ILH210 Din Sosyolojisi

4 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILH210
Ad Din Sosyolojisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ABDULLAH ÖZBOLAT
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. ABDULLAH ÖZBOLAT (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. ABDULLAH ÖZBOLAT (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Din Sosyolojisinin konusu, bilimler tasnifindeki yeri, metodu, tarihçesi ve sistematik sorunlarını tanıtmak

Dersin İçeriği

Din-toplum ilişkisinin sistematik olarak incelenmesi

Dersin Ön Koşulu

Lisans programında öğrenci olmak

Kaynaklar

Abdullah Özbolat - M. Ali Kirman, Kültür ve Din, Karahan Kitabevi. Abdullah Özbolat- Mustafa Macit, Kimlik ve Din, Karahan Kitabevi. Abdullah Özbolat - Asım Yapıcı, Zihniyet ve Din, Karahan Kitabevi.

Notlar

Readings in the sociology of religion. / Joan Brothers. -- London : Pergamon Press Ltd, 1967. Religion society and the individual : an introduction to the sociology of religion. / J. Milton Yinger. -- New York : The Macmillan Co., 1957.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Din Sosyolojisinin temel konuları hakkında bilgi seviyelerini artırmak
ÖÇ02 Din Sosyolojisine ait temel sosyolojik kavramları, kurumları ve kuramları öğrencinin tanımasını sağlamak
ÖÇ03 Öğrencinin dersin temel konuları hakkında konuşabilme ve yorum yapabilme yeteneğini artırmak
ÖÇ04 İçinde yaşadıkları toplumdaki dinin sosyal gerçekliğini daha iyi analiz etme yeteneklerini artırmak
ÖÇ05 Din Sosyolojisi alanında bilimsel çalışma yapmak istediklerinde takip etmeleri gereken metodolojiyi öğrenmelerini sağlamak
ÖÇ06 Sosyal olay ve olgular arasında doğru bağlantılar ve sebep sonuç ilişkisi kurarak doğru sosyolojik tanımlamalar ve tasvirler yapabilmelerini sağlamak
ÖÇ07 Zaman, mekan, coğrafi çevre, zihniyet dünyası, sosyokültürel normlar, ekonomi ve eğitim gibi unsurların din ile ilişkisini kavrayabilmelerini sağlamak.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 5
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Din sosyolojisinin konusu ve genel sosyoloji içindeki yeri Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Bilimler Tasnifi ve Din Sosyolojisi Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Din Sosyolojisinde Yöntem Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Din Sosyolojisinin Tarihçesi Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Din Sosyolojisinin Arkaplanı Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Din Sosyolojisinin Sistematik Sorunları Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Din Sosyolojisinin Kronolojik Sorunları Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınav sorularının hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Din, Birey, Toplum ve Dini Tecrübe Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Dini Gruplar Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Toplumsal değişme ve Din Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Sosyal Kurumlar ve Din Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Din ve modernleşme Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Din ve sekülerleşme Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Yeni Dini Hareketler Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav sorularının hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav sorularının hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 10:06