Genel Bilgi
Kod | HMS252 |
Ad | Özel durumlarda iletişim |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SALİHA BOZDOĞAN YEŞİLOT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin sonunda öğrencinin; iletişim kavramı, iletişimin insan ilişkilerindeki önemi ve iletişimi etkileyen faktörleri, insanın temel özellikleri ve gereksinimleri, bilişsel yönüyle insan ve duygulanım süreci, benlik, beden imajı, benlik saygısı, kimlik kavramı, kendini tanıma ve farkındalık, insan davranış özellikleri, değişim, grup dinamikleri ve gruplarda iletişim, terapötik iletişim ve empati, öfke yönetimi, kişilerarası ilişkilerde çatışma ve çatışma yönetim stratejileri, stres ve baş etme, özel durumlarda iletişim kurma ve bütün bu bilgilerin sağlık alanında kullanımını kavraması ve uygulaması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Kendini tanıma yoluyla kazanılan etkili iletişim kurmaya ilişkin teorik bilginin sosyal yaşama ve verilen sağlık hizmetine aktarılmasını içerir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ayşe Özcan, Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim
Notlar
Yüksel Demir, Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1. İnsanı, kendini tanımayı, iletişimi, mesleki iletişimi, yardım edici iletişimi, stres ve baş etme, değişim, çatışma ve öfke kavramlarını tanımlayabilir. |
ÖÇ02 | 2. İnsanın bilişsel yönünün ilişkileri üzerindeki etkisinin, kendi bilişlerinin, davranış özelliklerinin, benlik kavramının farkına varabilir. |
ÖÇ03 | 3. Kendini tanıma yöntemlerini, atılgan davranış özelliklerini, yardım edici iletişim becerilerini, stresle baş etme, öfke, çatışma ve değişim yönetim stratejilerini sıralayabilir. |
ÖÇ04 | 4. Sosyal ve mesleki yaşantısında kendini tanımaya ve gerçekleştirmeye, bilişsel çarpıtmalarını akılcı düşüncelerle değiştirmeye, etkili öfke, çatışma ve stres yönetim stratejilerini ve yardım edici iletişim becerilerini kullanmaya gönüllü olur. |
ÖÇ05 | 5. Sosyal ve mesleki yaşantısında atılgan davranışı, etkili öfke, çatışma ve stres yönetim stratejilerini, yardım edici iletişim becerilerini uygulayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İletişim kavramı , İletişimin insan ilişkilerindeki önemi ve iletişim sürecinin ögeleri, İletişimi etkileyen faktörler | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sözlü sözsüz iletişim biçimleri, İnsanın temel özellikleri ve gereksinimleri, Bilişsel yönüyle insan ve duygulanım süreci | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
3 | Bilişsel çarpıtmaların akılcı düşüncelerle yer değiştirilmesi Benlik kavramı, beden imajı, benlik saygısı Kimlik kavramı Sağlıklı benlik kavramına sahip olmanın önemi | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
4 | Kendini tanıma yöntemleri Kendini tanımanın kişilerarası ilişkilerde ve sağlık alanında önemi | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Örnek Olay |
5 | İnsan davranış özellikleri (pasif, saldırgan, manipülatif, girişken/atılgan davranış) | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Örnek Olay |
6 | Grup kavramı ve dinamikleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Terapötik iletişim ve empati | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Rol Oynama |
8 | Ara Sınav | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Özel/sorunlu durumlarda iletişim kurma öfkeli bireye yaklaşım | Grupla yapılan çalışmaların sunulması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
10 | Özel/sorunlu durumlarda iletişim kurma Gebelik kaybı yaşayan kadınla iletişim | Grupla yapılan çalışmaların sunulması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
11 | Özel/sorunlu durumlarda iletişim kurma Hastanede yatan çocukla iletişim | Grupla yapılan çalışmaların sunulması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
12 | Özel/sorunlu durumlarda iletişim kurma (kötü haber verme, ölüm haberi) | Grupla yapılan çalışmaların sunulması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
13 | Özel/sorunlu durumlarda iletişim kurma (ağlayan hasta) | Grupla yapılan çalışmaların sunulması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
14 | Özel/sorunlu durumlarda iletişim kurma (ölümü yaklaşan hasta vb.) | Grupla yapılan çalışmaların sunulması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
15 | Dersin değerlendirmesi | Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |