Genel Bilgi
Birim | SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | BDNS203 |
Ad | Geleneksel Türk Sporları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğretmen NURİ YILDIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğretmen NURİ YILDIZ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, öğrencilere teorik bilgiler kazandırarak, geleneksel Türk sporlarının kültürel mirasını koruma bilincini aşılamayı ve bu sporların zengin yapısını anlamalarını sağlamayı amaçlar.
Dersin İçeriği
Geleneksel Türk Sporlarımızın tarihsel boyutu, sosyo-kültürel durumu ile günümüzdeki durumunun değerlendirilmesi ve yeni yaklaşım şekillerinin tartışılması, seçili geleneksel sporların (güreş, cirit, binicilik, kızak vb) uygulanması, organizasyon ve öğretimini içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Türk Spor Tarihi (Tuncer Kurt, Mahmut KILIÇ, Muhammet Nuri KILIÇ) Geçmişten Günümüze Geleneksel Türk Sporları (Korkmaz ATALAY)
Notlar
Ders sunumları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Unutulmuş olan sporların yeniden canlandırılabilmesine alt yapı sağlar. |
ÖÇ02 | Geleneksel spor felsefesini benimseyerek bunu topluma anlatabilme ve yayma becerisine sahip olabilir. |
ÖÇ03 | Geleneksel Türk sporlarının isimlerini ve bu sporlardaki kavramları bilir |
ÖÇ04 | Geleneksel Türk sporlarının genel özelliklerini bilir. |
ÖÇ05 | Geleneksel Türk sporlarının kökenlerini, gelişim süreçlerini ve Türk kültüründeki yerini anlayarak, bu sporların tarihsel önemini öğrenir. |
ÖÇ06 | Ders kapsamında yer alan sporların (ör. yağlı güreş, okçuluk, cirit, vs.) kurallarını ifade eder. |
ÖÇ07 | Öğrencilerin geleneksel Türk sporlarının kültürel miras olarak önemi konusunda farkındalık oluşturmalarını, bu mirası gelecek nesillere aktarmanın yollarını anlatır. |
ÖÇ08 | Geleneksel Türk sporlarının günümüzdeki yeri, modern spor kültürüyle ilişkisi ve bu sporların korunarak nasıl yaşatılabileceği üzerine eleştirel yaklaşımları ifade eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Geleneksel Türk Sporlarının tarihsel boyutu | Geleneksel Türk Sporlarının tarihsel gelişimini gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Türk spor geleneğinin temel kaynakları | Türk spor geleneğinin temel kaynaklarına yönelik ön bilgileri gözden geçirme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
3 | Geleneksel Türk Sporlarının toplumsal boyutu | Geleneksel Türk Sporlarının toplumsal boyutuna yönelik bilgileri gözden geçirme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
4 | Türk kültüründe sporun geçirdiği aşamalar | Türk kültüründe sporun geçirdiği aşamalara yönelik ön bilgileri gözden geçirme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
5 | Geleneksel Türk Sporlarının özellikleri | Geleneksel Türk Sporlarının özelliklerinin ön bilgi olarak gözden geçirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
6 | Türk spor geleneğinde yer alan sportif aktiviteler | Türk spor geleneğinde yer alan sportif aktivitelere yönelik görüşlerini yazma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Geleneksel Türk Sporlarının modern spor yansımaları | Geleneksel Türk Sporlarının modern spor yansımaları karşılaştırarak görüşlerini yazama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Derse yönelik bilgi becerileri gözden geçirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Türklerde Çöğen/Çevgen/Polo sporu ve temel kavramlar (Terimleri ve Deyimleri) | Türklerde Çöğen/Çevgen/Polo sporu ve temel kavramlarına yönelik ön bilgileri gözden geçirme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
10 | Güreş spor dalının özellikleri, uygulaması ve organizasyonu | Güreş spor dalının özellikleri, uygulaması ve organizasyonuna yönelik ön bilgileri gözden geçirme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
11 | Yağlı güreş spor dalının özellikleri, uygulaması ve organizasyonu | Yağlı güreş spor dalının özellikleri, uygulaması ve organizasyonuna yönelik ön bilgileri gözden geçirme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
12 | Binicilik spor dalının özellikleri, uygulaması ve organizasyonu. | Binicilik spor dalının özellikleri, uygulaması ve organizasyonuna yönelik bilgilerin gözden geçirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
13 | Okçuluk spor dalının özellikleri, uygulaması ve organizasyonu. | Okçuluk spor dalının özellikleri, uygulaması ve organizasyonuna yönelik bilgilerin gözden geçirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
14 | Kılıç sporları dalının özellikleri, uygulaması ve organizasyonu | Kılıç sporları dalının özellikleri, uygulaması ve organizasyonuna yönelik bilgilerin gözden geçirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
15 | Kızak spor dalının özellikleri, uygulaması ve organizasyonu | Kızak spor dalının özellikleri, uygulaması ve organizasyonuna yönelik bilgilerin gözden geçirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derse yönelik bilgi becerileri gözden geçirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derse yönelik bilgi becerileri gözden geçirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |