Genel Bilgi
Birim | İLAHİYAT FAKÜLTESİ |
İLAHİYAT PR. | |
Kod | IHS430 |
Ad | Klasik Fıkıh Metinleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NASİ ASLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Ömer KORKMAZ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
klasik fıkıh kaynaklarının içeriğini ve yazılış üslubu ile yazarların konuya temas etme yöntemlerini tanır
Dersin İçeriği
ibadet ve muamelata dair klasik ya da modern fikirleri metin bazında ele alır ve çözümler.
Dersin Ön Koşulu
Arapça fıkıh kitaplarını okuyabilmek
Kaynaklar
Muhtelif fıkıh kitapları
Notlar
İhtiyar li-ta'lili'l-muhtar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | klasik fıkıh kaynakları ve yazarları hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | fıkhın kaynağı olan eserleri anlayacak seviyede Arapça bilgisi kazanır |
ÖÇ03 | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
ÖÇ04 | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelat açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri yorumlar. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | nikah bölümü giriş | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | evlenilmesi yasak olan kişiler | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | evlilikte velayet | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | evlilikte denklik | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | mehir | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | içki ve domuz etinin mehir olarak belirlendiği evliliğin durumu | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | köle ve cariyenin evliliği | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | zimmilerin evliliği | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | evlilikte muhayyerlik | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | süt emzirme | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | boşanma | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | boşanmanın özellikleri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | zifaf öncesi üç talak meselesi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | zifaf öncesi üç talak | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |