Genel Bilgi
Birim | ECZACILIK FAKÜLTESİ |
ECZACILIK PR. | |
Kod | ECS520 |
Ad | Türkiyenin Zehirli Bitki ve Mantarları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 10. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SERPİL DEMİRCİ KAYIRAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SERPİL DEMİRCİ KAYIRAN
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türkiyede doğal olarak yetişen zehirli bitkilerin ve mantarların botanik özelliklerinin ayrıntılı olarak tanıtılması ve bu yönde zehirlenme olaylarının daha aza indirilmesinin sağlanması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Zehirli bitki ve mantarların tanımı; Bitki ve mantar zehirlenmeleri Bitkilerdeki zehirli bileşikler;
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Barutciyan, J., Türkiye'nin Mantarları, Oğlak Yayınları, 2012. Baytop, T. TÜRKİYE DE ZEHİRLİ BİTKİLER BİTKİ ZEHİRLENMELERİ, Nobel Tıp Kitapevi, 1963.
Notlar
Demirci Kayıran, S., Türkiye'nin Zehirli Bitki ve Mantarları Ders notları, Adana, 2024.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türkiyede doğal olarak yetişen zehirli bitkileri ve mantarları botanik özellikleriyle ayrıntılı olarak tanır. |
ÖÇ02 | Bitki ve mantar zehirlenmelerinin belirtilerini açıklar. |
ÖÇ03 | Bitki veya mantar zehirlenmelerini tanımlar. |
ÖÇ04 | Bitki ve mantar zehirlenmesi vakalarını hekime teşhiste yardımcı olacak düzeyde yorumlar. |
ÖÇ05 | Zehirli bitkiler ve mantarları analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Zehirli bitki ve mantarların tanımı; Bitki ve mantar zehirlenmeleri (genel bilgiler, istatistik bilgileri, Türkiyede görülen vakalar) | Proje, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Bitkilerdeki zehirli bileşikler; Kardiotonik glikozit içeren bitkiler (Digitalis, Scilla, Nerium); Alkaloit içeren bitkiler (Colchicum, Veratrum, Aconitum, Delphinium türleri; Viscum album, Taxus baccata, Ricinus communis | Proje, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Papaver somniferum, Cannabis sativa, Secale cornutum, Ipomoea, Peganum, Atropa bellodonna, | Proje, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Zehirli bitki Türlerinin sınıflandırılması, makroskobik ve mikroskobik özellikleri, habitatları, yayılışları | Proje, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Mantar zehirlenmelerinin nedenleri; Mantarın besin değeri; Türkiyede mantar zehirlenmeleri | Proje, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Halusinojen mantarlar, Zehirli mantarlar (Erken ve geç belirti veren sendromlar), Coprinus sendromuna neden olan türler | Proje, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | 2Halusinojen mantarlar, Zehirli mantarlar (Erken ve geç belirti veren sendromlar), Coprinus sendromuna neden olan türler | Proje, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Çiğ yendiğinde zehirlenmeye neden olan türler; Paxillus sendromuna neden olan türler | Proje, ödev | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Gyromitra sendromuna neden olan türler | Proje, ödev | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Phalloides sendromuna neden olan türler | Proje, ödev | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Zehirli mantar türlerinin sınıflandırılması | Proje, ödev | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Zehirli mantarların Makroskobik ve mikroskobik özellikleri | Proje, ödev | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Zehirli mantarların Habitatları, yayılışları | Proje, ödev | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | 2Zehirli mantarların Habitatları, yayılışları | Proje, ödev | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |