IHS462 Zihin Felsefesi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IHS462
Ad Zihin Felsefesi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Merve KOYUNCU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Zihin felsefesinin klasik felsefenin de konusu olan tartışmalarının başlangıcını görerek modern düşüncede ve çağdaş felsefedeki yerini anlayıp sahası içerisine giren araştırma konuları hakkındaki temel görüşleri öğrenmek ve yorumlamaktır.

Dersin İçeriği

Zihin kavramı, bilinç problemi, zihin-beden problemi, öteki zihinler sorunu, yapay zekâ teorisi, zihin kuramları, öznellik.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

De La Mettrie, J. O. (1980). İnsan Bir Makine, (E. Bayramoğlu, Çev.). İstanbul: Havass Yayınları. Heil, J. (2020). Zihin felsefesi: Çağdaş bir giriş (S. Akbıyık ve M. Bilgili, Çev.). İstanbul: Küre Yayınları.

Notlar

Hofstadter, D. R., Dennett, D. C., & Doruker, F. (2008). Aklın gözü: benlik ve ruh üzerine hayaller ve düşünceler. Boğaziçi Üniversitesi. Koç, T. (2005). Ölümsüzlük Düşüncesi, İstanbul: İz Yayıncılık. Shaffer, J. A. (2005). Zihin Felsefesi, (T. Koç, Çev.). İstanbul: İz Yayıncılık. (Orijinal baskı, 1968). Urhan, V., Uslu, S. (ed.) (2019). Zihin felsefesi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2019. Zeman, A. (2012). Bilinç Kullanım Kılavuzu, (G. Koca, Çev.). İstanbul: Metis Yayınevi. (Orijinal baskı,2002).


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Zihin felsefesinin felsefi bir disiplin olarak hangi konularla ilgilendiğini açıklar.
ÖÇ02 Zihin felsefesinin tarihsel gelişimini açıklar.
ÖÇ03 Zihin-beden problemini kavrar.
ÖÇ04 Zihin felsefenin çağdaş felsefedeki yerini tayin eder ve önemini kavrar.
ÖÇ05 Çağdaş felsefede zihin felsefesinin ilgili olduğu tartışmaları bilir ve söz konusu tartışmalarla fikirsel irtibatını kurar.
ÖÇ06 Zihin felsefesinin disiplinlerarasılık bakımından ilgili olduğu nörobilim, psikoloji, teknik bilimlerle irtibatını açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Zihin Felsefesi Nedir? Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Antikçağda Zihin Kavramı Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Aristoteles’te Zihin Kavramı Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Descartes’te Düalizm Problemi Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Zihin-Beden Problemi ve Temel Yaklaşımlar Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Öteki Zihinler Problemi Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Çağdaş Felsefede Temel Kuramlar Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınava Hazırlık çalışmalarının Yapılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
9 Doğalcı Zihin Kuramı Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
10 Doğalcılık ve İmaları Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Genetik ve Çevre İkileminde Zihin Kavramı Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Kişisel Özdeşlik Problemi Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Makineler Düşünebilir Mi? Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Yapay Zekâ Fikrinin Tarihi Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Qualia/ Nitelceler Sorunu Konuyla İlgili Kaynakların taranması ve ön Çalışma Yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık ve konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık ve konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 81
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,24
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 11:55