ILH221 Hadis I

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT PR.
Kod ILH221
Ad Hadis I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Serkan ÇELİKAN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. Serkan ÇELİKAN (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Serkan ÇELİKAN (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Serkan ÇELİKAN (Güz) (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Hadis ilminin temel meselelerini kavratmak, temel hadis kaynaklarının telif sebebi ve yazılış metotları hakkında öğrencileri bilgilendirip, onlara seçilen örnek bölüm ve hadislerden hareketle, benzer hadisleri diğer kaynaklardan bulma, anlama ve akademik bir yöntemle değerlendirme yeteneğini kazandırmak. Hadis, haber, sünnet kavramları, hadis ve sünnetin dindeki yeri, hadis öğrenimi, hadis okuma usulü ve kuralları. Hadisleri anlama ve yorumlama yöntemleri, klasik hadis kaynaklarından seçilen bölümlerin okunması.

Dersin İçeriği

Hadis, haber, sünnet kavramları, hadis ve sünnetin dindeki yeri, hadis öğrenimi, hadis okuma usulü ve kuralları. Hadisleri anlama ve yorumlama yöntemleri, klasik hadis kaynaklarından seçilen bölümlerin okunması.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Buhari'n el-Cami's-Sahîh'i

Notlar

Kütüb-i Sitte


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Örnek hadis metinlerinden hareketle, temel hadis kaynaklarının yazılış yöntemlerini açıklar.
ÖÇ02 Hadisleri anlama ve yorumlama için gerekli şartları listeler.
ÖÇ03 Klasik hadis kaynakları arasında mukayese yapar.
ÖÇ04 Hadislerin kaynaklarını belirler.
ÖÇ05 Hadislerin içeriklerini mezuniyet sonrası toplumsal ihtiyaçları karşılayacak şekilde kullanır.
ÖÇ06 Hadis usulünde edindiği teknik bilgileri, hadisleri anlama ve yorumlama yönünde listeler.
ÖÇ07 Hadisleri sened ve metin olarak analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri yorumlar. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hadis öğrenim ve öğretim adabı menşei, önemi ve tekamülü. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Hadis öğrenimi ve hadis okuma şekilleri. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Hadisleri anlama ve yorumlama yöntemleri hakkında genel çerçeve. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Buhari'nin Kitabul-İisam bil-Kitabi ve's-Sünne bölümünden hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Buhari'nin Kitabul-İman bölümünden hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Müslim'in Kitabu'l-İman bölümünden hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Ebu Davud Kitabu's-Sünne bölümünden hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden namaz konusuyla ilgili hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden ilim ilgili hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Klasik hadis kaynaklarının iiman konusuyla ilgili hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden oruç konusuyla ilgili hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden hac konusuyla ilgili hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden kurban konusuyla ilgili hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden zekat konusuyla ilgili hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.02.2025 10:57