Genel Bilgi
Kod | TBP130 |
Ad | Genetik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN ÖZKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Mendel genetiği ve modern genetik konularında güncel bilgi ve becerileri kazanır
Dersin İçeriği
Genetiğin tarihi, mendel kalıtımı (Mendel kalıtımının temel prensipleri), mayoz ve mitoz, bağlılık ve parça değiş tokuşu, pleiotropism, epistasis, mutasyon, kantitatif genetik, populasyon genetiği ve evrim
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Power Point Sunumu
Notlar
Genetik; Prof.Dr. Mehmet Topaktaş Modern Genetic Analysis; Anthony JF Griffiths
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Genetiğin tanım, anlam ve diğer disiplinlerle arasındaki ilişkileri kavrar |
ÖÇ02 | Temel genetik bilgilerini ve bitki ıslahında esas olmak üzere bitki genetiği,mitoz-meyoz bölünme,kromozomlar, mendel yasaları, bağlantı, genler arası ilişkiler, cinsiyete bağlılık,mutasyonlar, kantitatif genetik, populasyon genetiği ve evolusyon gibi konuları öğrenir ve genetik problemlerini kavrar |
ÖÇ03 | Genetik ve bitki ıslahı konuları arasında bağlantı kurararak, genetik prensiplerin bitki ıslahında kullanımı konusunda yetkinlik kazanır |
ÖÇ04 | Modern genetik konuları ve moleküler genetik konularını öğrenir |
ÖÇ05 | Genetik olayların mekanizması, gen etki tipleri ve bunların ölçümü konusunda bilgi sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri temel alanı ve ayrıca tahıllar, yemeklik tane baklagiller, endüstri bitkileri, çayır mera yem bitkileri ve enerji bitkilerini tanır, bu bitkilerin fizyolojisi, yetiştirilmesi, biyoteknolojik çalışmaları, organik tarımı, ıslahı ve yeni çeşit geliştirme konularındaki sorunlar ve çözüm yolları üzerinde bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili arazi çalışmasını yapar, Tarla ekim ve dikim planı tasarlar, kurar, uygular ve işletir. Araştırma sonuçlarını, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik, üretim sistemi ve ekonomik sorunların kaynağını bulur, bitki ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda Tarla Bitkilerinin tohumluk üretimi ve sorunları, kaliteli tohumluğun geliştirilmesi ve ürün depolanması hakkında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. Sorunların çözümüne yönelik olarak disipline özgü takım çalışması yapabilir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla bitkilerinde genetik kaynakların tespiti ve korunması ve çoğaltma yöntemleri konularında deneyim kazanır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi edinir. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlaması, mekanizasyonu, hasat sonrası depolama, vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genetiğe giriş, mitoz mayoz bölünme, kromozomlar | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Mendel yasaları , mono-,di- trihibrid açılımlar v.b. Mendel yasalarından sapmalar | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Khi-Kare kontrolu ve problem çözümleri | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Bağlantı- Linkage | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Cinsiyete bağlılık | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Genler arası ilişkiler | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Mutasyonlar ve bitki ıslahındaki önemi ve bu konu hakkında ödev verilecektir | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınav hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kantitatif genetik | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Kantitatif genetik-II | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Populasyon genetiği | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Genetiğin tarla bitkileri ıslahındaki yeri ve önemi, genetik bilgilerin pratik bitki ıslahında kullanımı | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Genetik problemleri ve çözümleme yolları | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Evolusyon-1 | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Evolusyon-2 | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |