IHS412 Yaygın Din Eğitiminde Öğretim Yöntem ve Teknikleri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT PR.
Kod IHS412
Ad Yaygın Din Eğitiminde Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. TUGRUL YÜRÜK
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. TUGRUL YÜRÜK (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste, yaygın din öğretiminde görev yapacak kişilerin planlama, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, ölçme değerlendirme gibi konularda temel düzeyde bilgi ve beceri kazanmaları amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Yaygın din eğitiminin tarihi; yaygın din eğitiminde planlama, uygulama ve değerlendirme teknikleri; öğrenme ve öğretme sürecinde kullanılabilecek ilke, strateji, yöntem ve teknikler.

Dersin Ön Koşulu

Herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Mehmet Zeki Aydın, Din Öğretiminde Yöntemler, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2022.

Notlar

Düşünen Sınıflar İçin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi, Editör: Cemal Tosun, Mizrap Polat, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara 2015. Din Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri (Ed.) Hacer Aşık Ev, Lisans Yayıncılık, İstanbul 2021.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yaygın din eğitiminin tarihsel gelişimini açıklar.
ÖÇ02 Yaygın din eğitimiyle ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ03 Yaygın din eğitiminin önemini kabul eder.
ÖÇ04 Yaygın din eğitiminin hedef kitlesinin özelliklerini sıralar.
ÖÇ05 Yaygın din eğitiminde karşılaşılabilecek temel problemleri tartışır.
ÖÇ06 Yaygın din eğitiminde kullanılabilecek ilke, strateji, yöntem ve tekniklerden uygun olanı seçer.
ÖÇ07 Yaygın din eğitiminin planlanma ve uygulanması sürecinde dikkat edilecek ilkeleri açıklar.
ÖÇ08 Yaygın din eğitimi sürecinde kullanılabilecek ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri yorumlar. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yaygın Din Eğitiminin Tarihsel Gelişimi Recai Doğan-Remziye Ege, Din Eğitimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 267-270. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Temel Kavramlar Recai Doğan-Remziye Ege, Din Eğitimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 270-272. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Yaygın Din Eğitiminin Amacı ve Önemi Recai Doğan-Remziye Ege, Din Eğitimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 272-274. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Yaygın Din Eğitiminin Hedef Kitlesi ve Gerçekleştirilme Zamanları Recai Doğan-Remziye Ege, Din Eğitimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 274-276. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Yaygın Din Eğitiminin Vasıtaları Recai Doğan-Remziye Ege, Din Eğitimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 276-279. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Yaygın Din Eğitiminin Problemleri Recai Doğan-Remziye Ege, Din Eğitimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 282-286. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
7 Yaygın Din Eğitiminde Kullanılabilecek İlke ve Stratejiler Recai Doğan-Cemal Tosun, İlköğretim 4. ve 5. Sınıflar İçin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi, PegemA Yayıncılık, Ankara 2002, ss. 175-190. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
8 Vize sınavı Recai Doğan-Remziye Ege, Din Eğitimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 1-286. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 Yaygın Din Eğitiminde Planlama Süreci Recai Doğan-Cemal Tosun, İlköğretim 4. ve 5. Sınıflar İçin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi, PegemA Yayıncılık, Ankara 2002, ss. 153-175. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Yaygın Din Eğitiminde Öğretim Stratejisi, Yöntem ve Teknik Seçiminde Temel İlkeler Mehmet Zeki Aydın,Din Öğretiminde Yöntemler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2004, s. 85-293. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Yaygın Din Eğitiminde Anlatım Yöntem ve Tekniklerinin Kullanımı Mehmet Zeki Aydın,Din Öğretiminde Yöntemler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2004, s. 85-112. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Yaygın Din Eğitiminde Tartışma Yöntem ve Tekniklerinin Kullanımı Mehmet Zeki Aydın,Din Öğretiminde Yöntemler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2004, s. 112-137. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Yaygın Din Eğitiminde Örnek olay (incelemesi) ve (Örneğini) Gösterip Yaptırma Yöntem ve Tekniklerinin Kullanımı Mehmet Zeki Aydın,Din Öğretiminde Yöntemler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2004, s. 166-201. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Yaygın Din Eğitiminde Problem Çözme Yöntem ve Tekniklerinin Kullanımı Mehmet Zeki Aydın,Din Öğretiminde Yöntemler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2004, s. 191-194. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
15 Yaygın Din Eğitiminde kullanılabilecek ölçme ve değerlendirme Araçları Recai Doğan-Cemal Tosun, İlköğretim 6., 7. ve 8. Sınıflar İçin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi, PegemA Yayıncılık, Ankara 2002, ss. 196-221. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
16 Final sınavı Recai Doğan-Remziye Ege, Din Eğitimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2012; Mehmet Zeki Aydın,Din Öğretiminde Yöntemler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2004. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Final sınavı Recai Doğan-Remziye Ege, Din Eğitimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2012; Mehmet Zeki Aydın,Din Öğretiminde Yöntemler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2004. Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ödev 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.02.2025 11:24