EFMZ305 Eğitimde Ahlak ve Etik

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod EFMZ305
Ad Eğitimde Ahlak ve Etik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. BANU NURDAN ÖZSU
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. BANU NURDAN ÖZSU (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Eğitimde etikle ilgili temel kavram, sorun ve kuramları irdelemek. Eğitimde etikle ilgili konular, problemler ve görüşleri değerlendirmek.

Dersin İçeriği

Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramlar ve teoriler; etik ilke, etik kural, iş ve meslek ahlakı/etiği; sosyal, kültürel, ahlaki, etik yönleriyle öğretmenlik mesleği; eğitim ve öğrenme hakkı eğitim, öğretim, öğrenme ve değerlendirme sürecinde etik ilkeler; eğitim paydaşlarıyla (işverenler/yöneticiler, meslektaşlar, veliler, meslek kuruluşları ve toplumla) ilişkilerde etik ilkeler; eğitim/okul yöneticileri, veliler ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumlukları; iş ve meslek hayatında etik dışı davranışlar; Türkiye’de kamu yönetimi, eğitim ve öğretmenlerle ilgili etik düzenlemeler; okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yolları; okulda ahlak/etik eğitimi ve etik kurullar; ahlaki/ etik bir lider olarak okul müdürü ve öğretmen.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Mustafa Günay, Eğitimde Ahlak ve Etik, Çizgi Kitabevi Yayınları, 2020.

Notlar

İoanna Kuçuradi, Ahlaki Etik ve Etikler, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, 2019.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ahlak, ahlaki ikilem ve ahlaki hassasiyet kavramlarını listeler.
ÖÇ02 Ahlaki ikilemlerde karar verme teorilerini izah ifade eder.
ÖÇ03 Ahlaki ikilemlerde karar vermeye etki eden faktörleri özetler.
ÖÇ04 Ahlak ve etik kavramlarını seçer.
ÖÇ05 Etik, etik türleri ve meslek etiğini karşılaştırır.
ÖÇ06 Dünyada ve Türkiye'de meslek etiği ile ilgili durumları yorumlar.
ÖÇ07 Öğretmenlik meslek etiğini ve eğitim paydaşlarıyla ilişkilerde etik ilkeleri değerlendirir.
ÖÇ08 Etik kodları derler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır. 1
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır. 1
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ahlak. Ahlak ile ilgili bilgi edinme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Ahlak ve etik kavramları ile ahlak ve etik arasındaki fark. Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Meslek etiği. Öğretmenlik mesleği ile ilgili sorunları araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Öğretmenlik meslek etiği. Beden eğitimi öğretmenlerinin uyması gereken etik ilkeler ile ilgili bilgi edinme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Eğitim ve öğrenme hakkı. Hak ile ilgili bilgi edinme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Eğitimin paydaşlarıyla etik ilişkiler. Eğitimin paydaşları ile ilgili bilgi toplama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Yöneticiler, veliler ve öğrencilerin etik sorumlulukları Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Etik liderlik. Liderlik ile ilgili bilgi edinme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Okulda etik dışı davranışlar. Öğrencilerin uyması gereken etik ilkeler ile ilgili bilgi edinme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Etik ikilemler. Tramway Problemi ile ilgili bilgi edinme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Benzetim, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme
12 Etik karar verme süreci. Etik karar verme sürecinde dikkat edilmesi gereken maddeler ile ilgili bilgi toplama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Türkiyede kamu yönetimi ve etik. Prof. Dr. İnayet Aydın'ın kamu yönetimi ile ilgili videosunun izlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Okullarda etik eğitimi. Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Genel değerlendirme. Eski konuların gözden geçirilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 13 13
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 2 14 28
Toplam İş Yükü (Saat) 83
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,32
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.02.2025 10:55