ILH210 Din Sosyolojisi

4 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT PR.
Kod ILH210
Ad Din Sosyolojisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ABDULLAH ÖZBOLAT
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ABDULLAH ÖZBOLAT (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. ABDULLAH ÖZBOLAT (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. ABDULLAH ÖZBOLAT (Bahar) (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Din Sosyolojisinin konusu, bilimler tasnifindeki yeri, metodu, tarihçesi ve sistematik sorunlarını tanıtmak

Dersin İçeriği

Din-toplum ilişkisinin sistematik olarak incelenmesi

Dersin Ön Koşulu

Lisans programında öğrenci olmak

Kaynaklar

Abdullah Özbolat - M. Ali Kirman, Kültür ve Din, Karahan Kitabevi. Abdullah Özbolat- Mustafa Macit, Kimlik ve Din, Karahan Kitabevi. Abdullah Özbolat - Asım Yapıcı, Zihniyet ve Din, Karahan Kitabevi.

Notlar

Readings in the sociology of religion. / Joan Brothers. -- London : Pergamon Press Ltd, 1967. Religion society and the individual : an introduction to the sociology of religion. / J. Milton Yinger. -- New York : The Macmillan Co., 1957.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Din Sosyolojisinin temel konuları hakkında bilgi seviyelerini artırmak
ÖÇ02 Din Sosyolojisine ait temel sosyolojik kavramları, kurumları ve kuramları öğrencinin tanımasını sağlamak
ÖÇ03 Öğrencinin dersin temel konuları hakkında konuşabilme ve yorum yapabilme yeteneğini artırmak
ÖÇ04 İçinde yaşadıkları toplumdaki dinin sosyal gerçekliğini daha iyi analiz etme yeteneklerini artırmak
ÖÇ05 Din Sosyolojisi alanında bilimsel çalışma yapmak istediklerinde takip etmeleri gereken metodolojiyi öğrenmelerini sağlamak
ÖÇ06 Sosyal olay ve olgular arasında doğru bağlantılar ve sebep sonuç ilişkisi kurarak doğru sosyolojik tanımlamalar ve tasvirler yapabilmelerini sağlamak
ÖÇ07 Zaman, mekan, coğrafi çevre, zihniyet dünyası, sosyokültürel normlar, ekonomi ve eğitim gibi unsurların din ile ilişkisini kavrayabilmelerini sağlamak.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri yorumlar. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. 5
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Din sosyolojisinin konusu ve genel sosyoloji içindeki yeri Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Bilimler Tasnifi ve Din Sosyolojisi Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Din Sosyolojisinde Yöntem Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Din Sosyolojisinin Tarihçesi Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Din Sosyolojisinin Arkaplanı Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Din Sosyolojisinin Sistematik Sorunları Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Din Sosyolojisinin Kronolojik Sorunları Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınav sorularının hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Din, Birey, Toplum ve Dini Tecrübe Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Dini Gruplar Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Toplumsal değişme ve Din Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Sosyal Kurumlar ve Din Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Din ve modernleşme Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Din ve sekülerleşme Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Yeni Dini Hareketler Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav sorularının hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav sorularının hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 10:06