Genel Bilgi
Kod | SNFZ303 |
Ad | Matematik Öğretimi I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi EMEL ÇİLİNGİR ALTINER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi EMEL ÇİLİNGİR ALTINER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Hatice Beyza ALBAYRAK (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğretmen adaylarına ilköğretim ilkokul matematik programını tanıtmak, matematik öğrenme-öğretme yaklaşımlarını, yöntem ve tekniklerini etkinlik temeline dayalı çalışmalarla kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği ,Matematiğin yapısı, matematik öğretiminde uyulması gereken temel ilkeler, öğrenme öğretme süreçleri, ilkokul matematik öğretim programının yapısı, kazanımları ve içeriği konularından oluşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
İlkokulda Matematik Öğretimi, Veli TOPTAŞ, Sinan OLKUN, Sıtkı ÇEKİRDEKÇİ, Mehmet Hayri SARI, Editör, Vize Yayıncılık, 2020 Yorulmaz, A. (2023). İlkokulda Matematik Eğitimi Okumaları, Nobel yayıncılık
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Matematik öğretiminin amacını açıklar. |
ÖÇ02 | Matematik öğretiminin temel ilkelerini açıklar. |
ÖÇ03 | Türkiye de matematik öğretimini açıklar. |
ÖÇ04 | İlkokul matematik programının kapsamı, amacı ve temel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ05 | İlkokul matematik programındaki temel becerileri belirler. |
ÖÇ06 | İlkokul matematik programındaki öğretme-öğrenme sürecini inceler. |
ÖÇ07 | Matematik öğreniminde yararlanılacak öğretim yöntem, teknik ve stratejilerini açıklar |
ÖÇ08 | Çocuktaki sayı kavramının gelişimini tartışır. |
ÖÇ09 | Bire-bir eşleme, kardinal değer, birleştirme, ayırma, karşılaştırmayı, denklik, ve azlık-çokluğu açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. | 5 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder. | 2 |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. | 2 |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. | 2 |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Matematik öğretiminin amacı | Altun, M. (2005). s .1-12 Gür, H. (2006). 1 s.11-17 MEB (2017) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
2 | Matematik öğretiminin temel ilkeleri | Altun, M. (2005). s .15-48 Gür, H. (2006). 1 s.19-88 MEB (2017) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
3 | İlkokul matematik programının yapısı | Altun, M. (2005). s .52-78 Gür, H. (2006). 1 s.19-88 MEB (2017) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | İlkokul matematik programının kazanımı ve içeriği | Altun, M. (2005). s .52-78 Gür, H. (2006). 1 s.19-88 MEB (2009) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Matematik eğitiminde etkili olan öğretim stratejileri ve uygulamaları I | Altun, M. (2005). s .151-163 Gür, H. (2006). 1 s.113-153 MEB (2017) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Matematik eğitiminde etkili olan öğretim stratejileri ve uygulamaları II | Altun, M. (2005). s .151-163 Gür, H. (2006). 1 s.113-153 MEB (2017) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Problem Çözme |
7 | Matematik eğitiminde etkili olan öğrenme kuram ve yöntemleriyle ilgili genel açıklamalar | Altun, M. (2005). s .164-237 Gür, H. (2006). 1 s.155-220 MEB (2017) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Matematik eğitiminde yapılandırmacı yaklaşım ve uygulamaları I | Altun, M. (2005). s .81-120 Gür, H. (2006). 1 s.89-110 MEB (2017) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme |
10 | Matematik eğitiminde yapılandırmacı yaklaşım ve uygulamaları II | Altun, M. (2005). s .81-120 Gür, H. (2006). 1 s.89-110 MEB (2017) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Problem Çözme |
11 | Gerçekçi matematik eğitimi ve uygulamaları I | Altun, M. (2005). s .81-120 Gür, H. (2006). 1 s.89-110 MEB (2017) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme |
12 | Gerçekçi matematik eğitimi ve uygulamaları II | Altun, M. (2005). s .81-120 Gür, H. (2006). 1 s.89-110 MEB (2017) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme |
13 | Bruner'e göre buluş yoluyla öğrenme ve uygulamaları | Altun, M. (2005). s .81-120 Gür, H. (2006). 1 s.89-110 MEB (2017) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
14 | Anlamlı öğrenme ve uygulamaları | Altun, M. (2005). s .81-120 Gür, H. (2006). 1 s.89-110 MEB (2017) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
15 | Yapılan uygulamaların genel değerlendirmesi | Altun, M. (2005). s .81-120 Gür, H. (2006). 1 s.89-110 MEB (2017) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |