Genel Bilgi
Kod | HML341 |
Ad | Hemşirelikte Öğretim |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Seda KARAÇAY YIKAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Açelya TÜRKMEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi Seda KARAÇAY YIKAR (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğretime ilişkin kavramları tanımlayabilme, Eğitim planlayabilme ve gerçekleştirebilme
Dersin İçeriği
Eğitim, öğretim, öğretim yöntem ve teknikleri, hasta eğitimi, klinik öğrenme, hizmetiçi eğitim, taburculuk eğitimi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Kardaş Özdemir, F., Akgün Şahin, Z., Küçük Alemdar, D. Hemşirelikte Klinik Öğretim Stratejileri. Nobel Akademik Yayıncılık. 2. Hacıalioğlu, N. Hemşirelikte Öğretim Öğrenme ve Eğitim. Nobel Tıp Kitabevleri.
Notlar
İ. Bektaş ve ark., Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitim Streslerinin Klinik Karar Vermede Özgüven ve Anksiyetelerine Etkisi 2. Pektekin, Ç. Sağlık Eğitimlerinde Eğitim. İstanbul Tıp Kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hasta eğitimi kavramını tanır. Hasta eğitimi sürecini, eğitim yöntemlerini ve eğitimi etkileyen faktörleri tanımlar. |
ÖÇ02 | Klinik öğrenme kavramını tanımlar. Klinik öğrenmeyi etkileyen durumları ve klinik öğrenme yöntemlerini bilir. |
ÖÇ03 | Hizmetiçi eğitim kavramını tanımlar. Hizmetiçi eğitimin önemini bilir. |
ÖÇ04 | Taburculuk eğitimi kavramını tanımlar. Taburculuk eğitiminin önemini, yöntemlerini ve sürecini bilir. |
ÖÇ05 | Hemşirelik ve öğretim süreçlerini bütünleştirebilir. Bu süreçlerin birbiriyle ilişkisini anlar. |
ÖÇ06 | Hasta/taburculuk programı geliştirir. Hastalığa özgü taburculuk eğitimi verir. |
ÖÇ07 | Hizmetiçi eğitim programı geliştirir. Hizmetiçi eğitim eğitimi verir. |
ÖÇ08 | Klinik öğretim sistemini planlar. |
ÖÇ09 | Teorik bilgi ile pratiği bütünleştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hasta eğitimi kavramı, amacı, önemi | Konuya ilişkin literatür bilgileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Klinik öğrenme kavramı, amacı, önemi ve klinik öğrenme yöntemleri | Konuya ilişkin literatür bilgileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Hizmetiçi öğretim kavramı, önemi ve yöntemleri | Konuya ilişkin literatür bilgileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Taburculuk eğitimi kavramı, önemi ve yöntemleri | Konuya ilişkin literatür bilgileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Hasta eğitiminin özellikleri | Örnek eğitimler hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
6 | Hasta eğitim süreci | Kavram haritası hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Hasta eğitiminin planlanması | Konuyu aşamalandırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Taburculuk eğitimi ve planlaması | Vaka çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Hizmetiçi eğitim özellikleri, aşamaları | Konunun şema üzerinde anlatımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Klinik öğrenme ve öğretme | Klinik öğretim sisteminin tanımlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Klinik uygulama alanlarının seçimi ve hazırlanması | örneklerle anlatım | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
13 | Hemşirelik süreci geliştirme | öğrencilere örnekler hazırlatma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | öğrencilerin hazırladıkları eğitimlerin sunumu | Grup çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Örnek hasta eğitimi sunumu | Grup çalışması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınav Haftası | final yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 7 | 8 | 56 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |