BDNS201 Beden Eğitimi ve Spor Tarihi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod BDNS201
Ad Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. SİBEL VURAL
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. SİBEL VURAL (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı; beden eğitimi ve sporun tarihsel süreçteki gelişimini inceleyerek, eski çağlardan günümüze kadar sporun toplumsal, kültürel ve bilimsel boyutlarını anlamayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, farklı medeniyetlerde sporun rolünü, olimpiyat oyunlarının evrimini, modern spor anlayışını ve Türkiye’de beden eğitimi ile sporun gelişimini analiz edecektir

Dersin İçeriği

Beden Eğitimi ve Spor Tarihine Giriş Antik çağ olimpiyatları Eski Çağlarda Beden Eğitimi ve Spor Orta Çağ’da Spor ve Beden Eğitimi Rönesans ve Aydınlanma Çağı’nda Spor Modern Sporun Doğuşu ve Olimpiyatlar Türkiye’de Cumhuriyet Döneminde Beden Eğitimi ve Spor Günümüzde Beden Eğitimi ve Spor

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Beden Eğitimi ve Sporun Tarihi Temelleri" – Prof. Dr. Bülent Gürbüz Spor Liseleri Beden Eğitimi ve Spor Tarihi 9. ve 12. sınıf, MEB. Türk Spor Tarihi H. İşler. Olimpiyat Oyunları – Suat Karaküçük

Notlar

Spor Liseleri Beden Eğitimi ve Spor Tarihi 9. ve 12. sınıf, MEB. Türk Spor Tarihi H. İşler. Spor Liseleri Beden Eğitimi ve Spor Tarihi 9. ve 12. sınıf, MEB.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Beden eğitimi ve sporun tarihsel gelişimini açıklar
ÖÇ02 Olimpiyat felsefesini, geçmişten günümüze olimpiyatları analiz eder
ÖÇ03 Eski medeniyetlerde beden eğitimi ve spor anlayışlarını analiz eder
ÖÇ04 Antik ve modern olimpiyat oyunlarının tarihçesinden sonuçlar çıkarır
ÖÇ05 Osmanlı ve Cumhuriyet dönemi spor politikalarını karşılaştırır
ÖÇ06 Modern spor organizasyonlarının tarihçesini ve gelişimini açıklar
ÖÇ07 Beden eğitimi ve spor tarihinin toplumsal ve kültürel boyutlarını yorumlar
ÖÇ08 Türkiye’de olimpiyat oyunları ve uluslararası başarılarıları ilişkilendirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Beden eğitimi ve sporun tarihsel gelişimi Sporun toplumsal ve kültürel önemi Spor tarihine ilişkin temel kavramlar ilk çağlarda spor; sümerler, asur-babiller, etiler Beden eğitimi ve spor'un tarihini neden bilmeliyiz? sorusunun cevabının araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 İlk çağ toplumlarında beden eğitimi ve fiziksel aktiviteler Antik Mısır, Mezopotamya, Çin ve Hint uygarlıklarında spor Antik Yunan'da beden eğitimi ve spor Beden eğitimi ve spor'un inanç sistemleriyle ilişkisi'nin araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Olimpiyat oyunlarının doğuşu ve gelişimi Kaynak kitaptan ders konularının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Bireysel Çalışma
4 Orta çağda spor; şövalyelik kurumu, orta çağlarda halk tabakasının vücut alıştırmaları Orta çağ'da spor ve yasaklar konusunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
5 Roma İmparatorluğu'nda spor ve gladyatör oyunları Romalılar sporu gladyatörlük için nasıl kullanmışlardır? sorusunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
6 Türklerin geleneksel sporları (Cirit, güreş, avcılık, binicilik) İslam dünyasında beden eğitimi ve savaş sporları (Binicilik, okçuluk, güreş) Kaynak kitaptan ders konularının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
7 Rönesans ve Aydınlanma Çağı’nda Spor Beden eğitimi ve sporun bilimsel temellere oturtulması Modern beden eğitiminin Avrupa’daki gelişimi Kaynak kitaptan ders konularının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hümanizim akımı ve yeni çağların doğuşu,soylu kişi akademilerinde beden eğitimi ve spor Hümanizim akımı'nın araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Bireysel Çalışma
10 Modern Sporun Doğuşu ve Olimpiyatlar 19. yüzyılda sporun kurumsallaşması Baron Pierre de Coubertin ve modern olimpiyatların başlaması Uluslararası spor organizasyonlarının doğuşu (FIFA, IOC vb.) Baron Pierre de Coubertin kimdir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
11 Osmanlı Dönemi’nde Beden Eğitimi ve Spor Osmanlı’da spor kültürü ve teşkilatlanma Enderun mekteplerinde beden eğitimi Osmanlı’daki geleneksel sporlar ve halk oyunları Kaynak kitaptan ders konularının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap
12 Tanzimat sonrası modern spor anlayışının gelişimi Kaynak kitaptan ders konularının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
13 Türkiye’de Cumhuriyet Döneminde Beden Eğitimi ve Spor Türkiye’de beden eğitimi ve spor politikalarının gelişimi 1938’de Beden Terbiyesi Genel Müdürlüğü’nün kurulması Kaynak kitaptan ders konularının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
14 Türkiye’de modern spor dallarının yaygınlaşması Türkiye’de olimpiyat oyunları ve uluslararası başarılar Olimpiyatlarda bizi temsil eden sporcularımızın araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
15 Olimpiyat oyunlarında daha başarılı olabilmek için Beden eğitimi ve spor tarihinden nasıl yararlanmalıyız? Grup çalışması yapılarak, konunun tartışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.03.2025 09:05