ILH128 Hadis Usulü

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT PR.
Kod ILH128
Ad Hadis Usulü
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Serkan ÇELİKAN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. Serkan ÇELİKAN (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Serkan ÇELİKAN (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Hz. Peygambere ait bilgilerin aslına uygun nakli ile ona ait olanla olmayanı ayırt etmek amacıyla konulan prensipleri belirleyip bunlarla ilgili terimleri öğretmek

Dersin İçeriği

Hadisin önemi ve temel kavramları (sünnet, haber, eser, hadis), sahabe dönemi hadis faaliyetleri, isnad faaliyetinin başlaması, cerh ve tadil faaliyetlerinin başlaması, yazılı rivayete geçiş, hadis usulü kaynakları, rivayetin keyfiyeti, ravi, ravide aranan şartlar, mervi, hadis çeşitleri

Dersin Ön Koşulu

Hadis ilminin temel kavramlarına vakıf olmak

Kaynaklar

Talat Koçyiğit, Hadis Usulü. Ahmet Yücel, Hadis Usulü. Subhi Salih, Hadis İlimleri ve Istılahları. Muhammet Yılmaz/Nagihan Emiroğlu, Hadis Usulü. Mahmut Tahhan, Teysiru Mustalahi'l-Hadis.

Notlar

Fuat Sezgin, Buhari'nin Kaynakları, Ali Osman Koçkuzu, Hadis İlimleri ve Hadis Tarihi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hz. Peygambere ait bilgilerin aslına uygun olarak naklinin önemini açıklar.
ÖÇ02 Hadis usulünün temel kavramlarını ayırt eder.
ÖÇ03 Klasik hadis kaynakları arasında mukayese yapar.
ÖÇ04 Hadislerin kaynaklarını tespit eder.
ÖÇ05 Kabul veya red açısından hadis çeşitlerini analiz eder.
ÖÇ06 Hadis usulünde edindiği teknik bilgileri, hadisleri anlama ve yorumlama yönünde listeler.
ÖÇ07 Hadisleri sened ve metin olarak analiz eder.
ÖÇ08 Hadisleri temel kaynaklardan okur ve açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri yorumlar. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hadisin önemi ve temel kavramları, sünnet, haber ve eser, hadis Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Hadis Usülünün kaynakları, mütekaddimun dönemi eserleri, müteahhirun dönemi eserleri, son dönem eserleri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Rivayet, rivayetin keyfiyeti, hadis öğrenim ve öğretim metodları Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Rivayet lafızları, hadis okuma usülleri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Rivayetin sıfatı, lafzen rivayet, manen rivayet Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Ravi, tanımı ve önemi, vasıfları, adalet ve zabt Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Metain-i aşere, Adalet sıfatıyla ilgili kusurlar, zabt sıfatıyla ilgili kusurlar Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9 Ravi tenkidi, güvenilir raviler, zayıf raviler, metruk raviler Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Tenkit lafızları, güvenillir ravilere delalet edenler, zayıf ravilere delalet edenler, metruk ravilere delalet edenler Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 Ravi tabakaları, Sahabe, sahabeyi tanıma yolları, sahabe tabakat kitapları, Tabiun, tebeu tabiin Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Mervi, Kaynağı açısından hadis çeşitleri: Kutsi hadis, merfu hadis, mevkuf hadis, maktu hadis Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Ravi sayısı açısından hadis çeşitleri: Mütevatir hadis, ahad hadis Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Sıhhat açısından hadis çeşitleri: Sahih hadis, hasen hadis, zayıf hadis, mevzu hadis Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Hadis ilimleri: cerh ve tadil, ilelül hadis, garibul hadis, muhteliful hadis, nasih ve mensuh, esbabu vurudil hadis Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.02.2025 10:46