ILH225 Türk İslam Edebiyatı II

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT PR.
Kod ILH225
Ad Türk İslam Edebiyatı II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK (Güz) (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, Türk İslam Edebiyatının dönemlerini, unsurlarını, temsilcilerini ve bu dönemlerde oluşan edebi metinleri tarz, yöntem ve düşünce yapısına göre incelemek ve anlamaktır.

Dersin İçeriği

Başlangıçtan günümüze değin müslüman Türk toplumunun meydana getirdiği dini ve tasavvufi edebiyatın özellikleri ve toplum üzerindeki etkisi seçilen metinler aracılığıyla anlatılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Necla Pekolcay, İslami Türk Edebiyatı, İstanbul 2002. Necla Pekolcay, İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev'ilere Giriş, 1994 Rıdvan Canım, Divan Edebiyatında Türler, İstanbul 2010.

Notlar

Ali Yılmaz vd. Türk İslam Edebiyatı El kitabı, İstanbul 2012.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türk İslam Edebiyatının başlıca terimlerini tanımlar.
ÖÇ02 Türk İslam Edebiyatındaki dönemleri sınıflar.
ÖÇ03 Türk İslam Edebiyatının tarihi gelişimini bilir.
ÖÇ04 Türklerin İslamlaşma sürecinde edebiyatlarındaki değişimleri açıklar.
ÖÇ05 Erken dönem Türk İslam edebiyatı kaynaklarını tanır.
ÖÇ06 Türk İslam Edebiyatının temsili eserlerini ve örneklerini tanır ve tanıtır.
ÖÇ07 Edebi eserleri anlama yöntem ve tekniklerini bilir.
ÖÇ08 Din, sanat ve edebiyat ilişkisini kavrar.
ÖÇ09 Dini bilgi ve heyecan aktarımında edebiyatın rolünü bilir.
ÖÇ10 Edebi eserleri çözümleyebilir.
ÖÇ11 Türk İslam Edebiyatı metinlerinin diğer edebi metinlerden farkını açıklayabilir.
ÖÇ12 Edebiyat, sanat ve estetik zevki gelişir
ÖÇ13 Kendini ifade edebilme yeteneği gelişir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri yorumlar. 1
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 5
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma Türk İslam Edebiyatının tanımı, hedefi, genel özellikleri, kapsamı ve diğer derslerle ilişkisi Ders için kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 İslam Öncesi Türk Edebiyatına genel bakış/Din ve edebiyat ilişkisi Öğrencinin Edebiyat Bilgisini Yoklama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Türk İslam Edebiyatı'nın ilk eserleri Türk İslam Edebiyatının ilk dönem eserleri araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Anadolu'da Türk Edebiyatı'nın gelişimine panoramik bir bakış Önceki konunun tekrarı/Nazım, manzum, nesir, mensur terimlerine dair okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Türk İslam Edebiyatında dini ve edebi türler Tür ve şekil farkının araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Türk İslam Edebiyatında Tevhidler, Vahdetnameler Tevhid türü hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Türk İslam Edebiyatında Allah (Münacaatlar, Tazarrunameler vb.) Münacaat türü hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Türk İslam Edebiyatında Peygamber (Mevlidler, Şemailler, Hilyeler vb.) Mevlid türü hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
9 Türk İslam Edebiyatında Hz. Muhammed (Na't) Na't türü hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Ara sınav Yazılı soruları ve cevap anahtarı hazırlanacak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
11 Türk İslam Edebiyatı'nda kutsal ay ve günler (Ramazaniyeler, Iydiyeler, Miraciyeler vb.) Miraciye türü hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Türk İslam Edebiyatında önemli şahsiyetler hakkındaki eserler (Gazavatname, Battalname vb.) Gazavatname türü hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Türk İslam Edebiyatında Türk kültürünün etkileri (Hızırnameler, Hamzanameler, Menakıplar vb.) Menakıpname türü hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Türk Edebiyatında ilk mutasavvıfların öğretileri ve temel kavramları Türk edebiyatında ilk mutasavvıflar ve eserleri hakkında kaynak listesi hazırlanacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Ahmed Yesevi ve Divan-ı Hikmet Adlı eseri Divan-ı Hikmetten şiir örnekleri hazırlanacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Türk İslam edebiyatında Mevlana'nın yeri Mevlana'nın ve etkilediği şairlerin eserlerinden örnek parçalar hazırlanacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
17 FİNAL SINAVI Written questions and answer key will be prepared Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 2 4
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 50
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,00
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 10:05