Genel Bilgi
Kod | BDNZ402 |
Ad | Beden Eğt. ve Sporda Yön. ve Org. |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, beden eğitimi ve spor alanında yönetim ve organizasyonun temel kavramlarını, ilkelerini ve uygulamalarını öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği, yönetim ve organizasyonun temel kavramları, yönetimin tarihsel süreçleri ve fonksiyonları, spor yönetiminin ayırt edici yönleri, Türk spor yönetim yapısı, Türk spor yönetiminin tarihsel gelişimi ve spor yönetiminde liderlik konularını kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Yetim, A. Azmi (2019). Yönetim ve Spor. Ankara, Gazi Kitabevi. Basım, N., ve Argan, M. (2009). Spor yönetimi. Detay Yayıncılık. Sunay, H. (2019). Spor Yönetimi. Ankara, Gazi Kitabevi.
Notlar
Turkay, H., ve Aydın, A. D. (2017). Bir inceleme. Tarihsel süreç içerisinde Türk spor örgütlenmesi. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 179-189. EKENCİ, G., ve Serarslan, M. Z. (1997). Gelişim Aşamaları Bakımcıdan Türk Spor Teşkilatı Ve Değerlendirmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 72-81. Özmaden, M. (2010). Türkiye İdman Cemiyeti İttifakı (TİCİ) dönemi milli ruh ve milli temsil, siyasi ve milli propaganda ile ülkeyi tanıma-tanıtma çabaları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1439-1457.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yönetim biliminin gelişimini açıklar |
ÖÇ02 | Beden eğitimi ve spor yönetiminin temel kavramlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Spor organizasyonları ve yönetim yapılarının işleyişini analiz eder. |
ÖÇ04 | İnsan kaynakları yönetimi, liderlik ve motivasyon tekniklerini spor organizasyonlarında uygular. |
ÖÇ05 | Yönetim biliminin teorilerini ve fonksiyonlarını listeler. |
ÖÇ06 | Türk spor yönetim yapısını tarihsel gelişim süreçleri ile analiz eder. |
ÖÇ07 | Günümüz beden eğitimi ve spor politikalarını eleştirir. |
ÖÇ08 | Beden eğitimi ve spor yönetimi alanında etkili-iyi yönetim ve liderliğin önemini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | Yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yönetim biliminin temel kavramları | Yönetimin tanımını açıklayan makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
3 | Yönetim biliminin tarihçesi | Yönetimin tarihçesi ile ilgili video izleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım |
4 | Yönetim biliminin fonksiyonları | Yönetim bilimini fonksiyonlarını anlatan video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Spor yönetiminin temel kavramları ve ayırt edici yönleri | Spor yönetiminin temel özelliklerini açıklayan makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Anlatım |
6 | Türk spor yönetiminin tarihsel gelişimi: Osmanlı ve TİCİ | Konu ile ilgili makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Türk spor yönetiminin tarihsel gelişimi: TSK, BTGM, GSGM | Türk spor yönetiminin tarihçesi ile ilgili makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Günümüz Türk Spor Yönetiminin Yapısı | Gençlik Spor Bakanlığı ve Spor Genel Müdürlüğü'nün web sayfasını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
10 | Türkiye'nin Beden eğitimi ve spor politikası | Politika belgesi okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Beden eğitimi ve sporda etkili yönetim ve liderlik | Etkili yönetim ve liderlik becerileri ile ilgili videolar izleme | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Anlatım |
12 | Uluslararası spor organizasyonları | Son yıllardaki uluslarası spor organizasyonlarının sosyal medya hesaplarını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | TMOK ve TFF | Spor yönetim örgütlerinin web sayfalarını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
14 | Mega spor etkinliklerinin planlanması ve yönetimi | Mega spor etkinliklerinin sosyal medya hesaplarını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
15 | Genel Tekrar | Yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |