlenmesi hakkında okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Bilim adamının sahip olması beklenen nitelikler (analiz, sentez kabiliyeti, diyalektik düşünme, şüpheci ve eleştirel bakış, dil ve anlatım becerisi, çıkarımlarını delile dayandırma titizliği, azim, sabır ve yüksek sorumluluk duygusu) Bilim insanının nitelikleri hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Yöntem bilgisi eşliğinde araştırma süreci konunun tespiti ve sınırlandırılması Konunun tespit ve sınırlandırmasına ilişkin örnek toplama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Yöntem bilgisi eşliğinde araştırma süreci; amacın belirlenmesi Bilimsel çalışmada amacın önemi hakkında örnekler hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Yöntem bilgisi eşliğinde araştırma süreci; başlık ile içerik uyumu Yöntem bilgisinin önemini gösteren örnekler hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Kaynak araştırması Bibliyografya bilgisi Bilimsel çalışmada kaynak araştırmasının önemi hakkında bilgi toplama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Kaynak erişiminde kullanılacak Kütüphaneler ve web siteleri Çevrim içi kaynak taraması örneklerini hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 Web sözlükleri (Türk Edebiyatı İsimler ve Eserler Sözlüğü, Tebdiz, LexiQamus) Web sözlükleri kullanımına ilişkin örnekler hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Çevrim içi kütüphane ve kitaplıkların tanıtımı Çevrim içi kütüphanelerin linklerini çıkarma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Bilgi ve yorum yanlışları (Bilgi yanlışları, yorum hataları, otoritenin eleştirilmezliği yanılgısı, anakronizm, varsayımda sağduyu aldatmacıları ve serendipity, idolalar, yabancı dil yetersizliği) Tezlerin ve araştırma makalelerinin raporlandırılma sürecindeki hatalı örneklerin toplanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Alıntılama bilgisi ve yazım Sürecinde yapılan yanlışlar-anlatım kusurları Alıntılama hakkında bilgi toplama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
15 Pratik word bilgi ve uygulamaları Word programının yazma pratikleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Bir tezde bulunan bölümler hakkında Tez örnekleri belirleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 7 7 49
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 26.01.2024 07:13