ECF238 Farmasötik Botanik II

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ECF238
Ad Farmasötik Botanik II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SERPİL DEMİRCİ KAYIRAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. SERPİL DEMİRCİ KAYIRAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Farmasötik Botanik veya Farmakobotanik, Eczacılık Botaniği, Botanik Biliminin uygulamalı bir koludur. Bu ders kapsamında, ilaç etken maddesi taşıyan tıbbi bitkiler ve bunların çeşitli organlarından elde edilen droglar, kapsadıkları etken maddelerle, kullanıldığı yerler hakkında bilgi verilir. Tıbbi bitkilerin sınıflandırılması yani sistematiği, bilimsel olarak adlandırılması ve bitki teşhisi; damarlı bitkiler başta olmak üzere çeşitli bitki gruplarındaki tıbbi bitkilerin, evrimsel açıdan sistematik bir biçimde sıralanması; zehirli ve ekonomik bitkilerin tanıtılması; Türkiye florası ve bitki biyoçeşitliliği; Türkiye'nin doğal ve tıbbi bitkilerinin tanıtılması ve tıbbi bitkiler ile ilgili yenilikler, Farmasötik Botaniğin dersinin amaçları arasında yer almaktadır.

Dersin İçeriği

Türkiye florası ve bitki sistematiği. Farmasötik Botaniki n tanımı ve eczacılıktaki önemi, genel kavramlar. Bitkilerin ve drogların adlandırılması ve sınıflandırılması, bitki ve drogların biyolojik aktif bileşikleri. Aşı, serum ve antibiyotik üretiminde kullanılan kriptogam bitkiler ve sınıflandırma. Bacteriophyta, Cyanophyta, Phycophyta, Mycophyta, Likenler, Bryophyta, Pteridophyta, Spermatophyta; Gymnospermae ve Angiospermae; Monokotil ve Dikotil bitkilerin özellikleri, karşılaştırılması. Eczacılık bakımından önemli familyalar, bitkiler, drogları, etken maddeleri, etki ve kullanılışları. Türkiye tıbbi bitkilerinin yayılışı ve kullanılışları. Herbaryum, herbaryum materyali oluşturma, herbaryumun eczacılık bakımından önemi

Dersin Ön Koşulu

Yoktur.

Kaynaklar

Farmasötik Botanik Ders Kitabı

Notlar

Farmasötik Botanik Ders Notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eczacılık açısından önemli olan ülkemizde ve dünyada yetişen bitki familyalarını ve bu familyadaki tıbbi bitki türlerini, yayılışları, drogları, etken maddeleri, etki ve kullanılışları hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ02 Bitki teşhisinin önemi, teşhiste kullanılan temel kavramları, yöntemleri ve literatürleri öğrenir
ÖÇ03 Bitki sistematiğini öğrenir.
ÖÇ04 Bitki familyaları, cinsleri ve türleri hakkında bilgi öğrenmiş olur.
ÖÇ05 Doğadan bitki toplama, Herbaryum materyali oluşturma, herbaryumun önemi ve kullanım amaçları hakkında fikir edinmiş olur


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Farmasötik Botanik Tanımı, Farmasötik botaniğin tarihçesi, çalışma alanları, tıbbi bitkilerle ilgili temel kavramlar ve terminoloji, Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Casuarinaceae, Piperaceae, Salicaceae, Juglandaceae, Corylaceae, Betulaceae, Fagaceae, bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Fagaceae, Moraceae, Cannabinaceae, Urticaceae, Loranthaceae, Aristolochiaceae, Rafllesiaceae, Polygonaceae bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Chenopodiaceae, Caryophyllaceae, Ranunculaceae, Berberidaceae, Menispermaceae, Magnoliaceae, Myristicaceae, bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Monimiaceae, Lauraceae,Papaveracea, Fumariaceae, Capparaceae, Brassicaceae bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Sarraceniaceae, Nepenthaceae, Droseraceae, Hamamelidaceae, Platanaceae, bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları Derssunumu hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Rosaceae, Mimosaceae, Caesalpiniaceae, Papillionaceae, Geraniaceae bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Linaceae, Erythroxylaceae, Zygophyllaceae, Rutaceae, Simaroubaceae, Burseraceae, bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Polygonaceae, Euphorbiaceae, Buxaceae, Anacardiaceae, Aquifoliaceae, Salvadoraceae, Aceraceae,Hippocastanaceae bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Sapindaceae, Rhamnaceae, Vitaceae, Tiliaceae, Malvaceae, Bombacaceae, Sterculiaceae, Actinidiaceae, Theaceae, Dipterocarpaceae, Violaceae, Flacourtiaceae, Passifloraceae, Caricaceae, Datiscaceae, Cataceae, Thymelaceae, Eleagnaceae, Lythraceae, Punicaceae, Combretaceae, Myrtaceae, Araliaceae bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları Sapindaceae, Rhamnaceae, Vitaceae, Tiliaceae, Malvaceae, Bombacaceae, Sterculiaceae, Actinidiaceae, Theaceae, Dipterocarpaceae, Violaceae, Flacourtiaceae, Passifloraceae, Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Apiaceae, Cornaceae, Ericaceae, Primulaceae, Sapotaceae, Ebenaceae, bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Oleaceae, Loganiaceae, Gentianaceae, Apocynaceae, Asclepiadaceae, Convolvulaceae, Boraginaceae, Verbenaceae, Lamiaceae, Solanaceae bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Scrophulariaceae, Pedaliaceae, Plantaginaceae, Rubiaceae, bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Angiospermae (Kapalı tohumlular): Dikotiledonlar (Çift çenekliler): Caprifoliaceae, Valerianaceae, Dipsacaceae, Cucurbitaceae, Lobeliaceae, Asteraceae bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 11:25