Genel Bilgi
Kod | TBP220 |
Ad | Bitki Islahına Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TACETTİN YAĞBASANLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. Prof. Dr. HAKAN ÖZKAN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bitki ıslahı ilgili temel kavramları öğrenir
Dersin İçeriği
Bu ders; bitki ıslahı kavramına girişi, kendine ve yabancı döllenen bitkilerde uygulanan ıslah metotlarını, heterosis ıslahını, mutasyon ıslahını, poliploidi ıslahını, tek tohum soy yöntemini, bitki ıslahında biyoteknolojik yöntemlerin kullanımını ve bitki ıslahçı hakları konularını içermektedir
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Genç, İ., Yağbasanlar, T., 2020. Bitki Islahı. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No:59, Ders Kitapları Yayın No:A-13.
Notlar
Martin, J.H., Leonard, W.H., Stamp, D.L., 1975. Principles of Fii-eld Crop Production. Macmillian Publishing Co. Inc., New York.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bitki ıslahının önemini ve amacını öğrenir |
ÖÇ02 | Kültür bitkilerinin evrimindeki genetik temeller hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Bitki ıslahının genetik ve sitogenetik ilkelerini öğrenir |
ÖÇ04 | Heterosisin bitki ıslahındaki önemini kavrar |
ÖÇ05 | Bitkilerde uyuşmazlık ve kısırlık hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri temel alanı ve ayrıca tahıllar, yemeklik tane baklagiller, endüstri bitkileri, çayır mera yem bitkileri ve enerji bitkilerini tanır, bu bitkilerin fizyolojisi, yetiştirilmesi, biyoteknolojik çalışmaları, organik tarımı, ıslahı ve yeni çeşit geliştirme konularındaki sorunlar ve çözüm yolları üzerinde bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili arazi çalışmasını yapar, Tarla ekim ve dikim planı tasarlar, kurar, uygular ve işletir. Araştırma sonuçlarını, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik, üretim sistemi ve ekonomik sorunların kaynağını bulur, bitki ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda Tarla Bitkilerinin tohumluk üretimi ve sorunları, kaliteli tohumluğun geliştirilmesi ve ürün depolanması hakkında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. Sorunların çözümüne yönelik olarak disipline özgü takım çalışması yapabilir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla bitkilerinde genetik kaynakların tespiti ve korunması ve çoğaltma yöntemleri konularında deneyim kazanır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi edinir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlaması, mekanizasyonu, hasat sonrası depolama, vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bitki Islahı kavramına giriş | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Bitki Islahının klasik metodları kendine döllenen türlerde toptan seçme | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Bitki Islahının klasik metodları kendine döllenen türlerde melezleme ıslahı | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Bitki ıslahının klasik metodları kendine döllenen türlerde geri melezleme ve türlerarası melez | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Bitki Islahının klasik metodları / yabancı döllenen türlerde toptan seçme / tekrarlamalı seleksiyon | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Heterosis ıslahı | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Sentetik çeşit ıslahı | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınav için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bitki Islahında poliploidi | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Bitki Islahında poliploidi (2) | ers kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
11 | Tek tohum soy yöntemleri | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Bitki ıslahında biyoteknoloji doku kültü | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Bitki Islahında biyoteknoloji moleküler teknikler | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Hastalık ve zararlılara dayanıklılık ıslahı | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Bitki ıslahçı hakları | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları (2) | Sınav için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |