Genel Bilgi
Kod | HMS234 |
Ad | Onkoloji Hemşireliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH KUMAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilerin kanser hastasının ve ailesinin gereksinimleri ve bakımına farkındalığını artırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders öğrencilerin; Onkoloji Hemşireliği, kanser epidemiyolojisi, risk faktörleri, fizyopatolojisi, tanı ve tedavi yöntemleri ile erken tanıya ilişkin teorik bilgileri, sık görülen kanser tiplerini, kanserli hastanın bakımını, semptomların kontrolünü, evde bakım ve hastanın palyatif bakımını, hasta ve ailesine destek sağlama konusunda bilgi ve beceri kazanmasını amaçlamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşulu yok
Kaynaklar
1- Onkoloji Hemşireliğinde Semptom Yönetimi, ED: Gamze TEMİZ, Nermin EROĞLU, Semiha AKIN Nobel Kitabevi 2022 2- Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Bakım. ED: Gülbeyaz CAN 2010 3- Hemşireler İçin Knser El Kitabı, Onkoloji Hemşireliği Derneği Yayını 4-Akdemir N, Akkuş Y. Yaşlı Kanser Hastasına Yaklaşım. Can G(Ed): Onkoloji Hemşireliği. İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri, 2015,ss: 943-954 5-Bahar A, Ovayolu Ö, Ovayolu N. Onkoloji Hastalarında Sık Karşılaşılan Semptomlar ve Hemşirelik Yönetimi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2019;6(1): 42-58 6- Wilson BJ, Zitella LJ, Erb CH, et al. Prevention od ınfection: A Systematic Rewiev of Evidence – Based Practice Interventions for Management in Patients with cancer. Clinical Journal of Oncology Nursing.2018;22(2): 157-168
Notlar
Pubmed, google scholar makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Onkoloji hemşireliğinde kullanılan kavramları ve terminolojiyi tanımlar |
ÖÇ02 | Onkolojik hastalıkların epidemiyoloji, etiyoloji, patofizyoloji, tanılama ve tedavi yöntemlerini tanımlar |
ÖÇ03 | Onkoloji hastasının bakımını etkileyecek faktörleri bilir ve hastaya bütüncül bir yaklaşımla edindiği teorik bilgiler doğrultusunda vereceği bakımı gerçekleştirir. |
ÖÇ04 | Onkolojik hastalıkların hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak yapar. |
ÖÇ05 | Kanseri önlemeye yönelik sağlık hizmeti verir. |
ÖÇ06 | Kanser hastasının kendi bakımını sağlayabilmesi için etkili bir eğitim ve danışmanlık yapar. |
ÖÇ07 | Kanser hastasının bakımında etkili iletişim becerilerini kullanır. |
ÖÇ08 | Onkoloji hastasının bakımında ekip çalışması yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Amacı, Kaynakların Tanıtılması | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kanserin Tanımı, Tarihçesi, Ülkemizde Ve Dünyada Epidemiyolojisi | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Karsinogenezis ve Kanserin Sınıflandırılması | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kanserde Tanı Yöntemleri, Kanserden Korunma ve Erken Tanı | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kanserli hastalarda tedavi yöntemleri | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Onkolojik Aciller | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | "Şimdi ya da Asla" film gösterimi | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kanserli Hastada Taburculuk ve Evde Bakım Kanserli Hastada Yaşam Sonu Bakım ve Ölüm | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | "Kız kardeşimin hikayesi" film gösterimi | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Mide Ca, Testis ve Prostat Ca | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Over, Serviks CA, Lemfomalar | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Lösemiler, Karaciğer Ca | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Uterus Ca, Akciğer Ca | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
15 | Meme Ca, Kolorektal Ca | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |