Genel Bilgi
Birim | ECZACILIK FAKÜLTESİ |
ECZACILIK PR. | |
Kod | ECS408 |
Ad | Biyomoleküler Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZLEM ALPTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ÖZLEM ALPTEKİN
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin biyomoleküller ve analizleri hakkında temel bilgileri kavraması ve ilaç araştırma geliştirme çalışmalarının bir parçası olan biyokimyasal analizlerde metod seçiminde karar verebilme becerisi kazanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Karbohidratlar, proteinler, enzimler ve nükleik asitler ile ilgili analizlerde kullanılan temel yöntemler olan spektrofotometrik, elektroforetik, kromatografik yöntemler
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Rodney F, B. Biochemistry laboratory : modern theory and techniques. Pearson Education, Inc. 2012 ISBN 013604302X Görmüş, U. Laboratuvar Dünyası Nobel Kitabevi 2014 ISBN 6053351024 Simpson, R. J . Basic Methods in Protein Purification and Analysis: A Laboratory Manual Cold Spring Harbor Laboratory Press 2008 ISBN 978-0879698676
Notlar
Alptekin Ö, Biyomoleküler Araştırma Yöntemleri Ders Notları, Adana, 2024
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyomoleküllerin analizlerinde kullanılan temel yöntemleri açıklar. |
ÖÇ02 | “Western Blot” tekniğini ve proteomik amaçlı kullanımını açıklar. |
ÖÇ03 | FT-IR tekniğini ve ve proteomik amaçlı kullanımını açıklar |
ÖÇ04 | Spektrofotometrik teknikleri açıklar. |
ÖÇ05 | Rekombinat DNA teknolojilerini açıklar. |
ÖÇ06 | Protein saflaştırmasında temek basamakları uygular. |
ÖÇ07 | Enzim inhibisyon çalışması planlar ve yapar. |
ÖÇ08 | Enzim inhibisyon çalışma sonuçlarını değerlendirir ve ilgili hesaplamaları yapar. |
ÖÇ09 | İleri düzeydeki bir araştırmayı yapabilme, toplumu sağlık alanında eğitme ve yönlendirme yetkinliğine sahip olur |
ÖÇ10 | Yaşam boyu öğrenme, kendini yenilemeve eczacılık hizmetlerinin geliştirilmesi konusunda yetkindir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyokimyada santrifüjleme teknikleri | Ders bilgi paketinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Proteinlerin kantitatif tayininde kullanılan yöntemler. | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Nükleik asitlerin kantitatif tayininde kullanılan yöntemler. | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Biyomoleküllerin saflaştırılmasında ve analizinde kullanılan kromatografik teknikler | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | Biyomoleküllerin spektroskopik analizleri | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | Proteinlerin ve nükleik asitlerin karakterizasyonunda kullanılan elektroforetik teknikler | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | SDS-PAGE uygulaması | İlgili deney protokolü okunur. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | ELISA teknikleri ve uygulama alanları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Rekombinant DNA, moleküler klonlama ve Enzimoloji | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Tanıda DNA teknikleri I (PCR, ARMS, RFLP, SSCP) | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
12 | Tanıda DNA teknikleri II (PCR, ARMS, RFLP, SSCP) | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Protein üretimi, saflaştırılması ve karakterizasyonu | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Eritrositlerden katalazın saflaştırılması | İlgili deney protokolü okunur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
15 | Katalazın inhibitörler varlığında kinetiğinin incelenmesi | İlgili deney protokolü okunur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ödev | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 56 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,24 | ||
AKTS | 2 AKTS |