IHS308 Türk Kelamcıları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IHS308
Ad Türk Kelamcıları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Ömer SADIKER
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Türklerin İslama katkıları hakkında temel bilgiler vermek, Türk-İslam medeniyet ve kültüründe ortaya çıkmış Türk kelam alimlerinin hayatı ve görüşlerini ve Kelam ilmine katkılarını öğrenmek

Dersin İçeriği

Türklerin İslama katkıları, Türk-İslam medeniyet ve kültüründe ortaya çıkmış ünlü Türk kelam alimlerinin hayatı ve kelama dair görüşleri

Dersin Ön Koşulu

Bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Ömer Aydın- Türk Kelamcıları

Notlar

Ramazan Altıntaş- Türk Kelamcıları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslam Dininin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar.
ÖÇ02 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
ÖÇ03 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
ÖÇ04 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dini, siyasi ve iktisadi yapısını tanımlar.
ÖÇ05 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
ÖÇ06 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır.
ÖÇ07 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dini problemleri tespit eder ve çözüm üretir.
ÖÇ08 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
ÖÇ09 Bilimsel ve felsefi alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
ÖÇ10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular.
ÖÇ11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelat açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
ÖÇ12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
ÖÇ13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler.
ÖÇ14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler.
ÖÇ15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Matüridi mezhebi ve Türk kelamcılarının mezheplere göre dağılımı Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Ebu Mansur el-Maturidi,hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yeri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Hakim es-Semerkandi ve Ebul-Yusr el-Pezdevi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Ebul-Yusr el-Pezdevi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yeri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
5 Ömer en-Nesefi, Siracud-din el-Uşi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
6 Şemsuddin Muhammed es-Semerkandi, ebul-Berekat en-Nesefi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
7 Sadruşşeria es-Sani (el-asğar), Ekmeluddin el-Baberti hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Hayali Ahmed Efendi, Muhyiddin Mehmed efendi, Hocazade Muslihuddin Mustafa hayatı, eserleri ve kealm ilmindeki yerleri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Kestelli Muslihuddin Mustafa, İbn Kemal Paşa, Taşköprülüzade Ahmed Efendi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Taşköprülüzade Ahmed Efendi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Davud el-Karsi, Akkirmani Mehmed Efendi hayatı eserleri ve kelam ilmindeki yerleri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Gelenbevi İsmail Efendi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 İzmirli İsmail Hakkı ve Abdullatif el-Harputi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Osmanlı sonrası türk kelamcıları: M. Şerafeddin Yaltkaya, Mustafa Sabri Efendi, Ömer Nasuhi Bilmen hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 10:06