ECF301 Biyokimya Laboratuvarı

2 AKTS - 0-3 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim ECZACILIK FAKÜLTESİ
ECZACILIK PR.
Kod ECF301
Ad Biyokimya Laboratuvarı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 0-3 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZLEM ALPTEKİN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ÖZLEM ALPTEKİN (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. ÖZLEM ALPTEKİN (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilere biyokimyasal analiz yöntemleri hakkında bilgilendirmek ve temel biyokimyasal analiz tekniklerinin uygulanışı ile ilgili laboratuvar becerisi kazandırmak. Ders bitiminde öğrencilerin temel biyokimyasal analiz teknikleri ve uygulanışları ile ilgili beceri kazanması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Karbonhidrat, lipid ve proteinlerin kalitatif ve kantitatif tayinlerinin yanı sıra, kanda nicel şeker ve protein tayini; idrarda protein tayini; serum lipid analizleri, total lipid ve kolesterol tayini, böbrek fonksiyon testleri, idrar ve serumda kreatinin tayini; karaciğer fonksiyon testleri; transaminazlar, bilirübin metabolizması; laktat dehidrogenaz enzim tayini; immünoassay model uygulaması ve immünodifüzyon testi; proteinlerin PAGE ve SDS-PAGE ile analizi konularında deneysel çalışmalar yapılır.

Dersin Ön Koşulu

Yoktur.

Kaynaklar

Alptekin Ö. Biyokimya Laboratuvar Föyü, Eczacılık Fakültesi Yayınları, Yayın No:7, 2018, Adana.

Notlar

Alptekin Ö, Eczacılık Fakültesi Biyokimya Laboratuvar Föyü, Adana, 2018


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Karmaşık bir numuneyi sistematik olarak karbohidrat içeriği açısından kalitatif olarak inceler ve içeriğini yorumlar.
ÖÇ02 Amino asitlerin kalitatif analiz basamaklarını açıklar.
ÖÇ03 Kreatinin klirensi ile erken dönem renal yetmezlik arasındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ04 Bireysel idrarda albümin tayinini ELISA yöntemini kullanarak yapar.
ÖÇ05 Elektroforez cihazının parçalarını tanır ve sayar.
ÖÇ06 Araştırma becerisi kazanır.
ÖÇ07 Analiz yönteminde kullan materyal ve cihazı açıklar.
ÖÇ08 Raporda uygun dil ve format kullanır.
ÖÇ09 Bireysel yönetim becerileri kazanır.
ÖÇ10 Karar verme becerisini kullanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Laboratuvar hakkında genel bilgi Ders bilgi paketi incelenir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Karbohidratların tanınma testleri Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
3 Açlık kan şekeri tayini Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar
4 Aminoasitlerin tanınma reaksiyonları Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
5 Proteinlerin tanınma reaksiyonları Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. Öğretim Yöntemleri:
Deney / Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
6 Serumda total protein ve albumin miktarı tayini Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
7 Serumda kreatinin miktar tayini Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
8 Ara Sınav Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 Kanda Hemoglobin Tayini Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
10 Total kolesterol tayini Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 DNA izolasyon yöntemleri Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar
12 Proteinlerin PAGE elektroforezi ile ayrımı Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. Öğretim Yöntemleri:
Deney / Laboratuvar
13 ELISA yöntemi ile idrarda albumin tayini Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Deney / Laboratuvar
14 Serumda Laktat Dehidrojenaz Aktivitesi Tayini Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
15 Serumda alkalen fosfataz aktivitesi tayini Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 9 9
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 27.02.2025 04:02