IHS435 Güncel Sorunlar ve İslam İnançları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT PR.
Kod IHS435
Ad Güncel Sorunlar ve İslam İnançları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İSMAİL ŞIK
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. İSMAİL ŞIK (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

İnanç problemlerine çözüm üretmek

Dersin İçeriği

Güncel İnanç sorunları ve İslam İnançları

Dersin Ön Koşulu

Bilgi toplama, araştırma ve analiz etme yetkinliğini kullanarak yenilikleri takip edebilme ve çalıştığı alanda uygulayabilme

Kaynaklar

Gilles Kepel, Cihat, doğan yayıncılık. Ruşen Çakır, Ayet ve Slogan. DİA, Cemaat-i İslami, Cemaat-i Tebliğ. Akbar Ahmad, İslam'a yolculuk, Ufuk Kitap.

Notlar

Noam Chomsky, Gilbert Achcar, Tehlikeli Güç, ithaki.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Günümüzde İslam itikadı açısından problem teşkil eden konular hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olur.
ÖÇ02 Bu problemli konuların, fikir akımlarının ve teorilerin ortaya çıkışları ve tarihsel süreç içerisinde aldıkları şekilleri tanır.
ÖÇ03 Onların İslam itikadına ters düşen yanlarını tespit ve analiz edebilir.
ÖÇ04 Bu problemler karşısında İslam dininin temel kaynak ve dinamiklerinden yararlanarak bunların çözümünde doğru ve günümüz için geçerli olabilecek cevaplar geliştirebilme yetisi kazanır
ÖÇ05 Bu problemlere İslam dünyasında geçmişte ve günümüzde ne gibi cevaplar verildiğini öğrenir ve aynı zamanda bu cevapları bir iç-kritiğe tabi tutarak kuvvetli ve zayıf yönlerini tespit eder.
ÖÇ06 Ateizm, materyalizm ve pozitivizm gibi din karşıtı akımların temel tezlerini tanır, bunlara karşı dinin nasıl bir duruşa sahip olması gerektiğini tartışır
ÖÇ07 Günümüzde yaşanan sosyal hayatın temel özelliklerini kavrayarak inanç noktasında ortaya çıkardığı problemlere İslami tez ve öneriler üretebilme mekanizmasına sahip olur
ÖÇ08 Satanizm gibi toplumsal düzeni ve ahlakı olumsuz yönde etkileyen akımların gerisindeki felsefi, psikolojik ve sosyolojik altyapının farkında olarak bunların topluma olan zararlarını önleme noktasında ne gibi öneriler sunulabileceğini tartışır.
ÖÇ09 Problemlere hissi değil, objektif, eleştirel ve bütüncül bir tarzda bakar.;
ÖÇ10 İleride İslam itikadının karşısına problem olarak çıkabilecek durumlara karşı uyanık olur ve bunlara cevap ve çözüm üretme refleksi kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri yorumlar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kelam ilmi açısından problem olan hususlar Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Grup Çalışması
2 Kelam ilminin ontoloji ve epistemoloji anlayışının kelami problemlere ve çözümlerine etkisi Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
3 İtikadi problemlerin başı: Ateizm Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme, Bireysel Çalışma
4 Ateizmin bahaneleri I: Teodise (kötülük problemi) Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
5 Ateizmin bahaneleri II: Fonksiyonsuz din ve dinlerdeki bidat uygulanalar Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
6 Fonksiyonsuz din ve bidatlerin beslendiği kaynaklar: Tenasüh (reenkarnasyon) Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası
7 Ruh ve ruhla ilgili hususlar; tekrar doğuşun beslendiği kaynaklar Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
9 Kelamın reenkarnasyon karşısındaki duruşu Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
10 Bağları gevşetilmiş din: Sekülerizm Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
11 Dine alternatif arayışlar: Satanizm Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Altı Şapka
12 Yeni din arayışları I: Dünya Kardeşlik Birliği Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
13 Yeni din arayışları II: Bahailik Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Türkiyeye has İslamiyet: Alevilik Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Alevi İslam tatbikatı: Alevi ibadet ve ayinleri Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 10:07