Genel Bilgi
Kod | EFMZ201 |
Ad | Öğretim İlke ve Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Leyla SARAÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. Leyla SARAÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğretim İlke ve Yöntemleri dersi, öğrencilerin öğretim ilke ve yöntemlerini analiz etme, farklı öğretim yaklaşım, model, strateji, yöntem ve teknikleri karşılaştırarak en uygun olanı seçme, seçilene uygun öğretim materyali hazırlama, uygulama ve öğretim süreçlerini etkili bir şekilde yönetme becerilerini geliştirmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği
Öğretim ilke ve yöntemleriyle ilgili temel kavramlar; öğretim-öğrenme ilkeleri, modelleri, stratejileri, yöntemleri ve teknikleri; öğretimde hedef ve amaç belirleme; öğretim ve öğrenmede içerik seçimi ve düzenlemesi; öğretim materyalleri; öğretimin planlanması ve öğretim planları; öğretimle ilgili kuram ve yaklaşımlar; etkili okulda öğretim, öğrenme ve öğrenmede başarı; sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sönmez, V. (2019). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Anı Yayıncılık. Doğanay, A. (2023). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
Notlar
Kaya, H. İ. Ve Korucuk, M. (2022). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Vizetek Yayıncılık. Ada, S. (2020). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğretim ilkelerini açıklar |
ÖÇ02 | Düşünme becerilerini karşılaştırır |
ÖÇ03 | Öğretim modellerini ayırt eder |
ÖÇ04 | Öğretim stratejilerinin özelliklerini karşılaştırmalı olarak açıklar |
ÖÇ05 | Öğretim yöntemlerini kullanarak ders planı hazırlar |
ÖÇ06 | Öğretim tekniklerini kullanarak ders planı hazırlar |
ÖÇ07 | Öğretim model, strateji, yöntem ve tekniklerine uygun hazırladığı ders planlarını uygular |
ÖÇ08 | Öğrenci özellik ve ihtiyaçlarına uygun öğretim tekniklerini seçerek uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma toplantısı-Öğretim ilkeleri | İlk ders için ön hazırlık bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Düşünme becerileri | Büşünme becerilerini beden eğitimi alanında örneklendirme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
3 | Öğretim yaklaşım, model, strateji, yöntem ve tekniklerine giriş | Öğretim yaklaşım, model, strateji, yöntem ve teknikleri arasındaki farkları araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
4 | Öğretim modelleri (etkili, temel, basamaklı, probleme dayalı öğretim modelleri) | Öğretim modelleri listesi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Öğretim modelleri (yapılandırmacılık, beyin temelli, kuantum, okulda öğrenme modelleri) | Yapılandırmacı beden eğitimi yaklaşımına yönelik araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Öğretim modelleri (çoklu zeka, ters-yüz, harmanlanmış, aktif, işbirlikli, okulda, 3E/5E/7E modelleri) | 3E/5E/7E modelleri arasındaki farkları araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Tartışma |
7 | Öğretim yöntemleri | Beden eğitimi derslerin kullanılan öğretim yöntemlerini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Grupla öğretim teknikleri | Grup çalışmalarının güçlü ve sınırlı yönlerini listeleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Problem çözme teknikleri | Problem çözme aşamalarını araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Anlatım teknikleri | Beden eğitimi dersinde anlatımın yer aldığı bölümleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Tartışma |
12 | Tartışma teknikleri | Beden eğitimi dersinde tartışma tekniği kullanılabilecek konuları belirleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Aktif öğrenme teknikleri | Aktif öğrenmenin özelliklerini araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
14 | İşbirlikli öğrenme teknikleri | Beden eğitimi dersinde kullanılan işbirlikli öğretim tekniklerini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Anlatım |
15 | Kavram öğretme teknikleri | Kavram haritası hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,08 | ||
AKTS | 3 AKTS |