Genel Bilgi
Kod | SÖ1823 |
Ad | Eğitimde Motivasyon |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FİLİZ YURTAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Ders, farklı motivasyon teorilerine ve çevrenin öğrencilerin motivasyonunu nasıl etkilediğine odaklanmaktadır. Eğitim ortamlarında teori uygulamaları dikkate alınacaktır. İlk olarak, motivasyona yönelik temel teorik yaklaşımlar incelenecek, daha sonra motivasyonla ilgili olarak dışsal (okul, aile) ve sosyal kimlik (ırk, cinsiyet) bağlamlarının rolü ele alınacaktır.
Dersin İçeriği
Motivasyonun kavramsal temelleri Motivasyon teorileri Motivasyon geliştirme stratejileri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Schunk, D. H., Pintrich, P. R., & Meece, J. L. (2008). Motivation in education: Theory, research, and applications(3rd Edition). Englewood Cliffs, NJ: Merrill Prentice-Hall.
Notlar
Pintrich, P. R. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts. Journal of Educational Psychology, 95(4), 667 Juvonen, J., & Murdock, T. B. (1995). Grade-level differences in the social value of effort: Implications for self-presentation tactics of early adolescents. Child Development, 66, 1694-1705. Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V., & Pastorelli, C. (1996). Multifacted impact of self-efficacy beliefs on academic functioning. Child Development, 67, 1206-1222 Kaplan, A., & Middleton, M.J. (2002). Should childhood be a journey or a race? Journal of Educational Psychology, 94, 646-648 Covington, M. (1984). The self-worth theory of achievement motivation: Findings and implications. Elementary School Journal, 85(1), 5-20 Kernis, M. (2005). Measuring self-esteem in context: The importance of stability in self-esteem in sychological functioning. Journal of Personality, 73(6), 1569-1605. Crocker, J., Karpinski, A., Quinn, D., & Chase, S. (2003). When grades determine self-worth: consequences of contingent self-worth for male and female engineering and psychology majors. Journal of Personality and Social Psychology, 85(3), 507–516. Niiya, Y., Crocker, J., & Bartmess, E.N. (2004). From vulnerability to resilience: Learning orientations buffer contingent self-esteem from failure. Psychological Science, 15(12), 801-805. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. American Psychologist, 55,68-78 Byrd, C. M. (in press). The associations of intergroup interactions and school racial socialization with academic motivation. Journal of Educational Research. Patrick, H., Kaplan, A., & Ryan, A.M. (2011). Positive classroom motivational environments: Convergence between mastery goal structure and the classroom social climate. Journal of Educational Psychology, 103, 367-382. Reeve, J., Bolt E., & Cai, Y. (1999). Autonomy-supportive teachers: How they teach and motivate students. Journal of Educational Psychology, 91, 537-548. Mueller, C., & Dweck, C. (1998). Praise for intelligence can undermine children's motivation and performance. Journal of Personality and Social Psychology, 75, 33-52. Ryan, A. M. & Shim, S. S. (2008). An exploration of young adolescents’ social achievement goals and social adjustment in middle school. Journal of Educational Psychology, 100, 672-687. Ryan, A. M. (2001). The Peer Group as a Context for the Development of Young Adolescent Motivation and Achievement. Child Development, 72(4), 1135–1150. doi:10.1111/1467 -8624.00338 Bowman, P. J., & Howard, C. (1985). Race-related socialization, motivation, and academic achievement: A study of Black youths in three-generation families. Journal of the American Academy of Child Psychiatry, 24(2), 134–141. Cheung, S., & Pomerantz, E. M. (2009). Parents' involvement in children's learning in the United States and China: A longitudinal investigation. Child Development, 82 (3), 932-950. Sheldon, K. M., et al. (2004). Self-concordance and subjective well-being in four cultures. Journal of Cross-cultural Psychology, 35, 209
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Motivasyonu tanımlayabilme |
ÖÇ02 | Motivasyon teorilerini karşılaştırmalı analiz etme |
ÖÇ03 | Motivasyon ile ilgili içsel ve dışsal bağlamların rolünü açıklama |
ÖÇ04 | Motivasyon üzerinde öğretmen, akran, aile, etnik ve kültürel etkileri tartışma |
ÖÇ05 | Başarı motivasyonu için neler yapılacağını tasarlama |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek Lisans yeterliliklerine dayalı olarak sınıf öğretmenliği alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanındaki farklı disiplinlerle ilişki kurar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir şekilde yaklaşarak ileri düzeyde araştırma yapar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni bilimsel yöntemler geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; özgün araştırmalar gerçekleştirir. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni fikirlerin eleştirel analiz, sentez ve değerlendirilmesini yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntemi kullanarak sınıf öğretmenliği alanına özgün bir çalışma üretir. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bir makale yayınlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili özgün ve disiplinler arası çalışmalar yapar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ya da takım olarak çalışır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni fikir ve yöntemler üretir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik bir zeminde yürütür. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretim stratejilerini geliştirir ve uygular. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve geliştirir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili toplantılara katılır ve özgün görüşlerini savunur. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde yazılı ve sözlü olarak kullanır. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarark iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak kişi ve kurumlara işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir. | |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili değerleri geliştirir ve ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Motivasyon Konusuna Giriş | Ön hazırlığı yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Beklenti Değer Teorileri | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yükleme Teorisi | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sosyal Bilişsel Teori | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hedefler ve amaç yönelimleri | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Etki ve Öz-Değer | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İçsel Dışsal Motivasyon | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Bağlamsal etkiler ve okul iklimi | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Öğretmen etkileri | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Akran Etkileri | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Aile Etkileri | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Etnik ve Kültürel Etkiler | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Cinsiyet etkileri | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Motivasyona Müdahale | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 17 | 6 | 102 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 201 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,04 | ||
AKTS | 8 AKTS |