Genel Bilgi
Kod | ILH227 |
Ad | İslam Hukuk Usulü I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Ömer KORKMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Ömer KORKMAZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Ömer KORKMAZ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Doç. Dr. Ömer KORKMAZ (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
sistemli ve bir metoda bağlı olarak düşünmeyi, konuşmayı ve yargılamayı öğretmek şeri hükümlerin temelinde yatan espriyi kavratmak
Dersin İçeriği
bu ders, islam hukuku yöntemlerinden, asli ve tali kaynaklarından, ayrıca şeri hükümlerden söz eder.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul bulunmuyor
Kaynaklar
Zekiyyuddin Şaban, İslam Hukuk İlminin Esasları, TDV Yayınları
Notlar
Yunus Apaydın, İslam Hukuk Usulü, Bilal Yyaınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | islam Hukuku Usulüne dair temel kavram ve terimleri anlayıp tanımlar |
ÖÇ02 | islam Hukuk usulüne dair temel yaklaşım ve teorileri kavrar ve analiz eder. |
ÖÇ03 | İslam Hukuku kaynakları ve bunlar arasındaki hiyerarşiyi anlayıp açıklar |
ÖÇ04 | Şeri hükümleri katagorize eder ve kavrar |
ÖÇ05 | Hukuk ekollerinin yöntem farklılığından kaynaklanan görüşlerinin dini pratiklere nasıl yansıdığını kavrar ve izah eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İslam Hukuk Usulünün mahiyeti, doğuşu, terminoloji ve literatürü | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | |
2 | İslam Hukukunun kaynakları Kuran ve Kaynak değeri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | |
3 | Sünnet ve kaynak değeri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | |
4 | İcma ve kaynak değeri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | |
5 | Kıyas | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | |
6 | Mesalih-i mürsele | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | |
7 | İstihsan | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | |
8 | Ara Sınav | vize sınavı | |
9 | Örf adet | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | |
10 | Sedd-i zeria | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | |
11 | Önceki ilahi dinlere ait hükümler. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | |
12 | Sahabi kavli; İstıshab | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | |
13 | şeri Hükümler | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | |
14 | Mükellef ve fiilleri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | |
15 | Mükllef ve fiilleri. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final sınavı | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final sınavı |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |