Genel Bilgi
Kod | BBP311 |
Ad | Tarım Ekonomisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSTAFA NECAT ÖREN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MUSTAFA NECAT ÖREN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tarımla ilgili makro ve mikro düzeydeki sorunların çözümünde ekonomi bilimi verilerinden nasıl ve hangi amaçlarla yararlanılabileceği konusunda temel bir altyapı oluşturmak
Dersin İçeriği
Tarım ekonomisine ilişkin temel konu ve kavramlar; Tarım sektörü ve bu sektör mallarının karakteristik özellikleri; Tarım ve ekonomik gelişme; Tarım ekonomisinde başlıca ekonomik kavram ve prensipler; Tarımsal üretim faktörleri; Tarım işletmelerinde yıllık faaliyet sonuçları ve analizi; Tarım işletmelerinde bilançonun hazırlanması ve analizi; Tarım işletmelerinin yönetimi, tarımsal pazarlama ve politikalar
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Öğretim üyesince hazırlanan ve sürekli güncellenen ders notları
Notlar
Tarım Ekonomisi ve İşletmeciliği (Prof. Dr. İ.Hakkı İnan), Tarım Ekonomisi (Prof. Dr. Erkan Rehber ve Doç. Dr. Bahattin Çetin), Tarım Ekonomisi (Prof. Dr. Zeynel Dinler), Tarım Ekonomisi (Prof. Dr. Ahmet Erkuş ve ark.)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarım sektörünün ve tarım ve gıda mallarının temel karakteristik özelliklerini açıklar |
ÖÇ02 | Tarım sektörünün ekonomik gelişmedeki rolünü ve tarım ve ekonomik gelişme etkileşimini açıklar |
ÖÇ03 | Tarım sektörünün temel ekonomik sorunları ile bu sorunların çözümüne yönelik başlıca ekonomik ilkeleri kavrar. |
ÖÇ04 | Tarım işletmelerinin kar-zarar analizlerinde kullanılan başlıca ölçüm yöntem ve yaklaşımlarını kavrar, ifade eder ve değerlendirir |
ÖÇ05 | Tarım işletmelerinde bilançonun nasıl hazırlanacağını formülüze eder ve değerlendirir |
ÖÇ06 | Tarım işletmelerinin yönetimi, tarımsal pazarlama ve tarım politikalarına ilişkin temel konuların altını çizer. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Bahçe Bitkileri) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe Bitkilerinde meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği, ıslahı ve ürün muhafazası ile ilgili problemleri tanımlama ve çözme becerisi, bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinde açıkta ve örtüaltında meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği için gerekli koşulları karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretme becerisi, bireysel ve çok disiplinli takımlarda çalışma becerisi | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bahçe Bitkileri alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, Bahçe Bitkileri alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Bahçe Bitkileri alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bahçe Bitkileri alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bahçe Bitkileri uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bahçe Bitkileri alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bahçe Bitkileri çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarım ekonomisine giriş:Temel kavram ve konular | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Tarımsal faaliyetin ve tarım ve gıda mallarının karakteristik özellikleri | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Tarımsal faaliyetin ve tarım ve gıda mallarının karakteristik özellikleri (Devam) | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Tarımın ekonomik gelişmedeki rolü | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Tarım ve ekonomik gelişme etkileşimi: Dünyada ve Türkiye'de durum | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Tarım ekonomisi alanında kullanılan başlıca ekonomik prensipler | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tarım ekonomisi alanında kullanılan başlıca ekonomik prensipler (Devam) | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tarımsal üretim faktörleri (Doğal kaynaklar ve işgücü) | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Tarımsal üretim faktörleri (Sermaye ve girişimcilik) | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Tarım işletmelerinde yıllık faaliyet sonuçları (Brüt üretim değeri, işletme masrafları, amortisman) | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Tarım işletmelerinde kar-zarar analizi | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Tarım işletmelerinde bilançonun hazırlanması ve analizi | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Tarımsal pazarlama | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Tarım politikaları | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının tümü ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının tümü ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |