Genel Bilgi
Kod | HMS258 |
Ad | Ameliyathane hemşireliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Muaz GÜLŞEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Ameliyathane hemşireliği konusunda rol ve işlevleri kavratmak
Dersin İçeriği
Ameliyathane hemşirelik sürecinin tarihi ve bu alandaki temel kavramlar
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Yavuz van GIERSBERGEN. (Ed.) (2015). Ameliyathane Hemşireliği. İzmir: Cerrahi ve Ameliyathane Hemşireliği Derneği.
Notlar
Akyolcu N. (Ed.) (2018). Cerrahi Hemşireliği I. İstanbul: Nobel Tıp Kitapevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ameliyathane hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Ameliyathane hemşireliğinin temel kavram ve uygulamalarını tanımlar |
ÖÇ03 | Ameliyathane hemşirelerinin özelliklerini tanımlar |
ÖÇ04 | Ameliyat olan hastaların temel ihtiyaçlarını açıklayabilir |
ÖÇ05 | Bireysel bakımda hastaya bütüncül yaklaşabilme becerilerini kazadırır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ameliyathane Odası ve Santral Sterilizasyon Ünitesi | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Bu Bölümlerin Fiziksel Yapısı | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Ameliyathanede Çevre Güvenliği | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Ameliyathane Odasında Enfeksiyon Kontrolünün Önemi | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Enfeksiyon Kontrol Komitesi ve hemşiresinin görevleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Ameliyathanede Aseptik ve Antiseptik Uygulamalar | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Sterilizasyon, Dezenfeksiyon Yöntemleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | SINAV | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
9 | Patojenlerin Bulaşma Yolları ve Ameliyathanede Önleme Yöntemleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Paket ve Bohçalama Yöntemleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Ameliyathanede Risk Faktörleri (Ameliyat ekibi açısından) | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Ameliyathanede Risk Faktörleri (Hasta açısından) | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Ameliyathane Hemşiresinin Görev ve Sorumluluklar | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Ameliyathanede Etik | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Anestezi Uygulamaları | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | SINAV | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | SINAV | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |