IHS430 Klasik Fıkıh Metinleri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT PR.
Kod IHS430
Ad Klasik Fıkıh Metinleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NASİ ASLAN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. Ömer KORKMAZ (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

klasik fıkıh kaynaklarının içeriğini ve yazılış üslubu ile yazarların konuya temas etme yöntemlerini tanır

Dersin İçeriği

ibadet ve muamelata dair klasik ya da modern fikirleri metin bazında ele alır ve çözümler.

Dersin Ön Koşulu

Arapça fıkıh kitaplarını okuyabilmek

Kaynaklar

Muhtelif fıkıh kitapları

Notlar

İhtiyar li-ta'lili'l-muhtar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 klasik fıkıh kaynakları ve yazarları hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ02 fıkhın kaynağı olan eserleri anlayacak seviyede Arapça bilgisi kazanır
ÖÇ03 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
ÖÇ04 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelat açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri yorumlar. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 nikah bölümü giriş Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 evlenilmesi yasak olan kişiler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 evlilikte velayet Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 evlilikte denklik Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 mehir Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 içki ve domuz etinin mehir olarak belirlendiği evliliğin durumu Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 köle ve cariyenin evliliği Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 zimmilerin evliliği Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 evlilikte muhayyerlik Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 süt emzirme Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 boşanma Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 boşanmanın özellikleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 zifaf öncesi üç talak meselesi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 zifaf öncesi üç talak Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 10:08