Genel Bilgi
Birim | İLAHİYAT FAKÜLTESİ |
İLAHİYAT PR. | |
Kod | ILH309 |
Ad | İslam Felsefesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. TUNA TUNAGÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. TUNA TUNAGÖZ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. TUNA TUNAGÖZ (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Analitik, eleştirel ve bilimsel-felsefi düşünmeyle İslam'ın temel önermelerinin yorumlanmasını geçmiş örnekleri eşliğinde kavramak.
Dersin İçeriği
Kuruluş dönemi İslam felsefesi tarihi.
Dersin Ön Koşulu
Mantık, İlkçağ Felsefesi ve Kelam derslerinden başarılı olmak.
Kaynaklar
Hasan H. Bircan, İslam Felsefesi Tarihine Giriş
Notlar
Ömer Türker, İslam Felsefesine Konusal Giriş
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam Dininin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
ÖÇ02 | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
ÖÇ03 | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dini siyasi ve iktisadi yapısını tanımlar. |
ÖÇ05 | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
ÖÇ06 | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
ÖÇ07 | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dini problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
ÖÇ08 | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
ÖÇ09 | Bilimsel ve felsefi alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
ÖÇ10 | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
ÖÇ11 | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelat açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
ÖÇ12 | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
ÖÇ13 | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
ÖÇ14 | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
ÖÇ15 | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri yorumlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Niçin felsefe Niçin İslam felsefesi | İslam Felsefesine Giriş (s.1-26) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kısa bir antik felsefe tarihi ve Ortaçağda Aristoteles, Plotinus ve Alexander. | İslam Felsefesine Giriş (s.45-70); İslam Felsefesi Tarihi (s.9-65) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Felsefenin İslam Düşüncesine Giriş Nedeni ve Şekli. | İslam Felsefesine Giriş (s.27-44); İslam Felsefesi Tarihi (s.41-65) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Temel Felsefi Konular: Mantık, Fizik ve Metafizik. | İslam Felsefesine Giriş (s.117-145) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Doktrin ve Kavramlar I: Varlık | Genel Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Doktrin ve Kavramlar II: Bilgi | Genel Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Gazali öncesi ve sonrası dönemlerin genel yapısı | İslam Felsefesine Giriş (s.75-105) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Filozoflar ve Görüşleri: Kindi ve Ebu Bekr er-Razi | İslam Felsefesine Giriş (s.159-172); İslam Felsefesi Tarihi (s.67-102) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Filozoflar ve Görüşleri: Farabi ve İbn Sina | İslam Felsefesine Giriş (s.174-208); İslam Felsefesi Tarihi (s.103-150) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Filozoflar ve Görüşleri: Gazzali ve İbn Rüşd | İslam Felsefesine Giriş (s.209-242); İslam Felsefesi Tarihi (s.222-264) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Filozoflar ve Görüşleri: Ebu l-Berekat, Şehristani, Razi, Cürcani | İslam Felsefesi Tarihi (s.265-300) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İslam Felsefenin Batı Felsefesine Etkileri | İslam Felsefesine Giriş (s.243-264) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Modern İslam düşünürleri | İslam Felsefesi Tarihi (s.301-330) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Gelecekteki İslam Felsefelerine Giriş | Genel değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |