ILH309 İslam Felsefesi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT PR.
Kod ILH309
Ad İslam Felsefesi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. TUNA TUNAGÖZ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. TUNA TUNAGÖZ (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. TUNA TUNAGÖZ (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Analitik, eleştirel ve bilimsel-felsefi düşünmeyle İslam'ın temel önermelerinin yorumlanmasını geçmiş örnekleri eşliğinde kavramak.

Dersin İçeriği

Kuruluş dönemi İslam felsefesi tarihi.

Dersin Ön Koşulu

Mantık, İlkçağ Felsefesi ve Kelam derslerinden başarılı olmak.

Kaynaklar

Hasan H. Bircan, İslam Felsefesi Tarihine Giriş

Notlar

Ömer Türker, İslam Felsefesine Konusal Giriş


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslam Dininin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar.
ÖÇ02 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
ÖÇ03 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
ÖÇ04 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dini siyasi ve iktisadi yapısını tanımlar.
ÖÇ05 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
ÖÇ06 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır.
ÖÇ07 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dini problemleri tespit eder ve çözüm üretir.
ÖÇ08 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
ÖÇ09 Bilimsel ve felsefi alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
ÖÇ10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular.
ÖÇ11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelat açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
ÖÇ12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
ÖÇ13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler.
ÖÇ14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler.
ÖÇ15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri yorumlar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. 1
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. 1
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Niçin felsefe Niçin İslam felsefesi İslam Felsefesine Giriş (s.1-26) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Kısa bir antik felsefe tarihi ve Ortaçağda Aristoteles, Plotinus ve Alexander. İslam Felsefesine Giriş (s.45-70); İslam Felsefesi Tarihi (s.9-65) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Felsefenin İslam Düşüncesine Giriş Nedeni ve Şekli. İslam Felsefesine Giriş (s.27-44); İslam Felsefesi Tarihi (s.41-65) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Temel Felsefi Konular: Mantık, Fizik ve Metafizik. İslam Felsefesine Giriş (s.117-145) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Doktrin ve Kavramlar I: Varlık Genel Konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Doktrin ve Kavramlar II: Bilgi Genel Konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Gazali öncesi ve sonrası dönemlerin genel yapısı İslam Felsefesine Giriş (s.75-105) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Genel değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Filozoflar ve Görüşleri: Kindi ve Ebu Bekr er-Razi İslam Felsefesine Giriş (s.159-172); İslam Felsefesi Tarihi (s.67-102) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Filozoflar ve Görüşleri: Farabi ve İbn Sina İslam Felsefesine Giriş (s.174-208); İslam Felsefesi Tarihi (s.103-150) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Filozoflar ve Görüşleri: Gazzali ve İbn Rüşd İslam Felsefesine Giriş (s.209-242); İslam Felsefesi Tarihi (s.222-264) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Filozoflar ve Görüşleri: Ebu l-Berekat, Şehristani, Razi, Cürcani İslam Felsefesi Tarihi (s.265-300) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 İslam Felsefenin Batı Felsefesine Etkileri İslam Felsefesine Giriş (s.243-264) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Modern İslam düşünürleri İslam Felsefesi Tarihi (s.301-330) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Gelecekteki İslam Felsefelerine Giriş Genel değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Önceki konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Önceki konuların gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 10:06