Genel Bilgi
Kod | BB524 |
Ad | Ampelografi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEMİH TANGOLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, Vitis cinsinin tanımlanmasında kullanılan kriterler, Amerikan asma anaçlarının kullanılmasını etkileyen faktörler, Amerikan asma anaçlarının özellikleri, saf Amerikan tür ve çeşitleri, melez Amerikan asma anaçları, önemli sofralık, şaraplık ve kurutmalık üzüm çeşitleri hakkında bilgilerin verilmesidir.
Dersin İçeriği
Ampelografinin tanımı ve tarihçesi, asmalar için IBPGR tanımlayıcıları, Ampelografide incelenen vejetatif ve generatif özellikler, bağcılıkta kullanılan anaç ve çeşitlerin özellikleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Oraman, N. 1963. Ampelografi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları: 154 Ders Kitabı: 50
Notlar
OIV. 1997. Descriptors for Grapevine (Vitis spp.). International Union for the Protection of New Varieties of Plants, Geneva, Switzerland/Office International de la Vigne et du Vin, Paris, France/International Plant Genetic Resources Institute, Rome, Italy.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Asma tür ve çeşitlerinin, bitki sistematiği içindeki yeri; morfolojik tanımlama yöntemleri öğrenilir. |
ÖÇ02 | Asma gen kaynaklarının bağ yetiştirme ve ıslahı açısından özelliklerini ögrenir. |
ÖÇ03 | Yeni üzüm çeşit ve anaçlarını öğrenir. |
ÖÇ04 | Asma gen kaynaklarının tanınmasında ve korunmasında kullanılan uluslararası morfolojik ve genetik yöntemleri öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirebilir | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturur | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirir, araştırma sürecini tasarlayabilir, sorumluluk alarak çözüm üretebilir ve elde edilen sonuçları değerlendirebilir ve savunur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapar | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanabilir ve kendini sürekli yeniler | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilir, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetler ve yorumlar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir, açıklayabilir, başkalarına aktarır, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceler | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ampelografinin tanımı ve tarihçesi | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Asma sistematiği | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Üzümler için IBPGR Tanımlayıcıları Ampelografide incelenen vejetatif Özellikleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Genetik tanımlama yöntemleri: Sitolojik ve biyokimyasal yöntemler | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Genetik tanımlama yöntemleri: Moleküler teknikler | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Ampelografide incelenen Çiçek, Salkım, Tane, Çekirdek Özellikleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Ampelografide incelenen Stres ve Hastalık ve Zararlı Verileri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Asma Anaçlarının özellikleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Saf Asma Anaçları | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Melez Asma Anaçları | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Amerikan üzüm çeşitleri, Renkli çeşitler, Beyaz çeşitler | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Yakın Doğu ve Avrupa (vinifera) Renkli sofralık üzüm çeşitleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Yakın Doğu ve Avrupa (vinifera) beyaz sofralık üzüm çeşitleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Renkli ve Beyaz Şaraplık ve Kurutmalık vinifera çeşitleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |