BDNZ402 Beden Eğt. ve Sporda Yön. ve Org.

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BDNZ402
Ad Beden Eğt. ve Sporda Yön. ve Org.
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, beden eğitimi ve spor alanında yönetim ve organizasyonun temel kavramlarını, ilkelerini ve uygulamalarını öğretmeyi amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriği, yönetim ve organizasyonun temel kavramları, yönetimin tarihsel süreçleri ve fonksiyonları, spor yönetiminin ayırt edici yönleri, Türk spor yönetim yapısı, Türk spor yönetiminin tarihsel gelişimi ve spor yönetiminde liderlik konularını kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Yetim, A. Azmi (2019). Yönetim ve Spor. Ankara, Gazi Kitabevi. Basım, N., ve Argan, M. (2009). Spor yönetimi. Detay Yayıncılık. Sunay, H. (2019). Spor Yönetimi. Ankara, Gazi Kitabevi.

Notlar

Turkay, H., ve Aydın, A. D. (2017). Bir inceleme. Tarihsel süreç içerisinde Türk spor örgütlenmesi. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 179-189. EKENCİ, G., ve Serarslan, M. Z. (1997). Gelişim Aşamaları Bakımcıdan Türk Spor Teşkilatı Ve Değerlendirmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 72-81. Özmaden, M. (2010). Türkiye İdman Cemiyeti İttifakı (TİCİ) dönemi milli ruh ve milli temsil, siyasi ve milli propaganda ile ülkeyi tanıma-tanıtma çabaları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1439-1457.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yönetim biliminin gelişimini açıklar
ÖÇ02 Beden eğitimi ve spor yönetiminin temel kavramlarını açıklar.
ÖÇ03 Spor organizasyonları ve yönetim yapılarının işleyişini analiz eder.
ÖÇ04 İnsan kaynakları yönetimi, liderlik ve motivasyon tekniklerini spor organizasyonlarında uygular.
ÖÇ05 Yönetim biliminin teorilerini ve fonksiyonlarını listeler.
ÖÇ06 Türk spor yönetim yapısını tarihsel gelişim süreçleri ile analiz eder.
ÖÇ07 Günümüz beden eğitimi ve spor politikalarını eleştirir.
ÖÇ08 Beden eğitimi ve spor yönetimi alanında etkili-iyi yönetim ve liderliğin önemini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. 1
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı Yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Yönetim biliminin temel kavramları Yönetimin tanımını açıklayan makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
3 Yönetim biliminin tarihçesi Yönetimin tarihçesi ile ilgili video izleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım
4 Yönetim biliminin fonksiyonları Yönetim bilimini fonksiyonlarını anlatan video izleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Spor yönetiminin temel kavramları ve ayırt edici yönleri Spor yönetiminin temel özelliklerini açıklayan makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Anlatım
6 Türk spor yönetiminin tarihsel gelişimi: Osmanlı ve TİCİ Konu ile ilgili makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Türk spor yönetiminin tarihsel gelişimi: TSK, BTGM, GSGM Türk spor yönetiminin tarihçesi ile ilgili makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Günümüz Türk Spor Yönetiminin Yapısı Gençlik Spor Bakanlığı ve Spor Genel Müdürlüğü'nün web sayfasını inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
10 Türkiye'nin Beden eğitimi ve spor politikası Politika belgesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Beden eğitimi ve sporda etkili yönetim ve liderlik Etkili yönetim ve liderlik becerileri ile ilgili videolar izleme Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Anlatım
12 Uluslararası spor organizasyonları Son yıllardaki uluslarası spor organizasyonlarının sosyal medya hesaplarını inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 TMOK ve TFF Spor yönetim örgütlerinin web sayfalarını inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
14 Mega spor etkinliklerinin planlanması ve yönetimi Mega spor etkinliklerinin sosyal medya hesaplarını inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay
15 Genel Tekrar Yoktur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 21.02.2025 02:56