Genel Bilgi
Kod | IHS431 |
Ad | Din-Felsefe-Bilim İlişkisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. TUNA TUNAGÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Din, felsefe ve bilimin metotlarını, amaçlarını, genel kavramlarını öğretmek ve aralarındaki ilişki ve farklıkları ortaya koymak
Dersin İçeriği
Dinin tanımı ve metodu; felsefenin tanımı ve metotları; bilimin tanımı ve metotları. Aralarındaki temel farklar ve benzerlikler. Dinin temel kavramları, felsefenin temel kavramları ve bilimin temel kavramları arasındaki farklar.
Dersin Ön Koşulu
Felsefe Tarihi, Din Felsefesi ve Kelam derslerini almak ve bu derslerde başarılı olmak.
Kaynaklar
İlker Belek - Din, Bilim ve Felsefe
Notlar
Hasan Aydın - İslam Kültüründe Felsefenin Krizi ve Aydınlanma Sorunu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Din, Felsefe ve bilim kavramları arasındaki farkları kavrar. |
ÖÇ02 | Dinin kaynak, yöntem ve gayesini ayırt eder. |
ÖÇ03 | Felsefenin kaynak, yöntem ve gayesini ayırt eder. |
ÖÇ04 | Bilimin kaynak, yöntem ve gayesini ayırt eder. |
ÖÇ05 | Din ile felsefenin farkını kavrar. |
ÖÇ06 | Felsefe ile bilimin farkını kavrar. |
ÖÇ07 | Din ile bilimin farkını kavrar. |
ÖÇ08 | Dinin gelişim sürecini ve şartlarını kavrar. |
ÖÇ09 | Felsefenin gelişim sürecini ve şartlarını kavrar. |
ÖÇ10 | Bilimin gelişim sürecini ve şartlarını kavrar. |
ÖÇ11 | Dinin insanın iç huzurunu sağladığını öğrenir. |
ÖÇ12 | Felsefenin anlam arayışı olduğunu öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Din, Felsefe ve Bilim Hakkında Genel Bilgiler | Din-Felsefe Münasebeti (s.1-33) | |
2 | Dinin mahiyeti ve temel kavramları | Din-Felsefe Münasebeti (s.34-167) | |
3 | Dinin ilişkili olduğu alanlar ve ilişki biçimleri | Din-Felsefe Münasebeti (s.34-167) | |
4 | Felsefenin mahiyeti ve temel kavramları | Din-Felsefe Münasebeti (s.34-167) | |
5 | Felsefenin ilişkili olduğu alanlar ve ilişki biçimleri | Din-Felsefe Münasebeti (s.34-167) | |
6 | Bilimin mahiyeti ve temel kavramları | Bilim Kuramına Giriş (s.22-50) | |
7 | Bilimin ilişkili olduğu alanlar ve ilişki biçimleri | Bilim İdesi Üzerine (s.22-89) | |
8 | Arasınav | Derste okutulan kitap bölümleri | |
9 | Din felsefe ilişkisi | Din Felsefe Münasebeti (s.136-170) | |
10 | Felsefe bilim ilişkisi | Bilim Felsefesi (s.10-50) | |
11 | Din bilim ilişkisi | Fizik ve Metafizik (s.7-60) | |
12 | Din felsefesi | Felsefeye Giriş (s.218-241) | |
13 | Bilim felsefesi | Felsefeye Giriş (s.57-80) | |
14 | Fizik, Metafizik ve İlahiyat | Fizik ve Metafizik (s.217-287) | |
15 | Genel Değerlendirmeler | Önceki bilgilerden çıkarımlar | |
16 | Final sınavı | Derste okutulan kitap bölümleri | |
17 | Final sınavı | Derste okutulan kitap bölümleri |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |