Genel Bilgi
Kod | SNFS319 |
Ad | Türk Kültüründe Çocuk ve Eğitim |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ZEKİYE ÇAĞIMLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ZEKİYE ÇAĞIMLAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türk kültürü içinde çocuğun önemini kavratmak, çocukla ilgili tarihsel süreçte gelişen ve değişen eğitim yöntemleri hakkında bilgi vermek, yazıl ve sözlü kültür ürünlerinden yola çıkarak Türk kültürü içinde çocuğun önemini kavratmak dersin amacını oluşturmaktadır
Dersin İçeriği
Türk kültüründe çocuğun yeri, çocuğun fiziksel gelişimi ve eğitimi için tarihsel süreçte uygulanan yöntemler, çocukla ilişkili sözlü ve yazılı kültür ürünlerinde eğitime ait bilgiler dersin içeriğini oluşturmaktadır
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Türk Kültür Tarihi Yazar: Şerafettin Turan Yayınevi : Bilgi Yayınevi
Notlar
Türk kültürü üzerine yazılmış makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kültürü ve kültürün alt başlıklarını tanımlar |
ÖÇ02 | eğitim ve kültür ilişkisini açıklar |
ÖÇ03 | eğitimde kültürün yerini açıklar |
ÖÇ04 | Türk kültüründe çocuk kavramını açıklar |
ÖÇ05 | geçmişten günümüze Türk kültüründe çocuk eğitimini açıklar |
ÖÇ06 | Kültür aktarımının çocuk açısından önemini açıklar |
ÖÇ07 | Geleneğin korunmasının neden önemli olduğunu bilir ve aktarır |
ÖÇ08 | Çocuğun eğitiminin gelecek için önemini fark eder ve uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. | 3 |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. | 3 |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | ders içeriğinin anlatılması | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kültürün tanımının yapılması | önceden önerilmiş makale ve kitapların okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | eğitim ve kültür ilişkisinin anlatılması | önceden önerilmiş makale ve kitapların okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
4 | çocuk gelişiminin anlatılması | önceden önerilmiş makale ve kitapların okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | eğitimde kültürün yerinin anlatılması | önceden önerilmiş makale ve kitapların okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
6 | Türk kültürünün gelişimi ve özelliklerinin anlatılması | önceden önerilmiş makale ve kitapların okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
7 | Türk kültür gelişim tarihinin anlatılması | önceden önerilmiş makale ve kitapların okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Anlatılmış konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türk kültüründe çocuk kavramının anlatılması | önceden önerilmiş makale ve kitapların okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
10 | Türk toplumda ve ailede çocuğun yerinin anlatılması | önceden önerilmiş makale ve kitapların okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
11 | Türk toplumda ve ailede çocuğun değerinin anlatılması | önceden önerilmiş makale ve kitapların okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | geçmişten günümüze Türk kültüründe çocuk eğitiminin anlatılması | önceden önerilmiş makale ve kitapların okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
13 | Çocuk ve eğitim konusunda geleneksel uygulamaların anlatılması | önceden önerilmiş makale ve kitapların okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Deyim ve atasözlerinde çocuk ve eğitim konusunun anlatılması | önceden önerilmiş makale ve kitapların okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
15 | Çocuk oyunları ve eğitim konusunun anlatılması | önceden önerilmiş makale ve kitapların okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılmış konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılmış konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |