Genel Bilgi
Birim | ECZACILIK FAKÜLTESİ |
ECZACILIK PR. | |
Kod | ECF301 |
Ad | Biyokimya Laboratuvarı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-3 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZLEM ALPTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ÖZLEM ALPTEKİN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. ÖZLEM ALPTEKİN (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere biyokimyasal analiz yöntemleri hakkında bilgilendirmek ve temel biyokimyasal analiz tekniklerinin uygulanışı ile ilgili laboratuvar becerisi kazandırmak. Ders bitiminde öğrencilerin temel biyokimyasal analiz teknikleri ve uygulanışları ile ilgili beceri kazanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Karbonhidrat, lipid ve proteinlerin kalitatif ve kantitatif tayinlerinin yanı sıra, kanda nicel şeker ve protein tayini; idrarda protein tayini; serum lipid analizleri, total lipid ve kolesterol tayini, böbrek fonksiyon testleri, idrar ve serumda kreatinin tayini; karaciğer fonksiyon testleri; transaminazlar, bilirübin metabolizması; laktat dehidrogenaz enzim tayini; immünoassay model uygulaması ve immünodifüzyon testi; proteinlerin PAGE ve SDS-PAGE ile analizi konularında deneysel çalışmalar yapılır.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Alptekin Ö. Biyokimya Laboratuvar Föyü, Eczacılık Fakültesi Yayınları, Yayın No:7, 2018, Adana.
Notlar
Alptekin Ö, Eczacılık Fakültesi Biyokimya Laboratuvar Föyü, Adana, 2018
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Karmaşık bir numuneyi sistematik olarak karbohidrat içeriği açısından kalitatif olarak inceler ve içeriğini yorumlar. |
ÖÇ02 | Amino asitlerin kalitatif analiz basamaklarını açıklar. |
ÖÇ03 | Kreatinin klirensi ile erken dönem renal yetmezlik arasındaki ilişkiyi açıklar. |
ÖÇ04 | Bireysel idrarda albümin tayinini ELISA yöntemini kullanarak yapar. |
ÖÇ05 | Elektroforez cihazının parçalarını tanır ve sayar. |
ÖÇ06 | Araştırma becerisi kazanır. |
ÖÇ07 | Analiz yönteminde kullan materyal ve cihazı açıklar. |
ÖÇ08 | Raporda uygun dil ve format kullanır. |
ÖÇ09 | Bireysel yönetim becerileri kazanır. |
ÖÇ10 | Karar verme becerisini kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Laboratuvar hakkında genel bilgi | Ders bilgi paketi incelenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Karbohidratların tanınma testleri | Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
3 | Açlık kan şekeri tayini | Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
4 | Aminoasitlerin tanınma reaksiyonları | Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
5 | Proteinlerin tanınma reaksiyonları | Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
6 | Serumda total protein ve albumin miktarı tayini | Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
7 | Serumda kreatinin miktar tayini | Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Kanda Hemoglobin Tayini | Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
10 | Total kolesterol tayini | Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | DNA izolasyon yöntemleri | Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
12 | Proteinlerin PAGE elektroforezi ile ayrımı | Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
13 | ELISA yöntemi ile idrarda albumin tayini | Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Deney / Laboratuvar |
14 | Serumda Laktat Dehidrojenaz Aktivitesi Tayini | Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
15 | Serumda alkalen fosfataz aktivitesi tayini | Laboratuvar föyünden ilgili deneye çalışılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 9 | 9 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |