ILH123 Hadis Tarihi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT PR.
Kod ILH123
Ad Hadis Tarihi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Serkan ÇELİKAN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. Serkan ÇELİKAN (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Serkan ÇELİKAN (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Tasnif dönemi sonrası hadis edebiyatı türlerinden erbaun (Kırk hadis) hakkında genel bilgi vermek, örnekler üzerinde durmak

Dersin İçeriği

Tasnif dönemi sonrası hadis edebiyatı türlerinden erbaun (Kırk hadis) hakkında genel bilgi vermek, örnekler üzerinde durmak

Dersin Ön Koşulu

Hadis ilminin bazı temel kavramları hakkında bilgi sahibi olmak

Kaynaklar

Talat Koçyiğit, Hadis Tarihi. Ahmet Yücel, Hadis Tarihi

Notlar

Fuat Sezgin, Buhari'nin Kaynakları, Ali Osman Koçkuzu, Hadis İlimleri ve Hadis Tarihi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hadis ve sünnet kavramlarını tanımlar.
ÖÇ02 Sünnetin çeşitlerini ve tesbit yollarını açıklar.
ÖÇ03 Hadislerin sözlü ve yazılı rivayetininin aşamalarını tanımlar.
ÖÇ04 Sahabenin hadis anlayışını ve rivayetini tanımlar.
ÖÇ05 Tabiun dönemininin hadis faaliyetlerini tasnif eder.
ÖÇ06 Tesbit, tedvin kavramlarını mukayese eder.
ÖÇ07 Hadislerin tedvini tanımlar.
ÖÇ08 Tasnif türlerini sınıflar.
ÖÇ09 Kütüb-i Sitte kitaplarını tasnif eder.
ÖÇ10 Temel Hadis Kaynakları üzerine yapılan çalışmaları sınıflar.
ÖÇ11 Derleme hadis kitaplarını tanımlar.
ÖÇ12 Uydurma hadislerle ilgili literatürü sınıflar.
ÖÇ13 Osmanlı dönemi hadis çalışmalarını açıklar.
ÖÇ14 Günümüz hadis çalışmalarını yorumlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri yorumlar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hadisve Sünnet kavramları, Hz. Peygamber döneminde hadislerin yazılması Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
2 Sahabe ve hadisrivayeti, sahabe döneminde yazılan sahife ve cüzler Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Hadislerin tedvinive ilkyazılı hadiskitapları Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Hadislerin tasnif metodlarıve buna göre telif edilen kitaplar Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Ravilerine göre tasnif edilen hadis edebiyatı Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Konularına göre tasnif edilen hadis edebiyatı, musannefler Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 KütübiSitte eserlericami türü eserler Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9 Kütüb-iSitte Eserleri sünen türü eserler Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Tasnif devri sonrası hadis edebiyatı, müstedrek, müstahrec ve zevaid edebiyatı Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Şerh edebiyatıve meşhur şerhler Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
12 Meşhur şerhler Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 3 Derleme niteliğindeki hadis eserleri Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
14 Halk dilinde hadis olaraksöylen sözlerle ilgili edebiyat Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
15 Uydurma hadislerle ilgili edebiyat Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.02.2025 10:41