Genel Bilgi
Kod | HMS256 |
Ad | Sağlıklı Yaşam |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Emel YÜRÜK BAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Ergenlik dönemi fiziksel, cinsel ve psikososyal gelişimlerin yoğun yaşandığı bir dönem olması sebebiyle, ileride nasıl bir yetişkin olacağı hakkında ışık tutmaktadır. Ergenlere bu dönemde yapılan multidisipliner yaklaşım ile verilen eğitim sayesinde olumlu yaşam tarzları desteklenecektir.
Dersin İçeriği
Gelişimin en önemli dönemlerinden olan ergenlik dönemi; ergenin hızla oluşan biyolojik ve psikolojik değişmelere sağlıklı uyum sağlamakta zorlandığı bir dönemdir. Riskli sağlık davranışlarındaki artış toplumdaki eğitim yetersizliği, yetişkinlik dönemindeki morbidite ve doğuşta beklenen yaşam süresinin kısalığı ile doğrudan ilişkilidir. Toplumun bu davranışları benimsemesi ve önemsememesi bu davranışların özellikle ergenlerde ve gençlerde ortaya çıkmasının nedenlerinden biridir. Özellikle ergenlerdeki riskli davranışların önüne geçmek için toplumsal önleme ve koruma programları olmadığında çeşitli biyolojik ve çevresel faktörler de bu davranışlara etki ederek sorunu daha da derinleştirmektedir Sağlığın korunması ve geliştirilmesi kapsamında sağlık kuruluşunda izlemi yapılan ergen; düşünce gücü, fizik egzersiz yapma, sigara, alkol ve uyuşturucu madde kullanmama, yeterli ve dengeli beslenme, güvenli cinsel yaşam, kaza, yaralanmalardan korunmaya yönelik güvenli ve olumlu bir yaşam tarzı benimsemesi için desteklenmelidir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Varoluş süreci. Şimdiki zaman Farkındalığına Bir Yolculuk. Michael Brown. 2010. Butik Yayıncılık.no: 45507
Notlar
Fiziksel Aktivite ve Sağlıklı Yaşamakademisyen kitabevi. Baycan Karakuş En İyi İlaç Sensin Sağlıklı Olmak Senin Elinde Dr. Frederic Saldmann PEGASUS YAYINLARI İyileşme Şifresi Dr. Alexander Loyd PEGASUS YAYINLARI
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını etkileyen faktörleri belirler. |
ÖÇ02 | Ergenlik dönemindeki sağlık davranışlarını tanımlar. |
ÖÇ03 | Davranış gelişim kurmacılarına göre davranışın oluşumunu açıklar. |
ÖÇ04 | Olumlu sağlık davranışı geliştirme ve izlemede katkı sağlayan kurum ve kuruluşları tanır. |
ÖÇ05 | Düşünce gücü ile manevi gelişimini desteklemenin yollarını tanımlar. |
ÖÇ06 | Sağlıklı beslenmenin yolları ve güvenli kilo yönetimini bilir. |
ÖÇ07 | Spor ve fiziksel aktivitenin vücuda olan etkilerini tanımlar. |
ÖÇ08 | Egzersiz yapmanın önemini ve fiziksel kondisyonu bilir. |
ÖÇ09 | Sigara, alkol ve bağımlılık yapan diğer maddeler ve anabolik steroidlerin sağlığa olan etkilerini bilir. |
ÖÇ10 | Kaza, yaralanmalardan korunmaya yönelik güvenli ve olumlu bir yaşam tarzını tanımlar. |
ÖÇ11 | Sağlıklı cinsel yaşam davranışlarını tanımlar. |
ÖÇ12 | Fiziksel büyüme, psikososyal ve psikoseksüel gelişme gibi konularda kendi sağlığının önemini bilir |
ÖÇ13 | Kişisel sağlık sorumluğunu üstlenme bilincini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını etkileyen faktörler. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Ergenlik dönemi özellikleri ve sağlık davranışları. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sağlıklı yaşam biçimi davranış kuramcıları. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Olumlu sağlık davranışı geliştirme ve izlemede katkı sağlayan kurum ve kuruluşlar. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından düşünce gücü ile manevi gelişimin desteklenmesi. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından yeterli ve dengeli beslenmenin önemi. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından spor ve fiziksel aktivitenin önemi . | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından sigara, alkol ve madde bağımlılığının zararları. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından güvenli çevre oluşturmanın önemi. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından kaza ve yaralanmalardan korunma yolları. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından şiddetin zararları. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sağlıklı cinsel yaşam davranışları. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Fiziksel büyüme, psikososyal ve psikoseksüel gelişmenin önemi. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından sağlık sorumluluğu bilincini kazandırma. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |