HML335 Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği

10 AKTS - 5-10 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 10 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HML335
Ad Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 5-10 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 10 AKTS
Yerel Kredi 10 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ŞENAY ÇETİNKAYA
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ŞENAY ÇETİNKAYA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör.Dr. Emel YÜRÜK BAL (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Arş.Gör.Dr. Dilara KEKLİK (B Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencinin geçmişte ve bugün farklı toplumlarda çocuğa verilen önem ile ülke koşullarına yönelik çocuk sağlığı sorunları ve çözüm yöntemlerini kavramasını sağlamak Temel Sağlık Hizmetleri kapsamında Türkiyede koruyucu sağlık hizmetlerinde çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin önem yeri ve katkısını kavratmak Çocuğun büyüme ve gelişme sürecini, büyüme ve gelişme ile ilgili teorileri bilmesini, bu süreci olumlu ya da olumsuz yönde etkileyen etmenleri tanıma ve değerlendirme yeteneğini kazandırmak Çocuğun sağlıklı büyüme ve gelişmesinin önemi çeşitleri ve beslenme bozukluklarından kaynaklanan sorunlarda gerekli girişim yeteneğini kazandırmak Öğrenci hemşirelere çocuk ve ailede saptadıkları sağlık sorunlarına yönelik uygun girişimleri planlama uygulama ve değerlendirme ile birlikte bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilme ve araştırma yeteneği kazandırmaktır Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde disiplinlerarası yaklaşım ve ilişkilerin önemini kavrayabilme ve bütünlük sağlayabilme ilkesini kazanmaktır

Dersin İçeriği

Doğumdan adolesana kadar (0-18 yaş dönemlerinde) normal büyüme ve gelişme özellikleri ve çocukta sağlıktan sapma durumlarını sistemlere göre inceleyerek hemşirelik bakımında holistik yaklaşımı içerir.

Dersin Ön Koşulu

Hemşirelik Esasları II dersini almış ve başarmış olmak

Kaynaklar

1. Çetinkaya Ş. Contemporary Perspective on Child Psychology and Education. ISBN 978-953-51-3739-9, Print ISBN 978-953-51-3738-2. 7 Chapters, 144 Pages. Publisher: InTech, Chapters published January 24, 2018. under CC BY 3.0 licence DOI: 10.5772/intechopen.69671 2. Şenay Çetinkaya (2012). Nutrition in Healthy Children, Contemporary Pediatrics, Dr. Öner Özdemir (Ed.), ISBN: 978-953-51-0154-3, InTech, March 3, pp. 87-120. Available from: http://www.intechopen.com/books/contemporarypediatrics/nutrition-in-healthy-children 3. Şenay Çetinkaya (2012). The Growth and Development in Healthy Child, Contemporary Pediatrics, Dr. Öner Özdemir (Ed.), ISBN: 978-953-51-0154-3, InTech, pp. 121-152. DOI: 10.5772/34500. Available from: http://www.intechopen.com/books/contemporary-pediatrics/the-growth-and-develeopment-in-a-healthy-child 4. Şenay Çetinkaya (2012). Administration and Dose of the Most Frequently Used Drugs in Paediatrics, Complementary Pediatrics, Dr. Öner Özdemir (Ed.), ISBN: 978-953-51-0155-0, InTech, March 3, pp. 289-342. DOI:10.5772/34547 Available from: http://www.intechopen.com/books/complementary-pediatrics/the-administration-and-dose-of-most-frequentlyused-drugs-in-pediatrics 5. Şenay Çetinkaya (February 4th 2015). A Nursing Approach to Food Allergies, Pediatric Nursing, Psychiatric and Surgical Issues, Oner Ozdemir, IntechOpen, pp. 33-57. DOI: 10.5772/59320. Available from: https://www.intechopen.com/books/pediatric-nursing-psychiatric-and-surgical-issues/a-nursing-approach-to-food-allergies 6. Şenay Çetinkaya and Sibel Kuşdemir (February 4th 2015). Osteomyelitis and Nursing Management, Pediatric Nursing, Psychiatric and Surgical Issues, Oner Ozdemir, IntechOpen, pp. 69-87. DOI: 10.5772/59142. Available from: https://www.intechopen.com/books/pediatric-nursing-psychiatric-and-surgical-issues/osteomyelitis-and-nursing-management 7. Şenay Çetinkaya and Emine Erçin (February 4th 2015). The Psychological Problems Seen in the Children of Divorced Parents and the Nursing Approach Concerning These Problems, Pediatric Nursing, Psychiatric and Surgical Issues, Oner Ozdemir, IntechOpen, pp. 91-115. DOI: 10.5772/59166. Available from: https://www.intechopen.com/books/pediatric-nursing-psychiatric-and-surgical-issues/the-psychological-problems-seen-in-the-children-of-divorced-parents-and-the-nursing-approach-concern 8. Pediatri Hemşireliği. Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (Edts). 3. Baskı. 17. Bölüm. Adana: Akademisyen Tıp Kitabevi. 2021. ss. 709-754. ISBN: 978-625-8430-10-3

Notlar

Geçkil EA, Çetinkaya Ş, Didişen AN. Çocuklarda Kas-İskelet Sistemi Hastalıkları, Yaralanmaları ve Hemşirelik Bakımı. In: Pediatri Hemşireliği. Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (Edts). 3. Baskı. 17. Bölüm. Adana: Akademisyen Tıp Kitabevi. 2021. ss. 709-754. ISBN: 978-625-8430-10-3 Aşkan F. Çetinkaya Ş, Chapter 35. Akraba Evliliği ve Genetik Danışmanlıkta Çocuk Hemşiresinin Rolü. Academic Studies on Natural and Health Sciences. Mehmet Dalkılıç (Edt) Gece Akademi, Ankara, 1. Basım, Volume 2. 2019 ss. 503-516. ISBN: 978-625-7976-68-8 Aşkan F. Çetinkaya Ş, Chapter 36. Yenidoğan Tarama Testlerinde Çocuk Hemşiresinin Rolü. Academic Studies on Natural and Health Sciences. Mehmet Dalkılıç (Edt) Gece Akademi, Ankara, 1. Basım, Volume 2. 2019 ss. 517-532. ISBN: 978-625-7976-68-8 Bal YE, Çetinkaya Ş, Chapter 37. Çocuklarda Astım ve Astım Ataklarını Önlemede Hemşirenin Rolü. Academic Studies on Natural and Health Sciences. Mehmet Dalkılıç (Edt) Gece Akademi, Ankara, 1. Basım, Volume 2. 2019 ss. 533-542. ISBN 978-625-7976-68-8


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çocuk sağlığı hemşireliği alanına ilişkin kuramsal bilgileri kazanır
ÖÇ02 Çocuğun büyüme gelişmesine ilişkin gerekli kavramları öğrenir
ÖÇ03 Erişkin ve çocuk arasındaki farkı ayırt edebilir
ÖÇ04 Çocuk sağlığı hemşireliğinin ülke sağlık sorunları içindeki yeri ve katkısını kavrayabilir
ÖÇ05 Çocukluk dönemi hastalıklarının hastalık belirtilerini tanıyabilir, erken tanısını koyabilir
ÖÇ06 Aile dinamikleri ve aile çocuk bütünlüğüne destek verebilecek şekilde iletişim kurabilir
ÖÇ07 Çocuk ve aileye yönelik fiziksel, duygusal, sosyal ve entellektüel sorunları saptayabilir ve uygun müdahaleye yönlendirebilecek kararlar verebilir
ÖÇ08 Çocuk istismar ve ihmalinin erken belirtilerin tanıyabilir
ÖÇ09 Çocuk istismar ve ihmalinde mevcut sorumluluklarını bilir
ÖÇ10 Çocuk haklarını bilerek, savunarak, öğretebilir
ÖÇ11 Çocuk sağlığına ilişkin sorunların çözümüne yönelik bakım planı yapabilir
ÖÇ12 Uygulanan hemşirelik girişimleri planını, bütüncül yaklaşım çerçevesinde değerlendirebilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 5
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 5
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Çocuk sağlığı kavramı, çocuk sağlığına ilişkin göstergeler. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğine Giriş. Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Pediatrik değerlendirme, Büyüme ve gelişmenin değerlendirilmesinin önemi Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
3 Çocuk ve yenidoğan hakları. Pediatride İlaç Yönetiminin Önemi Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Yenidoğan hastalıkları ve hemşirelik bakımı. Doğumsal Hipotiroidi, tanı, tedavi ve hemşirelik bakımı Yenidoğan kaynak kitabından okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Yenidoğan hastalıkları ve hemşirelik bakımına devam. Hipotonik bebek, belirtileri ve bakımı Yenidoğan kaynak kitabından okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Yenidoğan resusitasyonu ve hemşirelik. Resüsitasyon uygulanan birimlerde acil durum arabaları ve uygulanan klinik protokoller Yenidoğan kaynak kitabından okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
7 Pediatrik aciller. Çocukluk yaşlarında ağrı ve hemşirelik yönetimi. Her yönüyle Crush Sendromu. Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Çocuk döneminde beslenmenin önemi. Beslenme bozuklukları ve hemşirelik. Çocuklarda gastro intestinal sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı.Okulçağı ve adolesan dönemi yeme bozuklukları, beslenme sorunları ve hemşirelik yaklaşımı Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
10 Çocuklarda solunum sistemi hastalıkları ve hemşirelik bakımı. Çocukluk yaş dönemlerine göre pnömoniler ve bakımı Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Çocuklarda dolaşım sistemi hastalıkları ve hemşirelik bakımı. Konjenital kalp hastalıklarında sık görülen hemşirelik tanıları ve bakımı Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
12 Çocuklarda nörolojik sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı. Epilepsili hasta ve ailesine hemşirelik yaklaşımı Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
13 Çocuklarda üriner sistem hastalıkları ve hemşirelik. Endokrin sistem hastalıklarında hemşirelik. Feokromasitoma ve bakımı. Kronik Böbrek Yetmezliğinde tedavi ve diyaliz uygulamaları, hemşirelik bakımı Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Çocuklarda hematolojik ve onkolojik hastalıklar ve hemşirelik. Çocukluk döneminde sık görülen tümörler, tanı, tedavi ve bakımı Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme
15 Çocuklarda kas iskelet sistemi hastalıkları ve hemşirelik. Çocuklarda burkulma, kırık ve çıkıklarda ilk müdahale, alçı ve atel bakımı, hemşirelik tanıları Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 5 75
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 10 150
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 245
Toplam İş Yükü / 25 (s) 9,80
AKTS 10 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 02:47