Genel Bilgi
Birim | İLAHİYAT FAKÜLTESİ |
İLAHİYAT PR. | |
Kod | ILH221 |
Ad | Hadis I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Serkan ÇELİKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Serkan ÇELİKAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Serkan ÇELİKAN (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Doç. Dr. Serkan ÇELİKAN (Güz) (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Hadis ilminin temel meselelerini kavratmak, temel hadis kaynaklarının telif sebebi ve yazılış metotları hakkında öğrencileri bilgilendirip, onlara seçilen örnek bölüm ve hadislerden hareketle, benzer hadisleri diğer kaynaklardan bulma, anlama ve akademik bir yöntemle değerlendirme yeteneğini kazandırmak. Hadis, haber, sünnet kavramları, hadis ve sünnetin dindeki yeri, hadis öğrenimi, hadis okuma usulü ve kuralları. Hadisleri anlama ve yorumlama yöntemleri, klasik hadis kaynaklarından seçilen bölümlerin okunması.
Dersin İçeriği
Hadis, haber, sünnet kavramları, hadis ve sünnetin dindeki yeri, hadis öğrenimi, hadis okuma usulü ve kuralları. Hadisleri anlama ve yorumlama yöntemleri, klasik hadis kaynaklarından seçilen bölümlerin okunması.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Buhari'n el-Cami's-Sahîh'i
Notlar
Kütüb-i Sitte
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Örnek hadis metinlerinden hareketle, temel hadis kaynaklarının yazılış yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Hadisleri anlama ve yorumlama için gerekli şartları listeler. |
ÖÇ03 | Klasik hadis kaynakları arasında mukayese yapar. |
ÖÇ04 | Hadislerin kaynaklarını belirler. |
ÖÇ05 | Hadislerin içeriklerini mezuniyet sonrası toplumsal ihtiyaçları karşılayacak şekilde kullanır. |
ÖÇ06 | Hadis usulünde edindiği teknik bilgileri, hadisleri anlama ve yorumlama yönünde listeler. |
ÖÇ07 | Hadisleri sened ve metin olarak analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri yorumlar. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hadis öğrenim ve öğretim adabı menşei, önemi ve tekamülü. | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Hadis öğrenimi ve hadis okuma şekilleri. | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hadisleri anlama ve yorumlama yöntemleri hakkında genel çerçeve. | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Buhari'nin Kitabul-İisam bil-Kitabi ve's-Sünne bölümünden hadislerin okunması. | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Buhari'nin Kitabul-İman bölümünden hadislerin okunması. | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Müslim'in Kitabu'l-İman bölümünden hadislerin okunması. | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ebu Davud Kitabu's-Sünne bölümünden hadislerin okunması. | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden namaz konusuyla ilgili hadislerin okunması. | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden ilim ilgili hadislerin okunması. | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Klasik hadis kaynaklarının iiman konusuyla ilgili hadislerin okunması. | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden oruç konusuyla ilgili hadislerin okunması. | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden hac konusuyla ilgili hadislerin okunması. | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden kurban konusuyla ilgili hadislerin okunması. | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden zekat konusuyla ilgili hadislerin okunması. | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |