Genel Bilgi
Kod | SÖ763 |
Ad | Çoklu Zeka Kuramları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYTEN İFLAZOĞLU SABAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, zeka, zeka kuramları ve çoklu zeka kuramı hakkında bilgi vermektir. Derste ayrıca çoklu zeka kuramına göre eğitim planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinin nasıl yapılacağı üzerinde de durulacaktır.
Dersin İçeriği
Bireysel farklılıklar ve zeka, çoklu zeka kuramından önceki zeka kuramları, çeşitli zeka alanları ve çoklu zeka kuramını tanımlanması, zeka alanlarının belirlenmesi, çoklu zeka kuramı ve programa uygulanması, düşündüğümüzden de zekiyiz, çoklu zeka alanlarını dikkate alarak eğitim yapma
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory in practice. New York: Basic Books. Saban, A.(2001). Çoklu zeka teorisi ve eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti, Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligence. Second Edition. London: Fontana Press.
Notlar
Campbell, B. (1989). “The multiple intelligence handbook: Lesson plans and more”. USA: Campbell&Associates, Armstrong, T. (2000). Multiple Intelligences in the Classroom. Second Edition. Alexandria, Virginia USA: Association for Supervision and Curriculum Development. Mueller, M. M. (1995). The educational implication of multiple intelligence groupings within a cooperative learning environmet. Dissertation Abstracts International.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Insan beyni, zeka, IQ ve tekli zeka anlayışını tanımlama |
ÖÇ02 | Zeka kuramları ve Zekanın özelliklerini açıklama |
ÖÇ03 | Zeka ve bireysel farklılıklar arasındaki ilişkileri açıklama |
ÖÇ04 | Çoklu zekakuramını tanımlar |
ÖÇ05 | Çoklu zeka alanlarının gelişimini etkileyen faktörleri açıklar |
ÖÇ06 | Çoklu zeka alanlarını belirleme yollarını açıklar ve uygun ölçme yollarını kullanır |
ÖÇ07 | Eğitimde çoklu zeka kuramının yerini değerlendirir |
ÖÇ08 | Sınıf ortamını çoklu zeka kuramı ilkeleri doğrultusunda düzenler |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanına uygun temel bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri tartışır. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını tartışır. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerinin dayanaklarını açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri (makale, tez vb.) eleştirel bir gözle değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası bir anlayışla öğretim stratejisi, yöntem ve tekniklerini kullanır, geliştirir, derinleştirir. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütmeye istekli olur. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | 3 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Dersin İçerik, Amaç ve Gerekliliklerinin Tanıtılması | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Zeka, Akıl, Yetenek, Beceri | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
3 | Zeka, Akıl, Yetenek, Beceri II | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
4 | Zeka kuramlarının incelenmesi ve çoklu zeka kuramının kuramsal temelleri | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Çoklu zeka kuramının kuramsal temelleri II | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
6 | 1 Sözel dilsel ve Görsel-uzamsal zeka alanları | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | 2 Müziksel-ritmik ve bedensel-kinestetik zeka alanları | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | 3 Matematiksel-mantıksal ve Sosyal zeka alanları | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | 4 İçsel zeka ve doğa zeka alanları | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | 5 Çoklu zeka alanlarına yönelik bir farkındalık programının hazırlanması | Hazırlık programıda yer verielcek etkinliklere karar verme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
12 | 6 Çoklu zeka alanlarına yönelik bir farkındalık programının uygulanması ve değerlendirilmesi | Farkındalık programını uygulama ve değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | 7 Çoklu zeka alanlarının belirlenmesine yönelik yapılan çalışmaların incelenmesi | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
14 | 8 Çoklu zeka kuramı temel alınarak yapılmış yüksek lisans ya da doktora tezlerinin ve bir makalenin incelenerek sunulması | Tez ya da makalelerin incelenmesi ve sunum hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | 9 Çoklu zeka kuramı temel alınarak yapılmış yüksek lisans ya da doktora tezlerinin ve bir makalenin incelenerek sunulması | Tez ya da makalelerin incelenmesi ve sunum hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Görüş ve önerilerin yazılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersin değerlendirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,12 | ||
AKTS | 6 AKTS |