Genel Bilgi
Birim | SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
SPOR YÖNETİCİLİĞİ PR. | |
Kod | SYB307 |
Ad | Sporda Sosyal Psikoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ZEYNEP FİLİZ DİNÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ZEYNEP FİLİZ DİNÇ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Spordaki sosyal oluşumların psikolojik boyutunu açığa çıkartmak, sporda gruplar arası (seyirci-sporcu, hakem-seyirci, medya-seyirci, kulüp başkanları-seyirci, grup liderleri-seyirci) ilişkilerini analiz ve sentez edebilmektir.
Dersin İçeriği
Spor ve Sosyal Psikoloji İlişkisi, Türkiyede Sosyal Psikoloji ve beklentiler. Grupların oluşmasına yol açan nedenler Sporda grup bütünlüğü Grup liderliği ve iletişim Gruplarda karar alma Sporda liderlik Liderlik kuramları Davranış üzerinde çevresel etkenler Sporda taraftar etkisi Sosyal kolaylaştırma Sporda saldırganlık Saldırganlık kuramları Saldırganlığın azaltılması
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1-KONGAR, Emre.; Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği. Remzi Kitapevi, İstanbul-1981. 2-TOLAN, Barlas.; Toplum Bilimine Giriş. Savaş Yayınevi, Ankara-1983. 3-ERKAL,Mustafa.E.; Sosyolojik Açıdan Spor. Milli Eğitim Basımevi, Ankara-1986. 4-ARMAĞAN, İ.; Sporun Toplumbilimsel Temelleri. E.Ü.B.E.S.Y.O. Yayın No:4, İzmir-1981. 5-ÖZTÜRK KUTER, Füsun.; Toplumsal Boyutları İle Spor. Bağırgan Yayımevi, Ankara-1998.
Notlar
1-KONGAR, Emre.; Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği. Remzi Kitapevi, İstanbul-1981. 2-TOLAN, Barlas.; Toplum Bilimine Giriş. Savaş Yayınevi, Ankara-1983. 3-ERKAL,Mustafa.E.; Sosyolojik Açıdan Spor. Milli Eğitim Basımevi, Ankara-1986. 4-ARMAĞAN, İ.; Sporun Toplumbilimsel Temelleri. E.Ü.B.E.S.Y.O. Yayın No:4, İzmir-1981. 5-ÖZTÜRK KUTER, Füsun.; Toplumsal Boyutları İle Spor. Bağırgan Yayımevi, Ankara-1998.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci Spor ve Sosyal Psikoloji İlişkisini açıklar. |
ÖÇ02 | Öğrenci Sporda liderlik kavramını açıklar |
ÖÇ03 | Öğrenci Sporda Liderlik kuramlarını hatırlar |
ÖÇ04 | Öğrenci Sporda saldırganlık kavramını ve saldırganlık kuramlarını açıklar. |
ÖÇ05 | Öğrenci; işbirliği, dayanışma ve bağlılık duygularının anlam ve önemini listeler. |
ÖÇ06 | Bireylerin grup içindeki rolü, grup üyelerinin birbirleriyle olan ilişkileri ve bu ilişkilerin performansa nasıl etki ettiğini analiz eder. |
ÖÇ07 | Öğrenci ; içsel (intrinsik) ve dışsal (extrinsik) motivasyon arasındaki farkları açıklar. |
ÖÇ08 | Öğrenci; Takım üyelerinin birbirlerine sundukları duygusal ve pratik desteğin, bireysel performans ve genel takım başarısı üzerindeki etkilerini listeler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor yönetimi alanında yönetim, liderlik teori ve kavramları, spor organizasyonları, sorunları, politikaları ve tarihsel süreçleri hakkında bilgileri açıklar | 2 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor yönetimi alanına ilişkin bilgi ve beceri süreçlerini planlar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor tesislerine ve teknolojilerine dair yönetim süreçlerini denetler. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor organizasyonlarının iç ve dış çevre denetimlerini yapar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Spor kültürü, felsefesi ve örgüt kültürü ile etik değerleri yönetsel süreçlerde kullanmayı benimser. | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamında örgütsel amaç, hedef ve strateji belirler. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor branşlarının teknik taktik ve yönetsel becerileri süreçlerini planlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kurumun yönetim fonksiyonlarını uygular ve paydaşlarıyla ilişkilerini düzenler. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Spor yönetimi alanında bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genel insan anatomisi, fizyolojisi ve beslenmesi hakkında bilgileri açıklar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kurumun yönetim fonksiyonlarını uygulayarak paydaşlarıyla ilişkilerini analiz eder/ yürütür. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Spor organizasyonu ve etkinliklerini planlar / yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumuluk bilinciyle spor kurumlarına proje/etkinlikler düzenler/uygular. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Spor ve Sosyal Psikoloji İlişkisi. | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Türkiyede Sosyal Psikoloji ve beklentiler. | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Grupların oluşmasına yol açan nedenler | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sporda grup bütünlüğü | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Grup liderliği ve iletişim | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Gruplarda karar alma | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sporda liderlik | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Liderlik kuramları | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Davranış üzerinde çevresel etkenler | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sporda taraftar etkisi | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sosyal kolaylaştırma | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sporda saldırganlık | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Saldırganlık kuramları | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Saldırganlığın azaltılması | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |