ECF212 Biyokimya II

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim ECZACILIK FAKÜLTESİ
ECZACILIK PR.
Kod ECF212
Ad Biyokimya II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZLEM ALPTEKİN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ÖZLEM ALPTEKİN (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Karbohidrat, lipid,protein ve nükleik asit metabolizmasını (yapım ve yıkım) öğrenir, biyoenerjitiğin temel prensipleri ile ilişkilendirir, metabolikyolları birbiriyle ilişkilendirir, genetik bilgi aktarımının temelini anlayıp kavrarması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste, biyoenerjetik ve biyokimyasal tepkime türleri glikoliz, glukoneogenez ve pentoz fosfat yolağı, metabolik düzenlenmenin ilkeleri, sitrik asit çevrimi, yağ asidi yıkımı, amino asit yükseltgenmesi ve üre yapımı, oksidatif fosforillenme ve fotofosforillenme, lipit biyosentezi, amino asitlerin, nükleotidlerin ve ilişkili moleküllerin biyosentezi, memeli metabolizmasının hormonal düzenlenmesi ve bütünleştirilmesi, DNA metabolizması RNA metabolizması, protein metabolizması ve ilaç geliştirme konularında bilgi verilir.

Dersin Ön Koşulu

Yoktur.

Kaynaklar

Nelson David L. Lehninger Biyokimyanın İlkeleri Palme Yayıncılık 2013 ISBN 9758982188, Berg Jeremy Mark Biyokimya (Stryer) Palme Yayınevi 2013 ISBN 9786053552024 Erden İnal Mine Marks Temel Tıbbi Biyokimyası Klinik Yaklaşım Güneş Tıp Kitabevi 2007 ISBN 9789752771383 Bender Murray Harper Biyokimya Nobel Tıp Kitabevi 2015 ISBN 9786053351542

Notlar

Alptekin Ö Biyokimya Ders Notları, Adana,2024


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Anabolizma, katabolizma, metabolizma, metabolit tanımlarını yapar.
ÖÇ02 Glikoliz ve glukoneogenez arasındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ03 Pentozfosfat yolağının önemini açıklar.
ÖÇ04 Metabolik yolakların düzenlenmesindeki basamakları açıklar.
ÖÇ05 Sitrik asit çevriminin düzenlenmesini açıklar.
ÖÇ06 Yağların sindirimi, emilimi, taşınması ve depolanmasındaki temel basamakları açıklar.
ÖÇ07 Yağ asidi oksaidasyonundaki düzenlenme mekanizmalarını açıklar.
ÖÇ08 Amino asitlerin oksidatif parçalanmasındaki 3 temel yolu açıklar.
ÖÇ09 Üre üretimindeki tepkime basamaklarını açıklar.
ÖÇ10 ATP sentezinde Kemiosmotik modeli açıklar.
ÖÇ11 Glukozun tamamen oksidasyonundan kazanılan ATP verimini hesaplar.
ÖÇ12 Yağ asitlerinin sentezindeki düzenlenme mekanizmalarını açıklar.
ÖÇ13 Pürin nükleotitlerinin katabolizmasını açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Biyoenerjetik ve Biyokimyasal Tepkime Türleri Ders bilgi paketlerinin gözden geçirilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Glikoliz, Glukoneogenez ve Pentoz fosfat yolağı Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
3 Metabolik Düzenlenmenin İlkeleri Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
4 Sitrik asit Çevrimi Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Yağ asidi yıkımı Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
6 Amino asit yükseltgenmesi ve üre yapımı Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Oksidatif Fosforillenme ve fotofosforillenme Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Lipit biyosentezi Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Amino asitlerin, nükleotidlerin ve ilişkili moleküllerin biyosentezi Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
11 Memeli metabolizmasının hormonal düzenlenmesi ve bütünleştirilmesi Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 DNA metabolizması Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
13 RNA metabolizması Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Protein metabolizması Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
15 İlaç Geliştirme Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 24.02.2025 11:45