SYB307 Sporda Sosyal Psikoloji

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
SPOR YÖNETİCİLİĞİ PR.
Kod SYB307
Ad Sporda Sosyal Psikoloji
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ZEYNEP FİLİZ DİNÇ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ZEYNEP FİLİZ DİNÇ (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Spordaki sosyal oluşumların psikolojik boyutunu açığa çıkartmak, sporda gruplar arası (seyirci-sporcu, hakem-seyirci, medya-seyirci, kulüp başkanları-seyirci, grup liderleri-seyirci) ilişkilerini analiz ve sentez edebilmektir.

Dersin İçeriği

Spor ve Sosyal Psikoloji İlişkisi, Türkiyede Sosyal Psikoloji ve beklentiler. Grupların oluşmasına yol açan nedenler Sporda grup bütünlüğü Grup liderliği ve iletişim Gruplarda karar alma Sporda liderlik Liderlik kuramları Davranış üzerinde çevresel etkenler Sporda taraftar etkisi Sosyal kolaylaştırma Sporda saldırganlık Saldırganlık kuramları Saldırganlığın azaltılması

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1-KONGAR, Emre.; Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği. Remzi Kitapevi, İstanbul-1981. 2-TOLAN, Barlas.; Toplum Bilimine Giriş. Savaş Yayınevi, Ankara-1983. 3-ERKAL,Mustafa.E.; Sosyolojik Açıdan Spor. Milli Eğitim Basımevi, Ankara-1986. 4-ARMAĞAN, İ.; Sporun Toplumbilimsel Temelleri. E.Ü.B.E.S.Y.O. Yayın No:4, İzmir-1981. 5-ÖZTÜRK KUTER, Füsun.; Toplumsal Boyutları İle Spor. Bağırgan Yayımevi, Ankara-1998.

Notlar

1-KONGAR, Emre.; Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği. Remzi Kitapevi, İstanbul-1981. 2-TOLAN, Barlas.; Toplum Bilimine Giriş. Savaş Yayınevi, Ankara-1983. 3-ERKAL,Mustafa.E.; Sosyolojik Açıdan Spor. Milli Eğitim Basımevi, Ankara-1986. 4-ARMAĞAN, İ.; Sporun Toplumbilimsel Temelleri. E.Ü.B.E.S.Y.O. Yayın No:4, İzmir-1981. 5-ÖZTÜRK KUTER, Füsun.; Toplumsal Boyutları İle Spor. Bağırgan Yayımevi, Ankara-1998.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenci Spor ve Sosyal Psikoloji İlişkisini açıklar.
ÖÇ02 Öğrenci Sporda liderlik kavramını açıklar
ÖÇ03 Öğrenci Sporda Liderlik kuramlarını hatırlar
ÖÇ04 Öğrenci Sporda saldırganlık kavramını ve saldırganlık kuramlarını açıklar.
ÖÇ05 Öğrenci; işbirliği, dayanışma ve bağlılık duygularının anlam ve önemini listeler.
ÖÇ06 Bireylerin grup içindeki rolü, grup üyelerinin birbirleriyle olan ilişkileri ve bu ilişkilerin performansa nasıl etki ettiğini analiz eder.
ÖÇ07 Öğrenci ; içsel (intrinsik) ve dışsal (extrinsik) motivasyon arasındaki farkları açıklar.
ÖÇ08 Öğrenci; Takım üyelerinin birbirlerine sundukları duygusal ve pratik desteğin, bireysel performans ve genel takım başarısı üzerindeki etkilerini listeler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Spor yönetimi alanında yönetim, liderlik teori ve kavramları, spor organizasyonları, sorunları, politikaları ve tarihsel süreçleri hakkında bilgileri açıklar 2
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Spor yönetimi alanına ilişkin bilgi ve beceri süreçlerini planlar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Spor tesislerine ve teknolojilerine dair yönetim süreçlerini denetler.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Spor organizasyonlarının iç ve dış çevre denetimlerini yapar.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Spor kültürü, felsefesi ve örgüt kültürü ile etik değerleri yönetsel süreçlerde kullanmayı benimser. 1
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamında örgütsel amaç, hedef ve strateji belirler. 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Spor branşlarının teknik taktik ve yönetsel becerileri süreçlerini planlar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kurumun yönetim fonksiyonlarını uygular ve paydaşlarıyla ilişkilerini düzenler. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Spor yönetimi alanında bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Genel insan anatomisi, fizyolojisi ve beslenmesi hakkında bilgileri açıklar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kurumun yönetim fonksiyonlarını uygulayarak paydaşlarıyla ilişkilerini analiz eder/ yürütür.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Spor organizasyonu ve etkinliklerini planlar / yönetir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal sorumuluk bilinciyle spor kurumlarına proje/etkinlikler düzenler/uygular. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Spor ve Sosyal Psikoloji İlişkisi. Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Türkiyede Sosyal Psikoloji ve beklentiler. Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Grupların oluşmasına yol açan nedenler Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Sporda grup bütünlüğü Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Grup liderliği ve iletişim Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Gruplarda karar alma Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sporda liderlik Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ara sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Liderlik kuramları Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Davranış üzerinde çevresel etkenler Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Sporda taraftar etkisi Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Sosyal kolaylaştırma Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Sporda saldırganlık Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Saldırganlık kuramları Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Saldırganlığın azaltılması Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavına hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavına hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 24.02.2025 08:22