Genel Bilgi
Birim | SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
SPOR YÖNETİCİLİĞİ PR. | |
Kod | SYB235 |
Ad | Türk Spor Örgütlenmesi ve Kalite Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, spor yönetiminin ve spor hizmetlerinde kalitenin temel kavramlarını, ilkelerini ve uygulamalarını tanıtmayı amaçlamaktadır. Öğrencilere spor organizasyonlarının yapısını, yönetim süreçlerini ve sektördeki güncel eğilimleri anlamalarına yardımcı olacak teorik ve pratik bilgiler sağlanacaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği, yönetim bilimi, kalite ve toplam kalite yönetiminin temel kavramları, tarihçesi ve fonksiyonları, spor yönetiminin önemi ve ayırt edici yönleri, Türk spor yönetim yapısı ve tarihsel gelişimi, günümüz spor yönetimi ve spor politikaları, TMOK, TFF, Federasyonların spor yönetimindeki yeri ve önemi konularını kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Yetim, A. Azmi (2019). Yönetim ve Spor. Ankara, Gazi Kitabevi. Basım, N., ve Argan, M. (2009). Spor yönetimi. Detay Yayıncılık. Sunay, H. (2019). Spor Yönetimi. Ankara, Gazi Kitabevi.
Notlar
Turkay, H., ve Aydın, A. D. (2017). Bir inceleme. Tarihsel süreç içerisinde Türk spor örgütlenmesi. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 179-189. EKENCİ, G., ve Serarslan, M. Z. (1997). Gelişim Aşamaları Bakımcıdan Türk Spor Teşkilatı Ve Değerlendirmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 72-81. Özmaden, M. (2010). Türkiye İdman Cemiyeti İttifakı (TİCİ) dönemi milli ruh ve milli temsil, siyasi ve milli propaganda ile ülkeyi tanıma-tanıtma çabaları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1439-1457.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yönetim bilimi ve toplam kalite yönetiminin gelişimini açıklar |
ÖÇ02 | Yönetim biliminin teorilerini ve fonksiyonlarını listeler. |
ÖÇ03 | Spor yönetimi ve spor hizmetlerinde kalitenin temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar. |
ÖÇ04 | Spor organizasyonlarının yapısını ve işleyişini kalite boyutları pespektifiyle analiz eder. |
ÖÇ05 | Türk spor yönetim yapısını tarihsel gelişim süreçleri ile analiz eder. |
ÖÇ06 | Günümüz spor politikalarını değerlendirir. |
ÖÇ07 | TFF, TMOK ve Spor federasyonlarının spor yönetimindeki rolü ve önemini listeler. |
ÖÇ08 | Spor yönetiminin temel sorunları ve çözüm önerilerini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor yönetimi alanında yönetim, liderlik teori ve kavramları, spor organizasyonları, sorunları, politikaları ve tarihsel süreçleri hakkında bilgileri açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor yönetimi alanına ilişkin bilgi ve beceri süreçlerini planlar. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor tesislerine ve teknolojilerine dair yönetim süreçlerini denetler. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor organizasyonlarının iç ve dış çevre denetimlerini yapar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Spor kültürü, felsefesi ve örgüt kültürü ile etik değerleri yönetsel süreçlerde kullanmayı benimser. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamında örgütsel amaç, hedef ve strateji belirler. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor branşlarının teknik taktik ve yönetsel becerileri süreçlerini planlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kurumun yönetim fonksiyonlarını uygular ve paydaşlarıyla ilişkilerini düzenler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Spor yönetimi alanında bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genel insan anatomisi, fizyolojisi ve beslenmesi hakkında bilgileri açıklar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kurumun yönetim fonksiyonlarını uygulayarak paydaşlarıyla ilişkilerini analiz eder/ yürütür. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Spor organizasyonu ve etkinliklerini planlar / yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumuluk bilinciyle spor kurumlarına proje/etkinlikler düzenler/uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | İlk ders için ön hazırlık yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Yönetim biliminin temel kavramları | Yönetim biliminin temel kavramları ile ilgili makale okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Yönetim biliminin tarihçesi | Yönetimin tarihçesi ile ilgili video izleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
4 | Yönetim biliminin fonksiyonları | Yönetim bilimini fonksiyonlarını anlatan video izleme | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Anlatım, Tartışma |
5 | Spor yönetiminin temel kavramları ve ayırt edici yönleri | Spor yönetiminin temel özelliklerini açıklayan makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım |
6 | Spor hizmelerinde kalite: tanım, anlam ve boyutlar | Kalite kavramı ile ilgili makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
7 | Sporda toplam kalite yönetimi | Sporda toplam kalite konulu makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türk spor yönetiminin tarihsel gelişimi: Osmanlı ve TİCİ | Spor yönetiminin tarihsel gelişimi ile ilgili makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Türk spor yönetiminin tarihsel gelişimi: TSK, BTGM, GSGM | Türk spor yönetiminin tarihçesi ile ilgili makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası |
11 | Spor Federasyonları, TMOK, TFF | Konu ile ilgili kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
12 | Türkiye'nin spor politikaları | Politika belgesi okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
13 | Kalite Kavramı ve Toplam Kalite Yönetimi | Toplam kalite yönetimi ile ilgili video izleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Sporda Toplam Kalite Yönetiminin Temel İlkeleri | Sporda TKY konulu makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
15 | Toplam kalite yönetiminin temel ilkelerinin spor örgütlerindeki uygulamaları | Sporda kalite ve kalitenin boyutları konulu makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |