Genel Bilgi
Kod | TBP319 |
Ad | Tohumluk Kontrol ve Sert. |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FARUK TOKLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SALİHA KIRICI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. FARUK TOKLU (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Genel olarak kaliteli tohumluk kullanımının bitkisel üretimdeki önemi, tohumluk kontrol ve sertifikasyonu nedir, neden gereklidir. Dünyada ve Türkiyedeki gelişimi, tohumluk yasanın amacı ve kapsamı, sertifikalı tohumluk üretimi, ürün cinslerine göre tarla standartları (ISTA), laboratuvar kontrolleri ve laboratuar testleri, özel tohumculuğunun genel durumunu anlar.
Dersin İçeriği
Tohum morfolojisi ve fizyolojisi, çimlenme tohum ekolojisi, tohum üretiminin esasları (koruma ve izolasyon, ekim tarihi ve esasları, hasat) kurutma ve depolama, tarla kontrolü, tohumda örnek alma, tohum testleri (safiyet, çimlenme, ağırlık ve nem testleri, kalite ve tohum performansı, çeşit ayırımı, stres ve biyokimyasal testler), tohum sertifikasyonu.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Tohumluk Kontrol ve Sertifikasyon Ders Notu
Notlar
Güncel Bilimsel Yayınlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tohumculukla ilgili temel kavramları bilir. |
ÖÇ02 | Sertifikalı tohumluk üretimini bilir. |
ÖÇ03 | 5553 sayılı Tohumculuk yasanın amacı ve kapsamını bilir. |
ÖÇ04 | Tohumluk üretimi için resmi başvurunun nasıl yapılacağını bilir. |
ÖÇ05 | Tarla ve laboratuar kontrollerinin nasıl yapılacağını bilir. |
ÖÇ06 | Küresel iklim değişiminin tarla bitkileri üzerine olası etkilerini öğrenir |
ÖÇ07 | Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. |
ÖÇ08 | Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. |
ÖÇ09 | Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. |
ÖÇ10 | Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. |
ÖÇ11 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. |
ÖÇ12 | Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
ÖÇ13 | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
ÖÇ14 | Meslek etiğine saygılı olma. |
ÖÇ15 | Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri temel alanı ve ayrıca tahıllar, yemeklik tane baklagiller, endüstri bitkileri, çayır mera yem bitkileri ve enerji bitkilerini tanır, bu bitkilerin fizyolojisi, yetiştirilmesi, biyoteknolojik çalışmaları, organik tarımı, ıslahı ve yeni çeşit geliştirme konularındaki sorunlar ve çözüm yolları üzerinde bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili arazi çalışmasını yapar, Tarla ekim ve dikim planı tasarlar, kurar, uygular ve işletir. Araştırma sonuçlarını, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik, üretim sistemi ve ekonomik sorunların kaynağını bulur, bitki ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda Tarla Bitkilerinin tohumluk üretimi ve sorunları, kaliteli tohumluğun geliştirilmesi ve ürün depolanması hakkında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. Sorunların çözümüne yönelik olarak disipline özgü takım çalışması yapabilir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla bitkilerinde genetik kaynakların tespiti ve korunması ve çoğaltma yöntemleri konularında deneyim kazanır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi edinir. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlaması, mekanizasyonu, hasat sonrası depolama, vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tohum ve tohumluk nedir, kaliteli tohumda aranılan özellikler, kaliteli tohumluk kullanımının bitkisel üretimdeki önemi. Tohumluk kontrol ve sertifikasyonu nedir, neden gereklidir. Dünyada ve Türkiyedeki gelişimi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Tohumların morfolojisi ve fizyolojisi, çimlenme ve dormansi, çeşitli tohumların gösterilmesi (uygulama) | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Tohumluk ekolojisi, bitkisel gen kaynaklarının tohumculuk da önemi ve bu konu hakkında ödev verilecektir | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Sertifikalı tohumluk üretimi,5553 -yasanın amacı ve kapsamı, kimler tohum üretebilir, tohumluk üretimi yapacak özel sektör kuruluşları | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Tohumluk üretiminde tarla kontrolleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Tarla kontrol raporlarının hazırlanması ve değerlendirilmesi, Ürün cinslerine göre tarla standartları (ISTA) | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Hasat sonrası tohumluklardan örnek alma Uygulama: Örnek almanın gösterilmesi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tohumluk sertifikaları: Islahcı tohumu, elit, orijinal, anaç, sertifikalı, | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Tohumluk sertifikaları: Islahcı tohumu, elit, orijinal, anaç, sertifikalı-II | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Tohumluklarda uygulanan laboratuar standartları (ISTA), tohumluk etiketleri uygulama: Lab. analizleri için homojen örnek almanın gösterilmesi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Çalışma örneğinin elde edilmesi fizik analiz (Safiyet analizi) kilogramda adet analizi çimlendirme testleri ağırlık testleri, nem analizi uygulama: Çimlendirme testi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Çeşit ayırım yöntemleri uygulama: Öğrencilere bazı çeşit ayırım testlerinin ve tetrazolium testinin yaptırılması | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Tohum vigor (güç) testler-1 | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Tohum vigor (güç) testler-2 | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem süresince işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem süresince işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |