Genel Bilgi
Birim | ECZACILIK FAKÜLTESİ |
ECZACILIK PR. | |
Kod | ECS303 |
Ad | Farmasötik Önformülasyon |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ESRA DEMİRTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ESRA DEMİRTÜRK
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. UMAY MERVE GÜVEN (Güz) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Önformülasyon ve kalite güvenliğinin sağlanması ile ilgili konularda temel bilgileri kazanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Preformülasyonun tanımı, önemi, organoleptik özelliklerin incelenmesi, partikül büyüklüğü, şekli ve yüzey alanı, çözünürlük, çözünme hızı, absorbsiyonu etkileyen parametreler, kristal özellikleri ve polimetreler, stabilite, geçimsizlik testleri, kalite güvence sistemi, GMP, validasyon, analitik yöntem validasyonu
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
The United States Pharmacopeia, Güncel Baskı, The United States Pharmacopeial Convention, Inc., Rockville, ABD
Notlar
Walsh G., Pharmaceutical technology: concepts and applications, Wiley, 2013.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Önformülasyonda, ilaç karaterizasyonu konusunda temel düzenlemeleri değerlendirir. |
ÖÇ02 | Formülasyon spesifikasyon parametrelerini açıklar. |
ÖÇ03 | Geliştirilen formülasyonun miktar tayini yöntemlerini tanımlar. |
ÖÇ04 | Formülasyon Geliştirmede etkin maddenin değerlendirilmesi gereken özellikleri sıralar. |
ÖÇ05 | Uygun farmasötik dozaj şeklinin seçiminde dikkat etmesi gereken parametreleri tanımlar. |
ÖÇ06 | İlaçta kalite ve kalite güvencesinin önemini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Önformülasyonda ilaç karaterizasyonu | Ders içeriği hakkında bilgi sahibi olunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İlacın fiziksel ve kimyasal özelliklerinin tayinii | İlgili konuda ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İlacın Farmakokinetik özelliklerinin araştırılması | İlgili konuda ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Farmasötik şeklin ve hazırlama metodunun seçimi | İlgili konuda ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Miktar tayini yöntemleri | İlgili konuda ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
6 | Miktar tayini yöntemlerinin validasyonu | İlgili konuda ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
7 | Tartışma | İlgili konuda ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Farmasötik Üründe Ruhsatlandırma | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
10 | Ürünün kalite kontrolu | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | İlaç stabilitesi, | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Ürün geliştirme | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Geliştirilen ürünün karakterizasyonu | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Ödev Sunumu | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Tartışma 2 | Gözlem-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |